Předmětem činnosti pracovní skupiny pro odbornou výchovu Svazu spedice a logistiky ČR (SSL) je

odborná výchova podle světového standardu "Spediční expert", včetně zajišťování kontaktu na školicí zařízení v ČR a spolupráce s koordinačním místem u FIATA,

zajišťování účasti na celosvětových odborných soutěžích FIATA/IATA pro mladé speditéry,

seznamovaní se s výsledky výzkumu v oblasti odborného školství,

přenos zkušeností ze systému zahraniční výchovy v oblasti spedice a logistiky,

informace školám - přidruženým členům SSL - o aktuální odborné problematice ve dvanácti oblastech, jež SSL a spediční obor pokrývají.

Informace pro ředitele odborných škol

Na listopadovém jednání ředitelů dopravních škol o dalším zajišťování odborné výchovy prezentoval SSL informaci, ze které uvádíme některé rámcové poznatky:

K názoru na absolventy škol v praxi - je to individuální tak, jak jsou individuální oni. Někdo školu "projde jen tak tak" a znalosti se ho skoro netknou a firma je nespokojená. Jiný se učil se zájmem, dost toho v něm zůstalo a firma je spokojená. Těžko proto říci jednoznačně, zda třeba počítačů je ve výuce málo, něčeho jiného hodně a podobně.

Dobrá jsou srovnání se zahraničím - Německy mluvící země spedici vynalezly (Rakousko), tam se údajně dělá nejkvalitněji - jaká je příprava mladých: Ve všech třech zemích je spedice učebním oborem. Mladí praktikují ve firmě a docházejí na teorii do školicích zařízení. Problémem jsou rostoucí nároky - IT, jazyky atd., přesto do učení chodí trochu jiná kvalita dětí než do středních škol.

Poznatek ze Sydney - Když náš svaz obhajoval v roce 1998 náš systém výchovy v Sydney, v rámci světového projektu spediční výchovy "Spediční expert", vzbudil náš český systém odborné výchovy pro mládež, postavený na odborném školství s maturitou, velký zájem. Není zřejmě mnoho zemí, kde takový režim existuje.

Kam větší důraz - Kdybychom měli rozhodnout, kam zaměřit důraz pro zajištění lepší kvalifikace, asi bychom chtěli porovnat výchovu v německy mluvících zemích, vidět jejich akcenty (mají obrovské zkušenosti, vychovávají speditéry snad 80 let), hledali bychom alternativy k tomu, co je u nich silné, dominantní a dané povahou přípravy, zdůraznili bychom orientaci cizího jazyka na odbornou terminologii, potřebu procvičovat do omrzení praktické obchodně-dopravní případy (byly rozdány příklady pro řešení v rámci světové soutěže pro mladé speditéry); přitom je třeba dostávat do hlav posluchačů ty hlavní znalosti - jako jsou obchodní podmínky Incoterms (formou i drilového opakování), stejně tak je třeba umět pracovat s nákladními listy či ceníky.

Ředitelé odborných dopravních škol byli výkonným ředitelem Svazu informováni o aktuálních změnách - Modernizovaná výchova k povolání v SRN: Obchodník ve spedici a logistických službách, k nimž došlo od loňského srpna.

Důvodem německých úprav bylo dát ve výchovném řádu pro spedici místo logistice. Tito obchodníci plní úkoly ve všech službách oboru spedice a logistiky. Plánují, organizují, řídí a dohlížejí na dopravu, překládku, skladování a logistické výkony.

Nové obsahy odrážejí další hospodářský vývoj těchto oborů. S novou orientací na logistiku, marketing, controlling a cizí jazyky a novým označením povolání dává branže smysluplný signál, že se jedná o mnohostranné, moderní a dynamické povolání. Doba přípravy činí 3 roky.

Výchovný řád dává dohromady všechny služby ve spedičním oboru do šířeji pojaté výchovné pozice "spediční a logistické výkony". Úlohou obchodníků ve spedici je řízení a dohled nad logistickými oběhy. (Vychovávají se pracovníci i pro obchod a průmysl). Jejich úkolem je také účast na vývoji logistických řešení. Precizováno je využití informačních a komunikačních technik.

Výchovné instituce musejí dát posluchačům v oblasti logistiky a cizích jazyků více odborné kompetence. Odborné školy musejí poskytnout komplexnější přístup ke všem 15 oblastem výchovy, aby posluchači (žáci) dostali možnost získat více odborné, sociální, metodické a personální kompetence (znalostí). Tento obraz povolání by měl být skutečností do 8 až 10 let.

K tomu byla přepracována standardní pozice výchovné organizace, nově se věnuje pozornost tématům

1. Kooperační formy v oboru - přednosti a nevýhody.

2. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, ochrana životního prostředí.

3. Organizace práce, informace a komunikace - nově pak týmová práce a komunikace ( jak v podniku, tak ve vztahu k zákazníkovi).

4. Informační a komunikační systémy. Vedle standardních softwarů jde i o podnikově specifické programy. Operuje se s pojmem "informační logistika".

5. Výuka cizích jazyků: výslovně se uvádí angličtina.

6. Procesně orientované služby ve spedici a logistice: poprvé se pojímají obchodní procesy v jejich celku, příjem přání zákazníků, rady zákazníkům (prostě práce se zákazníkem), likvidace škodních případů.

7. Sběrná a systémová doprava - informace trhu, právní vztahy, provádění odpočtů.

8. Mezinárodní spedice, význam globalizace.

9. Logistické služby - nejen tzv. vedlejší výkony, ale celý logistický proces.

10. Smlouvy, odpovědnost, pojištění.

11. Marketing - srovnávání s konkurencí.

12. Nebezpečné zboží, ochrana a bezpečnost.

Zakončení výuky je završeno přesně definovanými zkouškami

Zajímavá a inspirující je nabídka nových učebních oborů pro segment kurýrních, expresních a balíkových služeb (KEB ) v SRN.

Týká se nabídky 3 až 4 tisíc učebních míst oblasti kurýrních, expresních a balíkových služeb žákům, končícím základní školy. Šlo o velmi dlouhý vyjednávací a rozhodovací proces. Tři nové profese jsou "obchodník pro služby KEB" (tříleté), "asistent KEB" a "služební řidič" (oba dvouleté). Učení se zakončuje zkouškou před komisí příslušné obchodní a průmyslové komory.

První obor obchodník pro služby KEB přejímá hodně elementů dřívějších učebních oborů "obchodník ve spedici" a "obchodník v kancelářské komunikaci". Naproti tomu asistent KEB a služební řidič jsou více zaměřeny na provoz. Blíže - www.bdkep.de, www.biek.de.

Možnosti zahraničních odborných studií

Kurzy Master of Science v Reutkingenu, SRN - Katedra výrobního managementu na Polytechnic University of Reutlingen nabídne od zimního semestru dva nové kurzy Master of Science pro výrobní a logistický management. Oba odpovídají vstupním kurzům pro ekonomické inženýrství a vedou se v němčině a v angličtině. Studenti mají opční možnost absolvovat semestr na Ecole Supériuere de Commerce v Lille (Francie) nebo graduovat na obou institucích. Blíže - www.fh-reutlingen.de.

Bachelor a Master studium v Hammu, SRN - V letním semestru 2005 odstartuje odborná škola SRH Learnlife AG pod vedením prof. R. Juenemanna dálkový a denní běh studia logistiky. Uzávěrka přihlášek je 28. února 2005. Školné je 600 eur pro denní a 410 pro dálkové studium za měsíc. Studium trvá tři roky. Diplomovou práci (Bachelor Thesis) je možno dělat na téma z vlastního podniku. SRH je v SRN čtvrtou největší soukromou organizací nabízející odbornou výchovu a kvalifikaci. Pro studenty bez odborné zkušenosti je před začátkem studia povinná šestitýdenní praxe. Blíže - www.shr-learnlife.de.

USA/Španělsko: Nabídka MIT v r. 2004 studovat na MBA - Proslulý americký Massachusettes Institut of Technology a jeho Center for Transportation and logistics (CTL) nabídl od srpna loňského roku také v Saragoze ve Španělsku studium dopravy a logistiky. Tématem učebního běhu MBA jsou "Šance a výzvy globalizace v dopravě a logistice". Program "MIT Zaragoza International Logistics" je partnerským projektem mezi CTL a vládou Aragonska. MIT Saragoza sídlí v obrovské logistické zóně Plaza. V devítiměsíčním kurzu budou přednášet 22 studujícím MBA z 12 zemí odborníci z USA, Německa a Španělska. Běh se má opakovat i v příštím roce. Blíže - www.mit.edu/ctl.


výkonný ředitel SSL
Související