Nákladní vozidlo, které pojme až 27 palet, vyprodukuje oproti 18 paletovému náklaďáku o 35 % méně emisí CO2e na odvezenou paletu. Tato a další unikátní data zazněla na konferenci, která proběhla v hypermoderním logistickém Eurohubu společnosti Raben v Rokycanech. Pro ekologičtější provoz se přepravci vyplatí používat syntetické palivo HVO100, elektromobilita pro mezinárodní logistiku v dohledné době řešením rozhodně nebude.
„Vyplývá pro nás laiky z toho, co jsme slyšeli, že ekologické nutně neznamená elektro?“ zeptal se při panelové diskuzi moderátor Jakub Želený ředitele společnosti Raben Logistics Czech & Slovakia Jakuba Trnky. „Jednoduchá odpověď je, že ano,“ uvedl Trnka. Z jeho prezentace na konferenci vyplynulo, že nejefektivnější cestou k redukci uhlíkových emisí a jejich ekvivalentů vede přes zvýšení efektivity přepravy: jako modelový příklad posloužilo nákladní auto cityliner, které oproti běžnému nákladnímu 18 paletovému autu ušetří 35 % CO2e a oproti dodávce celých 63 % CO2e na odvezenou paletu. Takzvaný road train neboli dvojitý návěs je zase díky své kapacitě o 61 % úspornější v CO2e na odvezenou paletu než běžný návěs.
„Strach z velkých nákladních aut je neoprávněný, naopak jsou ekologičtější. Cityliner se zadní natáčivou osou navíc lépe projede městkou zástavbou, a nahradí tak například pět dodávek! Snižují se tím jak emise, tak potenciálně i riziko nehodovosti,“ dodal Trnka.
Elektromobilita na logistiku zatím nestačí, lepší je HVO100
Jednotliví odborníci se shodli, že dosavadní potenciál elektrifikovaných nákladních vozidel nejspíš nebude na delší trasy v dohledné době stačit, dobrou alternativou je ale zmiňované syntetické palivo z obnovitelných surovin. Závěry o elektromobilitě potvrdili i profesoři Petr Jirsák, Ivan Gros a prezident české logistické asociace Václav Cempírek. Akademici navíc přinesli svůj pohled na problematiku ekologičtější dopravy: „Plánování tras, omezování zpětných jízd nebo takzvaný eko driving jsou způsoby, jak efektivně snižovat CO2e. Je třeba více školit řidiče a vést je k úspornému provozu,“ řekl profesor Petr Jirsák z Katedry logistiky VŠE.
Na západě mají řidiči kamiónů prestiž, střední Evropa zaostává
Dalším probíraným tématem bylo povolání řidičů nákladních vozidel, které je pro logistiku zcela klíčové. „V mém domovské Nizozemsku se jedná o prestižní povolání, v Německu a dalších státech střední Evropy je ale situace jiná. Je to dané především odlišnými platovými podmínkami,“ uvedl k tématu Ewald Raben, zakladatel a výkonný ředitel společnosti. „Je třeba součinnosti celého segmentu i akademiků, aby došlo ke zlepšení. I když už dílčím způsobem existují řešení typu autonomních vozidel, v blízké době budou řidiči stále naprosto zásadní pro bezproblémový chod celé naší civilizace,“ doplnil Jakub Trnka.