Výsledky vyplývají z výzkumu institutu BCI (Business Continuity Institute), podporovaného institutem CIPS (Chartered Institute of Purchasing & Supply), pojišťovnou Zurich Insurance Group a logistickou společností DHL Supply Chain.
„Náš byznys je konstantní změna. Denně musíme vyřešit desítky změn a nepřesností,“ říká Kateřina Rázlová, ředitelka sektoru automotive DHL Supply Chain v ČR. „Stane se například, že se u výrobce komponentů porouchá stroj a výroba se na pár hodin zastaví, vlivem počasí nastanou problémy v dopravě atd. Zvládnout nestabilní situace je to nejdůležitější, protože výrobní linky automobilek se nesmí zastavit. V takových okamžicích rozhoduje zkušenost, předvídavost, odhad situace, musíte mít dostatečnou rezervu v přepravních kapacitách apod. Když je nejhůř, může přijít ke slovu i vrtulník, což je pořád levnější než ztráty plynoucí ze zastavení výroby.“
Výzkum institutu BCI zdůrazňuje význam rozhodování při zadávání outsourcovaných služeb. Problémy s narušením dodavatelských řetězců připisovaných outsourcingu vyskočily oproti loňsku na třetí místo a vzrostly ze 17 % na současných 35 %.
Mark Parsons, viceprezident společnosti DHL Supply Chain zodpovědný za obchodní rozvoj, k tomu dodává: „Zpráva upozorňuje jak na neustálé obchodní výzvy, tak na zásadní důležitost zajistit zákazníkům řešení problémů s plynulostí podnikání ve stále složitějších dodavatelských řetězcích. Jakožto outsourcingový partner bereme naše povinnosti v této oblasti velmi vážně, důrazně se zaměřujeme na to, abychom zajistili, že všechna naše logistická centra mají plány ohledně efektivní plynulosti podnikání v souladu s metodikou DHL Supply Chain 10 step BCM, která odpovídá normě BS25999.“ (Pozn.: dvojice norem, která poskytuje doporučení a požadavky pro oblast řízení kontinuity činností organizace).
Efektivní řízení plynulosti dodavatelského řetězce je zásadní nejen kvůli vzniku okamžitých nákladů při přerušením dodávek, ale i kvůli případné ztrátě důvěry a dobré pověsti u zainteresovaných stran. Podle průzkumu mezi firmami je nejčastěji přerušení dodavatelského řetězce způsobeno:
1. Neplánovanými výpadky IT nebo telekomunikačních služeb (52 % firem)
2. Nepřízní počasí (48 %)
3. Problémy s outsourcovanými službami (35 %)
4. Nestabilitou měnového kurzu
Narušení dodavatelského řetězce má také stále větší následky – finanční náklady jsou vyšší než v roce 2011, přičemž 20 % společností zaznamenalo jednu událost, která přinesla ztrátu přesahující částku 1 mil. dolarů. Ve Velké Británii zahrnuje 75 % společností narušení dodavatelského řetězce do svých programů řízení kontinuity činností, zatímco v USA tak činí jen 44 % respondentů.
Průzkumu se celkem zúčastnilo 532 organizací z 68 zemí a 14 průmyslových odvětví.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





