Letecká doprava je v současnosti podle odborníků poměrně konsolidovaným oborem. Dávnou minulostí už je krize, která před deseti lety právě leteckou dopravu postihla nejvíce. Vzduchem se dnes přepravuje mnohem více komodit než dříve, významné postavení mají léky a zdravotnický materiál, roste přeprava i dalších druhů zboží, třeba rychle zkazitelných potravin. Mezi přepravními obory letecká doprava postoupila nejdále v digitalizaci a Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA hodlá co nejdříve prosadit úplnou elektronizaci dokumentů. Papír by tedy mohl z letecké přepravy zmizet už brzy.
Naproti tomu konec loňského roku neodpovídal zcela předpokladům a poptávka po přepravě podle údajů IATA reagovala na známky oslabení v globálním obchodu a celkově nižší spotřebitelskou důvěru. A to přesto, že poslední čtvrtletí roku bývá pro leteckou nákladní přepravu tradičně vrcholem sezony.
Podle Petra Rožka, výkonného ředitele Svazu spedice a logistiky ČR, měla chybějící špička několik důvodů. "Zboží nepřibylo tak mnoho, kolik se očekávalo, a také řada zákazníků, kteří věděli, že vrcholná sezona znamená také vyšší ceny, rozložila co nejvíce svoje přepravy mimo sezonu," říká.
2,5 mil.
V přepravním směru do Číny skončil export plastových obalů, z trhu tím zmizelo 2,5 milionu TEU poptávky. Nerovnováha exportních a importních objemů se tak dále zvýšila.
25 %
V polovině loňského roku vstoupilo v platnost zvýšení cla o 25 procent na dovoz mnoha druhů zboží do Spojených států.
Mezi další trendy patří rostoucí vliv Číny v letecké přepravě nákladů. Největší asijská země buduje velká letiště a rozšiřuje počet spojů zejména ve vnitrozemí, kam se nyní stěhuje řada velkých průmyslových podniků. Petr Rožek rovněž uvádí jako zajímavý fakt, že letecká doprava ustála tlak železniční dopravy, která zpočátku vypadala v expresních přepravách jako konkurence stojící mezi námořní a leteckou dopravou z hlediska ekonomičnosti. Významným tahounem letecké nákladní dopravy se stává i rostoucí mezinárodní e-commerce.
Problémy na pražském letišti
Problémy s odbavováním zásilek se však objevily na pražském letišti a odesilatelé se s nimi v určité míře potýkají dosud. Jedna ze tří handlingových společností, které na letišti působí, začala mít potíže zejména s nedostatkem pracovních sil, neboť jim mnoho pracovníků odešlo do nových logistických terminálů, které vyrostly v blízkosti letiště, a vedení firmy na situaci nedokázalo dostatečně reagovat.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111