Karel Stránský, ředitel Corporate Solution pro region EMEA v Colliers International, říká: „Globální dopravní infrastruktura se rozšiřuje spolu se stále rostoucím obchodem, a tak vznikají nové námořní trasy z Asie do Evropy. Například nová přístavní zařízení v oblasti Středozemního a Jaderského moře umožní kontejnerovým lodím využití Suezského průplavu při dodávkách přímo do střední a východní Evropy. Zboží tak bude dopraveno na místo určení mnohem rychleji, než kdyby šlo přes Rotterdam nebo Hamburk. Časová úspora je v rozmezí pěti až sedmi dní. Je to klíčová oblast, kde se pravděpodobně dočkáme největšího růstu. Přístavy, jako Koper a Terst, se stanou rozhodujícími překladišti při dodávkách do východní Evropy, jelikož tento region začíná hrát stále větší roli v globálním dodavatelském řetězci.“

Nicméně ani tradiční západoevropské přístavy Rotterdam, Antverpy, Bremerhaven a Hamburk, kterými prochází téměř 60 % veškeré evropské kontejnerové tonáže, nezůstanou stranou. V současnosti mají prakticky všechny rozsáhlé expanzní plány. Vzhledem k vývoji, kdy se staví stále větší nákladní lodě, budou mít přístavy se zařízeními na jejich obsluhu vynikající podmínky pro další ekonomický růst.

Další klíčové závěry z této zprávy jsou:
1. Námořní nákladní doprava zůstane v dlouhodobém horizontu pro evropský zahraniční obchod dominantním způsobem přepravy, přičemž ostatní druhy jednoduše nemohou konkurovat svým rozsahem a efektivitou.
2. Letecká nákladní přeprava je stále významným hráčem v zahraničním obchodu. Nicméně hlavním západním letištím docházejí kapacity a vzhledem k rostoucímu odporu vůči další expanzi velkých dopravních center (např. Heathrow) a zároveň i k vysokému environmentálnímu zatížení, které je spojené s jejich expanzí, není pravděpodobné, že letecká přeprava zaznamená dramatický růst.
3. Naopak ve východní Evropě jsou v současnosti letiště z pohledu nákladní dopravy vytížena nedostatečně. Díky pokračujícímu rozvoji v oblasti pozorujeme nárůst poptávky a produkce zboží s vysokou hodnotou, a proto zde může v budoucnu dojít k určitému rozšíření letecké nákladní přepravy.
4. Jedna pozoruhodná oblast růstu, nebo alespoň oblast, v níž by EU chtěla povzbudit růst, je železniční doprava. Z hlediska životního prostředí je velmi šetrným druhem dopravy a na dlouhých vzdálenostech může být nákladově velmi efektivní. Překážkou dramatickému růstu železniční nákladní dopravy jsou různé rozchody kolejí v klíčových oblastech železniční sítě, jako je např. Rusko. Nedostatečná kapacita a rychlost většiny evropské sítě je dalším limitujícím faktorem. Colliers předpokládá, že železniční doprava získá větší podíl na trhu, ale pouze postupně a pouze pokud dojde k rozvoji infrastruktury.

Související