Systém bude v počáteční fázi fungovat na dálnicích D1, D2 a D5. Novou aplikaci zavedl ve spolupráci s ŘSD stávající provozovatel mýtného systému, firma Kapsch. Ta zároveň počítá s tříměsíčním testovacím provozem, ve kterém však bude systém plně funkční. Náklady na uvedení do provozu odhadla na půl milionu korun.

Jízdu v protisměru řeší policie každý měsíc. Nejznámějším případem z poslední doby byla jízda třiačtyřicetiletého Švýcara, který pod vlivem drog mezi Turnovem a Prahou jel v protisměru zhruba 70 kilometrů. Způsobil asi pět dopravních nehod, při nichž havarovalo kolem deseti vozidel.

Policie v těchto případech kromě hlídky vysílá na vyhledání silničních pirátů vrtulník. Většinou si však řidiči jízdu v protisměru uvědomí a z rychlostní komunikace sjedou. Nebezpečné vozidlo odhalí mýtný systém, který informaci předá Národnímu dopravnímu informačnímu centru v Ostravě. Tam operátor riziko vyhodnotí a uvědomí policii, záchrannou službu a zejména ohrožené řidiče prostřednictvím dálničních tabulí, rozhlasu či navigace.

Celý proces mezi zachycením vozidla v protisměru a varováním řidičů prostřednictvím tabulí by neměl trvat déle než desítky sekund.

Pokud řidiči pohybující se na nebezpečné dálnici obdrží informaci o vozidle v protisměru, měli by zachovat klid, snížit rychlost a pečlivě sledovat provoz před sebou. Případnou neuváženou reakcí by totiž mohli ohrozit ostatní účastníky provozu, kteří zprávu o autě v protisměru k dispozici nemají.

Související