Restrukturalizované podmínky pro přepravu nebezpečných věcí ADR a RID, které platí od 1. července 2001, byly v ČR právě zveřejněny, když společné zasedání RID/ADR zahájilo práce na vydání předpisů, které budou platit od 1. ledna 2005. Za tím účelem Ústřední úřad pro mezinárodní železniční přepravu (OTIF) a výbor pro vnitrozemskou dopravu EHK OSN svolaly na dny 18. až 22. března Společné zasedání RID/ADR. Jeho hlavním úkolem bylo projednání dosud neřešených návrhů, nových návrhů a harmonizace RID a ADR.

Byly projednány a schváleny např. následující změny ADR a RID:

1.1 Návrh Švýcarska na přepracování podmínek týkajících se přeprav omezených množství - neexistuje prozatím harmonizace podmínek pro přepravu omezených množství pro pozemní, námořní a leteckou přepravu. Na přepracování podmínek proto začala pracovat pracovní skupina, jejímž prvním výsledkem byl návrh na přepracování podmínek pro společné balení zboží různých LQ. Zástupce Rakouska upozornil, že pod "LQ" jsou volně přepravována značná množství nebezpečných věcí jako ucelený náklad (vozidlo) a že bude třeba provést určité omezení. Rakousko předloží návrh pro příští zasedání.

1.2 Návrh Velké Británie a Belgie na změny při společném balení byl po diskusi uzavřen návrhem na vytvoření pracovní skupiny, která by zjednodušila podmínky pro společné balení a první výsledky předložila na příštím společném zasedání.

1.3 Návrh FIATA na změnu zákazu společného nakládání (výbušné látky s výbušninami) vedl k úpravě pododdílu 7.5.2.2, která dovoluje společné nakládání do jednoho vozu (vozidla, kontejneru) kusů s předměty skupiny snášenlivosti B s kusy s látkami nebo předměty skupiny snášenlivosti D, za podmínky, že budou od sebe odděleny (v oddělených oddílech nebo ve speciálním obalu). Správné oddělení musí být schváleno příslušným úřadem.

1.4 Návrh SRN na přepracování seznamu látek, kterým mohou být přiřazeny standardní kapaliny podle odstavce 6.1.5.2.6, rozpoutal diskusi, zda je nutné seznam přepracovat či nahradit připravovanou normou CEN nebo ISO. K tomuto účelu SRN svolá pracovní skupinu. Tento seznam má sloužit jak pro obaly, tak i pro IBC.

1.5 Návrh Švýcarska a EIGA na další harmonizaci podmínek pro nádoby třídy 2 se Vzorovými předpisy OSN byl přijat. Všechny obaly, včetně nádob na plyny, IBC, velkých obalů a přemístitelných cisteren podle UN, mohou být používány ve smluvních zemích ADR/RID bez ohledu na to, v kterém státu byly schváleny.

1.6 Návrh SRN a Francie na vypracování postupu při zjištění kontaminace šrotu radioaktivitou, který nemění stávající podmínky (klasifikace podle oddílu 2.2.7, oddělení částí obsahujících radioaktivitu, pokud klasifikace není možná, postup příslušného úřadu). Přednostní by bylo oddělení radioaktivních věcí, jako druhá priorita přeprava se souhlasem příslušného úřadu. V této oblasti bude nutná větší spolupráce s IAEA a je třeba situaci řešit s příslušným úřadem. Zároveň byl návrh schválen s tím, že tento postup lze uplatnit pouze tehdy, pokud jsou opravdu zjištěny radioaktivní látky a další přeprava je možná při určení UN čísla pro látku a dodržení podmínek ADR/RID.

Harmonizace RID a ADR

Byly projednány návrhy, které byly přijaty společným zasedáním pro rok 2003, které však 38. zasedáním znalců v Praze nebyly do RID zapracovány, příp. byly změněny a kterými by se mělo zabývat zasedání WP.15 v květnu t.r. pro ADR. Většina změn přijatých na 38. zasedání znalců RID byla schválena a doporučena WP.15 k přijetí do ADR, kromě následujících návrhů a změn:

Škrtnutí pojmu "nebo označení chemické skupiny" v odstavcích 3.1.2.8.1 a 5.4.1.1.1 - neodpovídá stavu ve Vzorových předpisech OSN. Jelikož není jasné, co pojem "nebo označení chemické skupiny" znamená, bylo rozhodnuto, aby UIC předložilo návrh k vyjádření expertům OSN.

Podmínky pro přepravu UN 3375 Emulze, gel nebo suspenze dusičnanu amonného, meziprodukt sloužící k výrobě výbušnin, kde v současnosti tyto podmínky řeší experti OSN, budou s konečnou platností vyřešeny po závěrech OSN, v tabulce A budou ponechány a rozděleny do 2 řádků.

Pododdíl 5.5.2.1 týkající se UN 3359 Jednotka obsahující plyn byl upraven o povinnost v nákladním listě uvádět údaje předepsané v odstavci 5.4.1.1.1.

V oddíle 7.1.3 bude aktualizován odkaz na vyhlášky UIC.

Pokud odchylná rozhodnutí znalců nebudou schválena WP.15, budou muset být znovu projednána společným zasedáním.

Cisterny

Bod byl před projednáním v plénu projednán pracovní skupinou pro cisterny, která navrhla:

Přijmout návrh týkající se kapitol 4.5 a 6.10 ADR pro "fekální" cisterny na odpady a jejich zapracování i do RID, neboť se budou používat i jako nádržkové kontejnery a cisternové výměnné nástavby. Návrh byl přijat. Dále bylo rozhodnuto, že takovéto cisterny mohou přepravovat i odpady obalové skupiny I a mohou být používány i pro přečerpávání čistých látek z jiných cisteren. Zástupci Dánska a Švédska upozornili, že je třeba podmínky kapitoly 6.10 doplnit např. o vybavení, resp. kapitoly 4.5 např. o podmínky jejich používání. Proto pro příští zasedání předloží oficiální dokumenty.

Přijmout návrh SRN na novou zvláštní podmínku TT8 pro UN 1005 amoniak, bezvodý, která se týká doplňkových zkoušek na tvorbu trhlin u těchto cisteren. SRN dokument přepracuje a předloží příště.

Přijmout návrh UIP na vzájemné uznávání expertů a zkušebních orgánů. Zasedání s návrhem nového oddílu 1.8.6 souhlasilo. UIP předloží nový oficiální dokument, který zahrne návrhy z diskuse, harmonizaci postupů a zkoušek, nároky na zkušební orgány a sdělení výsledků zpracování odpovídající normy CEN.

Nepřijmout návrh Francie na harmonizaci ADR a RID v otázce označování, neboť situace v silniční a železniční přepravě je v současnosti odlišná. Francie předloží nový oficiální dokument pro společné zasedání.

Ing. Stanislav Hájek,

České dráhy

Související