Námořním specialistům se podařilo úspěšně spustit operaci na záchranu opuštěné nákladní lodě Modern Express, kterou již týden volně unášel mořský proud.
Přivolaným odborníkům se podařilo loď brázdící vlny Biskajského zálivu mezi Francií a Španělskem uchytit řetězy k dvěma remorkérům. Ty ji nyní rychlostí 5,4 kilometru v hodině odtahují na místo, kde bude možné ji bezpečně vyložit a případně rozebrat.
Plavidlo nakloněné o téměř 90 stupňů není možné narovnat, do normálního přístavu má proto vstup zakázán. Španělskému remorkéru Centaurus se nicméně podařilo předek plavidla otočit a nyní s ním míří od břehu směrem k otevřenému moři.
Tým expertů se o záchranu lodě nesnaží poprvé, víkendový pokus ale zmařil silný vítr a šest metrů vysoké vlny. Francouzské úřady se obávaly, že neovladatelné plavidlo narazí na francouzské pobřeží, poslední pokus o odvrácení katastrofického scénáře ale vyšel.
Posunutý náklad?
Nákladní loď zvaná Modern Express převážela 3600 tun dřeva a stavebních strojů a také 300 tun ropy. Nebezpečí znečištění prý ale nehrozí.
Admirál Emmanuel de Olivier, francouzský státní úředník zodpovědný za Atlantský oceán, na tiskové konferenci uvedl, že náklad dřeva a strojů nepředstavuje žádnou environmentální hrozbu a nádrž s palivem je zatím neporušená. Kdyby se přece jen protrhla, specialisté to budou okamžitě řešit.
Express registrovaný v Panamě na cestu vyrazil z Gabonu, skončit měl v přístavu Le Havre. Příčiny toho, proč se tak nestalo a plavidlo nyní bezcílně unáší vlny oceánu, nejsou známy.
Problém nastal pravděpodobně minulý týden v úterý, kdy loď narazila na mělčinu a pak se začala nebezpečně naklánět. Podle francouzských médií mohlo naklánění způsobit posunutí nákladu.
Zcela neovladatelná byla loď od pátku. Zmítala se ve vlnách a nakonec se naklonila o 90 stupňů, proto španělská helikoptéra evakuovala do bezpečí všech 22 členů posádky. Jeden záchranář se při akci zranil.
Speciální tým z Nizozemska se plavidlo pokoušel ovládnout hned tentýž den, jeho pokus přivázat loď k vlečným strojům však kvůli silnému větru nevyšel.
Akci opakovali i v sobotu, kdy se jim sice podařilo k lodi pomocí helikoptéry připevnit lana, ta ale zpřetrhaly šestimetrové vlny. "Moře je silnější než my," řekl posléze na tiskové konferenci admirál Olivier.
Modern Express se nezadržitelně blížil k pevnině. Ještě v pátek se nacházel 270 kilometrů od břehu, v neděli už byl 220 kilometrů západně od francouzského přístavu La Rochelle. Během noci vítr loď dotlačil na vzdálenost 92 kilometrů od letoviska Arcachon poblíž Bordeaux.
Loď by se měla demontovat a vyčistit
Expert na námořní dopravu Jacques Loiseau serveru Euronews ještě před započetím posledního pokusu o záchranu potvrdil, že loď zřejmě není možné v tuto chvíli narovnat a dotáhnout do přístavu.
Plavidlo by se podle něj mělo pozvolna dostat na mělkou, měkkou písečnou pláž, aby nenarazilo na skály nebo na něco, co by ho mohlo poškodit. Pak se může demontovat a vyčistit.
Obavy jsou ale namístě.
V roce 2002 u Pyrenejského poloostrova havaroval řecký tanker Prestige mířící k Gilbraltaru. Do moře uniklo 63 tisíc tun ropy, kvůli níž byl zakázán lov ryb a zasaženy tisíce kilometrů pobřeží.
Světový fond na ochranu přírody škody způsobené havárií vyčíslil na osm miliard eur.