Spolupráce bude zahrnovat vypracování studií, propagaci, výměnu informací, zavedení předpisů a infrastruktury pro plnění LNG. Dohoda je součástí projektu LNG Masterplan, který nastartoval rotterdamský přístav a logistická asociace Pro Danube.
Projekt, do kterého už se zapojilo víc než 50 firem, usiluje o společný postup při zavádění zkapalněného zemního plynu na koridoru Rýn – Mohan – Dunaj, který patří do transevropské dopravní sítě (TEN-T).
Evropský parlament nedávno schválil nová pravidla pro rozvoj infrastruktury pro alternativní paliva. Směrnice EU kromě jiného nařizuje, v jakém rozestupu mají být rozmístěny plnicí stanice na zemní plyn. Síť LNG stanic pro lodě v námořních přístavech TEN-T by měla být hotová do roku 2025 a do roku 2030 pak v hlavních vnitrozemských přístavech.
Evropské přístavy už některé aktivity vyvíjejí, například v Antverpách dva roky funguje mobilní plnicí stanice LNG a nyní belgický přístav plánuje speciální terminál, jehož výstavbu bude částečně financovat EU.
Navíc v oblasti Baltského a Severního moře vznikne příští rok speciální zóna, v níž budou platit přísné limity pro emise z lodních paliv, která nyní obsahují vysoký podíl síry. Pohon na zemní plyn je jednou z alternativ, jak můžou lodě pravidla splnit.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





