Úloha logistiky v hospodářství se často připodobňuje k roli, kterou má v lidském těle krev. Přestane‑li kolovat, zemřeme. Podobně bude skomírat i ekonomika, kdyby se zarazil tok zboží po světě. Potíž je v tom, že (když zůstaneme u příměru k lidskému tělu) logistické tepny povážlivě kornatí a do několika let může snadno nastat mrtvice.
V kamionové dopravě například podle některých odhadů chybí v Evropě na půl milionu řidičů. Mladí o tuto práci zájem nemají a odchody těch stárnoucích do důchodu mohou do několika let způsobit kritický nedostatek „kamioňáků“.
Nebo jiný příklad: navzdory proklamacím o modernizaci logistiky platí, že je v mnoha ohledech stále zaostalým oborem. Vždyť někteří zájemci o kamionovou dopravu ji stále objednávají po mailu, nebo dokonce faxem.
Řešením je jednoznačně mnohem větší digitalizace a automatizace logistiky a větší využívání umělé inteligence. Technologie jako IoT (internet věcí) a blockchain se stanou zásadními nástroji pro zlepšení transparentnosti a sledovatelnosti zásob. Senzory a chytré štítky RFID například umožňují sledovat pohyb zboží v reálném čase, což usnadňuje optimalizaci skladových zásob a minimalizaci chyb.
Automatizované skladovací systémy mohou zase zrychlit expedici objednávek a zlepšit přesnost doručování. Robotické systémy dokážou manipulovat s nákladem efektivněji než lidská pracovní síla a snižují tak náklady na provoz.
Proto jsme se v aktuálním vydání Logistiky zaměřili právě na problematiku automatizace a robotizace v logistickém oboru. Přečíst si tak můžete například rozhovor se zakladateli společnosti Wave Logistic, která uspěla právě díky tomu, že do tohoto oboru vnesla čerstvý vítr.
Zmapovali jsme také příběh firmy CargoNect, která se snaží stát v logistice tím, čím je Booking.com či Airbnb v oboru cestování. Tedy jednou platformou, na které mohou firmy porovnávat nabídky od více dopravců a získávat transparentní ceny.