Logistika v hospodářství je jako krev v lidském těle. Krev většinou nevidíme a její proudění žilami a tepnami příliš nevnímáme, kdyby se ale zastavilo, zcela jistě zemřeme. Podobné je to i s oběhem zboží po světě.
Vnímání a natož pochopení složitých logistických procesů je pod rozlišovací schopností většiny lidí na světě. Považujeme za přirozené, že objednáme‑li si zboží na internetu, v řádu dnů jej můžeme držet ve svých rukách. Nebýt ale logistiky, světové hospodářství by rychle zkolabovalo stejně jako tělo, v jehož žilách přestane kolotat krev.
Tenhle příměr ale vlastně není úplně přesný. Zatímco krev obíhá v lidském těle stále stejně, logistické toky jsou naopak čím dál dokonalejší. Když jste si před deseti lety něco objednali na internetu, čekali jste na to klidně týden. Dnes to jsou nezřídka pouhé hodiny.
Logistika je tak spíš než krví ekonomiky jejím motorem, a to motorem stále dokonalejším. Pohříchu ale také platí, že jde o sektor ekonomiky, jež je veřejností často přehlížený.
Na stránkách tohoto časopisu se snažíme dlouhodobě ukazovat, jak nespravedlivé tohle vnímání je a jakým způsobem logistické firmy zajišťují každodenní chod světové ekonomiky a v posledku zlepšují náš každodenní život.
V tomto čísle si tak například můžete přečíst rozhovor s jednatelem společnosti Yusen Logistics Hynkem Staňkem. Rozebíráme v něm, jak se obor logistiky proměnil za posledních dvacet let, i vize, jak by mohly vypadat sklady v budoucnosti.
Přinášíme vám rovněž příběh slovenské společnosti Brightpick, která doslova a do písmene dala robotům oči a také mozek. Díky jejím logistickým robotům dokážou distribuční centra snížit objem lidské práce při přípravě objednávek o 95 procent, náklady na jejich vyřizování pak klesají o 40 až 60 procent. O Brightpicku ještě hodně uslyšíme. Jak ostatně říká zakladatel a šéf této společnosti Ján Žižka, jednou by se rádi stali dolarovým jednorožcem.