TNT je po německé DHL druhou největší zasilatelskou společností v Evropě a její převzetí za 5,2 mld. eur (134 mld. Kč) by bylo pro UPS nejvýznamnější akvizicí v historii firmy. Ta patří do trojice největších globálních přepravců zásilek a díky TNT by se stala jedničkou jak v Evropě, tak na světě. Vedle rozšíření aktivit na starém kontinentu by UPS posílila přístup na rychle rostoucí trhy Asie a Latinské Ameriky.

Evropský komisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia dal v říjnu najevo, že UPS bude muset před akvizicí nabídnout ústupky, aby zmírnila obavy z přílišné dominance na evropském expresním trhu. Americký přepravce nabídl Bruselu různá řešení včetně návrhu prodeje svých logistických center ve zhruba 15 zemích, z nichž 12 se mělo nacházet ve východní Evropě. Firmě se však nepodařilo najít vhodného kupce.

Do hry vstoupil i FedEx

V této souvislosti se spekuluje o roli dalšího velkého hráče na trhu – firmě FedEx. Ta podle informací Financial Times odmítla jednání s UPS s tím, že se nabídka na koupi netýká dostatečného objemu aktivit TNT Express. Zůstává otázkou, jestli UPS skutečně nepředložila svému hlavnímu rivalovi akceptovatelnou nabídku, nebo se FedEx snažil docílit nižší ceny.

Do dalšího jednání proto měla vstoupit DPD, dceřiná společnost francouzské La Post. Komise ovšem požadovala ujištění, že se firma stane v delším časovém horizontu dalším silným hráčem na evropském trhu expresní a balíkové přepravy. Vzhledem k tomu, že francouzská skupina nevlastní vzdušnou flotilu, se však komisař Almunia obával, že DPD bude muset nakupovat letecké přepravní kapacity u svých rivalů. V dlouhodobém horizontu by se tak v Evropě nestala skutečným konkurentem DHL a UPS, uvedl Financial Times.

Informace o neúspěšném jednání s firmou FedEx se objevila pouze několik dní před oznámením UPS o odstoupení od akvizice TNT s tím, že Evropská komise pravděpodobně nebude spokojena s dosaženou úrovní antimonopolních opatření. Přestože Evropská komise svou konečnou zprávu dosud nezveřejnila, 11. ledna se setkaly TNT Express a UPS s jejím týmem, který má na starosti přezkoumání zamýšlené fúze. Ten obeznámil obě společnosti s rozhodnutím, že na základě navržených řešení, nedávno poskytnutých společností UPS, vše nasvědčuje tomu, že navrhne zamítnutí fúze. Následně společnost UPS informovala TNT Express, že nevidí reálnou šanci k získání povolení od Evropské komise a že tedy nebude nadále o zamýšlenou transakci usilovat.

Evropská komise zprávu firem odmítla komentovat. Mluvčí jejího antimonopolního odboru Antoine Colombani řekl, že rozhodnutí bude zveřejněno „v náležitém čase". Oficiální oznámení má Komise vydat do 5. února. Až poté dojde k formálnímu ukončení fúzního protokolu, které TNT Express považuje za nevyhnutelné.

Kritika Komise

Podle staršího vyjádření komisaře Almunii měla Evropské komise v úmyslu vytvořit nového velkého hráče na trhu, který by měl podobné parametry jako TNT Express, disponoval by tedy jak silnou pozemní, tak leteckou sítí. Ten měl zaplnit mezeru po odchodu nizozemské společnosti. Pokud by se to nepodařilo, na mnoha evropských trzích by operovali pouze dva velcí hráči, což by mohlo podle Komise ovlivnit konkurenční prostředí a v důsledku umožnit zvýšení cen pro konečné spotřebitele.

Joel Ray, hlavní konzultant organizace Transport Intelligence (TI), Evropskou komisi za rozhodnutí kritizuje. „Je složité odhadnout, co tím chtěla Komise dosáhnout, když zaujala k tomuto obchodu tak negativní postoj. Vypadá to ale, že rozhodovací proces má určité nedostatky, že Komise neporozuměla tomu, jak dané odvětví funguje. Zdá se také, že rozhodnutí bylo politicky motivované a ovlivněné snahou přetvářet strukturu trhu." Podle Raye tak bude výsledným efektem snížení konkurenčního prostředí na trhu namísto jeho zvýšení. Podobně kriticky se vyjádřil pro agenturu Bloomberg analytik Rabobank Philip Scholte: „Jsem překvapený, že tento obchod nepokračuje dál. Trh expresní přepravy je poměrně konkurenční, přesto byla Evropská unie tak přísná."

Oficiální jednání o spojení obou logistických společností trvala téměř rok a neoficiální ještě déle. „Jsme extrémně zklamáni z postoje Evropské komise," uvedl ve firemním sdělení výkonný ředitel UPS Scott Davis. „Nabídli jsme významné a hmatatelné ústupky, kterými jsme reagovali na obavy úřadu z transakce. Spojená společnost by znamenala transformaci sektoru logistiky, přinesla by významný užitek spotřebitelům a zákazníkům po celém světě a zejména by podpořila růst v Evropě."

Zrušená transakce je nepříjemná hlavně pro TNT, jejíž akcie v reakci na zprávu značně poklesly. „Je to kritická situace pro akcionáře, ale ne pro TNT jako takovou. Firma nemá žádné dluhy, takže je strůjcem svého osudu," řekl agentuře Bloomberg analytik RBC Capital Markets Damian Brewer.

V poslední době musela TNT čelit některým problémům. Kvůli propadu poptávky musela omezit evropské aktivity, oslabovaly ji problémy s restrukturalizací brazilské divize a loni firmu opustila její výkonná ředitelka, uvedla agentura Reuters. Nyní se chce vedení TNT Express zaměřit zejména na uklidnění zákazníků, další bezproblémové poskytování služeb a posílení své strategie. Za odstoupení od plánu získá firma od UPS dohodnutý poplatek ve výši 200 mil. eur.

Profitovat bude DHL

Někteří analytici za nejlepší alternativu pro TNT nyní považují možné spojení s americkou FedEx, i když spíše v delším časovém horizontu. Důvodem je to, že další potenciální uchazeč – DHL – by povolení antimonopolních úřadů vzhledem ke své velikosti v Evropě nezískal. „Americká FedEx je nyní jediná možnost; nebude ale spěchat, a to z jednoduchého důvodu, protože jiný adept na koupi neexistuje," uvedl pro Reuters analytik Maarten Bakker z ABN Amro. Cena by se totiž mohla dále snižovat.

FedEx by ale také musela projít antimonopolním vyšetřováním, jehož závěry by mohly být podobné jako v případě UPS. Podle analýzy TI tak zřejmě bude z vývoje situace nejvíce profitovat DHL, která se doposud nedívala na aktivity UPS na svém domácím trhu s nadšením.

UPS bude nyní nejspíš hledat v souladu s firemní strategií další příležitosti k akvizicím na evropském trhu. Potenciálním cílem je společnost GLS, která má sice menší, ale podobnou síť jako TNT Express, uvádí dále TI.

S koncem vyjednávání o spojení UPS a TNT byla zrušena i paralelní dohoda o prodeji leteckých dceřiných firem TNT Airways a Pan Air Lineas Areas irské společnosti ASL Aviation Group, která byla podmíněna právě úspěšným dokončením hlavní transakce a která měla být jedním z opatření na ochranu hospodářské soutěže na evropském trhu expresní přepravy zásilek.

Související