Výstavba průmyslových nemovitostí se v Česku soustřeďuje do Středočeského kraje, a to především díky dvěma velkým automobilkám - Škodě Auto a TPCA. "Stejně jako automobilový průmysl táhne export a celou ekonomiku České republiky, tak je hlavním hybatelem i expanze na trhu průmyslových a logistických nemovitostí," řekla HN Blanka Vačkova, analytička poradenské společnosti Jones Lang LaSalle (JLL).

Trend čerstvě dokládá developer Goodman, který staví pro největšího dodavatele palubních desek automobilky Škoda Auto novou montážní halu v průmyslové zóně Plazy u Mladé Boleslavi. Česká divize německé SAS Autosystemtechnik dnes v Česku provozuje závody přímo v prostorách automobilky - dva v Mladé Boleslavi a jeden ve Vrchlabí. Firma teď přesune montážní linky do jednoho místa.

"Očekávaná růstová strategie firmy Škoda Auto je pro nás velkou výzvou a zároveň šancí pro expanzi naší společnosti," komentoval pro HN Roman Kapias, ředitel českého závodu SAS Autosystemtechnik.

Goodman debutuje v Mladé Boleslavi

Nová provozovna subdodavatele Škodovky bude mít 22 tisíc metrů čtverečních k pronájmu a dokončena by měla být začátkem července. V současné chvíli pokrývají závody a další plochy firmy SAS v Česku celkem 13 500 metrů čtverečních.

"Se společností SAS Autosystemtechnik se nám podařilo podepsat nájemní smlouvu na 7,5 roku," řekl Jakub Pelikán, ředitel developera Goodman pro Českou republiku a Slovensko. Tento developer realizoval logistické areály pro nájemce z automobilového průmyslu v Německu, na Slovensku a v Polsku, zakázka v Česku je však pro firmu debut. V roce 2011 developer podepsal smlouvy na výstavbu nemovitostí pro klienty z automobilového průmyslu v Evropě o ploše přibližně 160 tisíc m2. V Mladé Boleslavi Goodman vlastní celkem 12,5 hektaru a celkem nabízí k pronájmu 60 tisíc m2 logistických a výrobních prostor.

Na Mladoboleslavsku chce nejvíce stavět CTP

Největší tuzemský developer průmyslových nemovitostí CTP u Mladé Boleslavi vlastní 18 hektarů a chce tam postavit sedm nemovitostí s celkovou pronajímatelnou plochou asi 75 tisíc m2. "Myslím, že development bude trvat přibližně tři až pět let. Výstavbu plánujeme zahájit letos, ale bez předpronájmů stavět nezačneme," řekl HN generální ředitel CTP Remon Vos. Většinu budoucích nájemců nového CTParku budou podle Vose tvořit stávající klienti CTP a zhruba polovina bude přímo z automobilového průmyslu. Firma CTP stavěla v Ostravě haly například pro italského výrobce brzd a brzdových systémů Brembo nebo španělského výrobce automobilových dílů Grupo Antolin.

Většina nájemců CTP jsou výrobní společnosti. "Nedodávají ale pouze do automobilek v České republice, ale do celé západní Evropy - německému automobilovému průmyslu v oblasti Stuttgartu, Mnichova, Ingolstadtu, v Polsku do okolí Katovic. Z Ostravska pak dodávají do závodů TPCA a Volkswagen v Bratislavě a do automobilky Audi v maďarském Györu," uvedl Vos. Poptávka po průmyslových nemovitostech podle Vose roste a CTP každý rok registruje nárůst příjmů z pronájmů i nárůst portfolia nemovitostí (aktuální počet je 180). Developer plánuje do roku 2015 zvýšit příjem z pronájmů z loňských 100 milionů eur na zhruba 140 milionů eur.

Výrobní areály, ale i logistika

V okolí Mladé Boleslavi již postavili nebo dokončují průmyslové parky developeři UNO, D+D Real, WDP a VGP. Jejich budovy dohromady poskytují 120 tisíc metrů čtverečních k pronájmu a dalších 38 tisíc metrů čtverečních mají firmy v plánu postavit. "Míra neobsazenosti nových průmyslových nemovitostí je v okolí Mladé Boleslavi prakticky nulová," řekla Vačkova z JLL. Vzhledem k tomu, že se žádná spekulativní výstavba v lokalitě neočekává, zůstane podle analytičky neobsazenost nezměněna.

"Vloni dosáhly čisté pronájmy automoto nájemců (nové smlouvy bez renegociací - obnovy stávajících smluv, pozn. red.) 40 procent veškeré nájemní aktivity výrobních firem. Pro letošní rok očekáváme zhruba stejný objem," řekla Vačkova. Vliv automobilového průmyslu na výstavbu skladů a hal je ale větší, protože jsou na sektor navázány i logistické firmy, které se na automobilový průmysl specializují, ale ve statistice zahrnuty nejsou. JLL do statistik nepočítá ani nemovitosti, které jejich uživatelé zároveň vlastní.

Výstavbu hal a skladů táhne Mladá Boleslav, v jejímž okolí jsou tři čtvrtiny všech moderních průmyslových ploch ve Středočeském kraji. V okolí kolínské automobilky TPCA si pronajímají prostory firmy z oboru logistického řízení jako Toyota Tsusho, Gefco nebo NYK Logistics, které se na automobilový průmysl zaměřují.

Díky subdodavatelům automobilek vznikají nové průmyslové nemovitosti kromě Středočeského kraje i v jiných částech republiky - zejména pak na Liberecku, již zmíněném Ostravsku a Královéhradecku, kde má Škodovka závody v Kvasinách a ve Vrchlabí. "Očekáváme příchod dalších dodavatelů automoto průmyslu, ale bohužel to nemůžeme specifikovat - jednání jsou v počáteční fázi a jména konkrétních nájemců nebyla zveřejněna," řekla Vačkova z JLL.

Na konci roku 2011 bylo na českém trhu k dispozici 3,819 milionu m2 skladů a výrobních hal. "Vzhledem k přetrvávající vysoké poptávce očekáváme, že dokončených projektů bude více, a tudíž hranice čtyř milionů metrů padne letos na podzim," odhaduje vývoj v letošním roce Martin Šumera, vedoucí oddělení průmyslových nemovitostí ve společnosti DTZ. Kvůli opatrnosti firem ohledně budoucího vývoje se prodloužila doba, než nájemci podepíší smlouvy, z obvyklých 4 až 6 měsíců na 8 až 12 měsíců. Neobsazenost průmyslových prostor se snížila z více než 10 procent na 6,7 procenta a nachází se na historickém minimu. Vzhledem k tomu, že se developeři pouštějí téměř výhradně do projektů se zajištěnými předpronájmy, neobsazenost bude podle DTZ napříč regiony spíše stagnovat. Základní nájemné za pronájem moderních průmyslových nemovitostí je stabilní, okolo 4,5 eura za metr čtvereční a měsíc.

 

116 400

metrů čtverečních ploch bylo na konci roku 2011 k pronájmu ve výrobních halách a skladech na Mladoboleslavsku. To odpovídá třem čtvrtinám všech moderních průmyslových ploch ve Středočeském kraji. Na Mladoboleslavsku developeři chtějí postavit dalších 38 tisíc m2 ploch.

 


 

U LIBERCE
Subdodavatelé automobilek si pronajímají plochy nejen v jejich bezprostřední blízkosti. Na snímku je VGP Park Liberec, ve kterém mají provozovny společnosti PEKM Kabeltechnik, Knorr Bremse nebo TI Group Automotive.
FOTO: VGP

Související