Obaly jsou neoddělitelnou součástí dodavatelských řetězců. Mají několik základních funkcí. Předně je to ochrana před poničením zabaleného zboží během manipulace, skladování, přepravy a prodeje. Obaly také napomáhají snadnější manipulaci. Tyto dvě funkce se přímo týkají logistiky. Vedle toho mají obaly ještě význam komerční - mají informovat o zabaleném výrobku a současně jej prodávat.

SPOTŘEBITELSKÝ, DISTRIBUČNÍ A PŘEPRAVNÍ

Každý druh obalu většinou plní více těchto funkcí najednou, ať už jde o obal spotřebitelský, distribuční nebo přepravní, jak je rozděluje prof. Petr Pernica z VŠE (2005). Spotřebitelský nebo také primární obal většinou bezprostředně chrání výrobek nebo sadu výrobků. Jeho hlavní funkce je ale komerční - napomáhá při prodeji a propagaci sebe sama i výrobce.

Distribuční obal je zpravidla jednotka s více výrobky jednoho typu a slouží ke zjednodušení a zrychlení manipulace. Je to jakýsi mezičlánek mezi spotřebním a přepravním obalem, obvykle ve formě kartonových krabic. K tomuto typu patří i různé vystavovací obaly a displeje, které v posledních letech hrají stále významnější roli při prodeji rychloobrátkového zboží.

Přepravní obal je vnější obal vyvinutý pro účely dopravy. Bývá proto zpravidla odolnější a robustnější. Nejčastěji jsou to palety, případně gitterboxy, dále pak různé typy beden, sudů nebo pytlů.

Logistické firmy se původně zaměřovaly především na manipulaci s výrobky a zajištění jejich pohybu. Současným trendem ale je outsourcing - řada výrobních i obchodních firem se snaží věnovat vlastnímu podnikání a poptává zajištění vedlejších činností u jiných firem, v tomto případě zejména logistických. Tím stoupají i požadavky na další, méně obvyklé služby, z nichž mnohé by před pár lety byly už za hranicemi logistického oboru.

Zajištění klasických obalů a jejich balení se tak již stalo nezbytnou součástí nabídky většiny logistických firem. Nejdynamičtěji se vyvíjejí spotřebitelské obaly, jejichž zajištění nabízejí výjimečně, přesto i poměrně konzervativní oblast distribučních a přepravních obalů zaznamenává určitý rozvoj nejen materiálů a výrobků, ale především dalších služeb s přidanou hodnotou.

MYČKA NA OBALY STANDARDEM

Mezi standardní služby společnosti Bohemia Cargo patří zabalení výrobků do distribučních a přepravních obalů. "Jde o přepravní prostředky jako gitterboxy, palety, přepravky apod. Zde poskytujeme pronájmy, vedení paletových a obalových zákaznických kont, údržbu a čištění," popisuje Jan Kučera, jednatel společnosti. Firma také provozuje speciální mycí linku na čištění obalů pro automotive.

Společnost ESA logistika poskytuje vedle klasických produktů třeba prodejní displeje, sáčky, potištěné fólie a řadu výplňových materiálů. Poskytuje také dřevěné palety vyrobené na míru podle zadání zákazníka. "Tyto materiály dodáváme díky našim partnerům a dodavatelům," vysvětluje David Křivánek, manažer VAS firmy ESA logistika. Firma má k dispozici také řadu balicích zařízení, jako je stroj na teplem smrštitelné fólie, stroj pro skupinové balení nebo zařízení flow-pack. "Mimo strojní vybavení je velký zájem o ruční manipulace. Jde o operace, kde nelze využít žádných strojních vybavení, která již existují. Jsou to především operace typu plnění různých předmětů do atypických obalů, kompletace produktů dle zadání, doplňování již existujících balení, lepení složitých obalů a výrobků, skládání a plnění prodejních balení a displejů," říká David Křivánek.

Geis zajišťuje svým klientům třeba návrh vhodného obalu pro konkrétní výrobek, následně dodávku obalů a balení. Mimoto poskytuje i výrobu dřevěných obalů. "Všechny tyto produkty spolu velmi úzce spolupracují," doplňuje Martin Gallo, ředitel poboček Geis CZ v Mohelnici a Frenštátu pod Radhoštěm.

FÓLIE I FÓLIE

FM Česká zajišťuje tzv. co-manufacturing a co-packing. "U co-manufacturingu se jedná o různé typy technologií balení i montáže, zasahující až do výrobního procesu. Co-packing představuje úpravu do požadovaných jazykových mutací, vkládání informací, tvorbu promobalení, skupinových balení a další potřebné operace týkající se prodejních jednotek," popisuje Petr Mikula, co-packing manager FM Česká. Dále firma nabízí řadu možností zabalení, např. do teplem smrštitelné fólie, do fólie s potiskem, do smrštitelného fóliového rukávu s otvory nebo skinpacking, kdy fólie těsně obepne produkt ležící na kartě. K doplňkovým službám pak patří sáčkování, páskování, automatické i ruční štítkování včetně tisku barevných štítků nebo sestavování prodejních stojanů.

Logistické firmy se zpravidla umějí přizpůsobit přáním zákazníků, a to i díky spolupráci se specializovanými partnery. "Většinu služeb jsme schopni zajistit vlastními silami, přičemž v případě nestandardních nebo nárazových požadavků daný servis zajistíme přes prověřeného externího dodavatele," říká Martin Drábek, logistik Gebrüder Weiss.

NIŽŠÍ NÁKLADY

C. S. Cargo nabízí například přebalování pro zámořský kontejnerový transport, kdy využívá obaly, které jsou odolné vůči mechanickým a chemickým vlivům. "Dále samozřejmě jejich nakupování dle potřeb klienta s následným odprodejem v konsignačním režimu. Za naprosto běžné již považuji návrhy optimalizací ve formě změny druhu používaných obalů nebo systémovou evidenci jejich druhu, kvality a pohybu," říká Jan Novák, manažer logistiky C. S. Cargo. "S ohledem na množství, které od svých klíčových dodavatelů pravidelně odebíráme, jsme v mnoha případech schopni generovat zákazníkovi snížení nákladů. Samostatnou oblastí stojící za zmínku je třídění a mytí vratných obalů."

Součástí společnosti Dachser je specializované oddělení v Břeclavi, které vyrábí standardizované dřevěné obaly i obaly na míru, speciální palety pro stroje a zařízení nebo dřevěné bedny. "Díky vlastní stolárně mohou mít obaly nestandardní a nadměrné velikosti, mohou být opatřeny uzavíratelným zámkovým systémem a zajištěny originální plombou," říká Jan Polter, obchodní a marketingový ředitel Dachser Czech Republic, a dodává: "Disponujeme specifickým know-how pro balení nejrůznějších druhů strojírenských výrobků - od drobného spojovacího materiálu až po velké strojní celky či zařízení. Zajišťujeme nejen výrobu obalů, ale i balicí práce, a to jak ve vlastních prostorách, tak i jako výjezdní montážní skupina přímo u zákazníka. Podle místa určení zásilky a druhu přepravy používáme i různé druhy konzervace, ať už jde o antikorozní oleje, antikorozní papíry, technologii zatavení do smrštitelné fólie, opatření vysoušecími prostředky a další."

Raben má po Česku devět skladů a ve většině z nich realizuje i obalové služby, nejvíce pro zákazníky z potravinářského a nápojářského průmyslu. "Standardní služby jsou ty, které musí zajistit výrobce nebo obchodník a jsou dané ze zákona, jako například labeling, tj. olepování výrobků legálními texty nebo kolkování. Mezi další služby patří co-packing, co-manufacturing, repacking a zároveň i řešení změn prodejních balení, zajišťování přebalů, balení na promo akce našich zákazníků, kontrola kvality či poskytování konzultace před samotnou realizací - například přebalení," vypočítává Pavel Veverka, depot manager Raben Logistics Czech.

NEOBVYKLÉ PŘÍPADY

Logistické firmy se čas od času přirozeně setkávají s požadavky na nestandardní obalové řešení nebo služby. "Pro jedno německé vydavatelství jsme před koncem roku sestavovali, balili a distribuovali nástěnné kalendáře. Blížil se konec roku a my jsme museli zřídit mobilní pracoviště a zaměstnat desítky brigádníků ve dvousměnném provozu, abychom termín stihli," vypráví Jan Kučera.

Výjimečně se stává, že by se logistická firma podílela i na vývoji spotřebitelských obalů - návrhu, grafické podobě obalu nebo výrobě makety. "V současnosti spolupracujeme se zahraničním zákazníkem, u kterého se velkou měrou podílíme právě na vývoji celé řady prodejních obalů. Byli jsme u zrodu nového produktu, který neměl žádný obal, a dnes se tento výrobek prodává na evropských trzích," říká David Křivánek.

Stěhování celé továrny také není úplně běžná služba logistické společnosti. "Asi nejzajímavějším naším řešením bylo stěhování jednoho provozu z Francie do České republiky nebo obří dodávka provozu do Číny," říká Martin Gallo.

LEPENÍ ZRCADEL

Poměrně raritní je případ, kdy se logistická firmy podílí na výrobě zrcadel. "Pro našeho zákazníka slepujeme zrcadla se skříňovými dveřmi a připravujeme balení pro převoz do závodu," vypráví Petr Mikula.

Zajímavá obalová řešení bývají spojená s přepravou nadrozměrných zásilek. V těchto případech jde většinou o produkt na míru. "Například zajišťujeme balení na součástky pro autobusy do speciálních dřevěných beden o délce 6 m," říká Zdeněk Kašpar, ředitel provozu logistiky společnosti DB Schenker.

"Pro olympiádu v Londýně jsme zajišťovali balení a logistiku 60 eskalátorů a 6 travelátorů do olympijské vesničky," vzpomíná Jan Polter. "Zakázku odvezlo celkem 75 kamionů. Velký důraz byl kladen na maximální ochranu eskalátorů při přepravě a při možném skladování na stavbě. Na balení těchto jednotek jsme proto využili teplem smrštitelnou fólii mléčné barvy a pěnové výztuže pro krytí ostrých částí. Zaručili jsme tak, že zabalené jednotky vydrží i povětrností podmínky při skladování mimo halu, a to nejméně po tři měsíce."

Nestandardní službou, kterou nabízí Gebrüder Weiss, je příprava "customizovaných" balení nadrozměrného zboží pro zámořský transport, popisuje Martin Drábek. "Velice zajímavý projekt realizujeme také například v souvislosti s přepravou technických kapalin, jako jsou oleje apod. Distribuujeme 1000litrové IBC kontejnery, zajišťujeme i jejich zpětný svoz a opětovné plnění přímo z cisterny při dodržení všech přísných norem."

AUTO I PROMO

Průmyslovým odvětvím číslo jedna je v Česku automotive. V této oblasti vzniká řada zajímavých řešení, což se ukazuje třeba v soutěži Obal roku. Pro zákazníky z automobilového průmyslu nabízejí někteří logističtí operátoři vývoj i výrobu obalů na míru. "Jde zejména o kovové obaly. Správně vytvořený obal zajistí plynulou a bezpečnou manipulaci s díly i jejich efektivní uložení. Momentálně jsme dokončili projekt vývoje a výroby obalů pro sekvenční dodávky dílů na výrobní linku jednoho z našich automotive zákazníků," vysvětluje Hynek Staněk, senior business development manager společnosti Yusen Logistics (Czech).

Nadstandardní služby bývají často spojeny s promoakcemi. "Pro jednoho velmi významného zákazníka z oblasti nápojů náš tým pravidelně, několikrát za rok, navrhuje rozměry kartonů na jednotlivé promoakce," vysvětluje Pavel Veverka. "V praxi to funguje tak, že náš koordinátor a mistr směny získá od zákazníka požadavky na sortiment, který má být zabalen. Naši lidé pak zákazníkovi navrhnou několik možných řešení. Vždy předkládáme různé možnosti, co se týče kvality materiálu nebo cenových nákladů. Zákazník nechá vyrobit sady balení a pak opět náš tým realizuje dané služby s přidanou hodnotou."

FULL SERVICE

A jaké obalové služby poptávají zákazníci po logistických firmách nejčastěji? Mnohdy je to kompletní servis základních činností, jako je skladování obalů, jejich čištění, evidence, půjčování, prodej, dovoz do výroby, ale i vracení třetí straně. "Často poskytujeme samotné přebalování ze zákaznických obalů do jednorázových a obráceně, popř. do odolnějšího speciálního zámořského balení," říká Jan Novák.

V maloobchodu je poměrně časté vytváření již zmíněných prodejních displejů, pak také štítkování obalů, plnění do kartonů a fixace. "V poslední době jsme zaznamenali také zvýšenou poptávku po stavbě mixovaných kartonů," zmiňuje Petr Mikula. Běžně také zákazníci v této oblasti požadují tisk, ořez a přiložení příbalových informací.

V automobilovém průmyslu se výrobky balí nejčastější do vratných obalů. "Naši zákazníci požadují především vývoj speciálních vratných obalů pro dodávky dílů na výrobní linky," popisuje Hynek Staněk.

VRATNÉ OBALY

Některé logistické firmy poskytují svým zákazníkům i určitou formu poolingu, často právě v automobilovém průmyslu. "V rámci kontraktní logistiky jsme schopni nabídnout pooling obalů např. pro automobilový průmysl, kde je možné využívat i univerzální obaly pro několik zákazníků najednou. Stejné obaly tak může sdílet více závodů," říká Hynek Staněk z Yusen Logistics.

Běžný je samozřejmě oběh EUR palet, mnohdy i gitterboxů. Bohemia Cargo zkouší otevřený pool plastových palet. "Chceme se zaměřit na klienty, kteří využívají naše přepravní služby. Po dobu přepravy jim pronajímáme palety za velmi výhodných podmínek," říká Jan Kučera. "Palety nám vracejí na našem nejbližším depu. Každá paleta je opatřena čárovým a numerickým kódem, takže víme, kde se jaká paleta nachází. Zákazníci jsou účastníky také vlastních poolů. U nás jsou to nejčastěji drátěné gitterboxy a KLT přepravky. My se jim před vrácením staráme o čistotu a technický stav."

Využívání systémů výměny obalů je elegantní formou redukce nákladů a obvykle spokojenosti obou stran obchodního vztahu, myslí si Martin Gallo z Geis CZ. "Systém však vždy vyžaduje dobrou součinnost všech zainteresovaných stran. Pokud to tak není, vznikají problémy, které mohou vést až k narušení dobrého obchodního vztahu," upozorňuje. "Nevýhodou je omezená životnost obalových jednotek. Je vždy žádoucí najít s klientem společnou dohodu na tom, jaké procento je akceptovatelné k odpisu jako dosloužené, obvykle to je 10 %," vysvětluje Zdeněk Kašpar z DB Schenker.

VYSLEDOVATELNOST

Obaly hrají podstatnou roli při sledování a zpětném dohledání zásilek. Nejčastěji se využívají čárové kódy přilepené na distribučních obalech. Ty se při manipulaci a překládce skenují, čímž se zaznamená poslední lokace zásilky. "V některých případech také zajišťujeme sledovatelnost zboží až na úroveň jednotlivých kartonů i kusů," říká Petr Mikula z FM Česká.

"S ohledem na to, že jsme i dopravní společností, můžeme sledovat pohyb zákazníkova obalu v rámci systému monitoringu vozidel," doplňuje možnosti vysledovatelnosti zásilek Jan Novák z C. S. Cargo.

Dalším eventuálním řešením je využití technologie RFID. "Systém vysledovatelnosti vratných obalů v Yusen Logistics řešíme využitím RFID technologie. Lze vybírat z různých druhů tagů/čipů v závislosti na typu použitého materiálu obalu. Vratné obaly umožňují relativně snadné umístění tagu, což usnadňuje jeho automatické načítání, a my tak můžeme podrobně zmapovat a následně efektivně řídit jejich tok. Pokud v každém okamžiku přesně víme, kde se kolik vratných obalů nachází, můžeme jejich nasazení daleko lépe plánovat, přesouvat je k dodavatelům s předstihem pro pokrytí výrobní dávky nebo lépe využívat plochu pro jejich skladování," vysvětluje Hynek Staněk.

EKOLOGIE JE V KURZU

I v logistice se projevuje současný trend důrazu na ekologické aspekty a udržitelnost. Při výběru obalových řešení to sice ještě není samozřejmostí, ale zejména zahraniční a nadnárodní společnosti to už i v této oblasti považují za součást firemní kultury. "Projevuje se to například v požadavcích na omezování využití fólií a jejich nahrazení papírovým materiálem," říká Petr Mikula.

"Dává se přednost využití obalů z recyklovaných materiálů, vícenásobnému využití nevratných obalů, snižování spotřeby fólie díky moderním balicím strojům," doplňuje Martin Drábek z Gebrüder Weiss.

KVALITA, NEBO CENA?

U běžných obalů dává většina zákazníků logistických firem přednost nízké ceně před kvalitnějším, ale dražším řešením. "U jednorázových obalů, např. kartonů, je snaha používat co nejlevnější lepenku, až kam to jde. Časté jsou reklamace u dopravce, že jel nevhodným způsobem a spodní kartony na paletě jsou zborcené. Důvodem bývá ale zpravidla právě nekvalitní, nízkogramážní lepenkový karton," říká Jan Kučera z Bohemia Cargo.

Na druhou stranu ale kvalita obalu většinou koresponduje s hodnotou zboží, které má chránit. U dražších produktů se používá kvalitnější obal mnohem častěji. "Našim zákazníkům doporučujeme takovou kombinaci kvality a ceny, aby byly splněny všechny předpoklady pro bezpečné doručení nepoškozeného zboží až ke konečnému příjemci. Obecně lze říci, že co nejnižší cena není prioritou, ale zároveň není vyžadován zbytečný nadstandard," říká Martin Drábek.

Něco jiného jsou vratné obaly, které bývají logicky vždycky robustnější a kvalitnější, aby vydržely co nejvíce oběhů. Typickým příkladem je opět automobilový průmysl. "Zákazníci preferují kvalitní a plně funkční řešení obalů s životností po celou dobu výroby daného modelu vozu. Jakákoli nekvalita či nefunkčnost obalu totiž znamená vícenáklady na údržbu a v některých případech i vyřazení obalu z oběhu," říká Hynek Staněk. "To ovšem neznamená, že by obal mohl být drahý, jen je priorita dána výdrži před honbou za co nejlevnějším řešením. Například obaly zakládané robotem na výrobních linkách musejí vykazovat stejné vlastnosti po celou dobu jejich využití, jinak je ohrožena plynulost výroby."

Dražší, ale kvalitnější obal vyžadují zákazníci v případě námořního transportu. "U zámořského přebalování jsme v minulosti několikrát zaznamenali komplikace s deformací obalů a zboží přicházelo na jiný kontinent poškozené. V těchto případech se opravdu více než cena řeší kvalita obalu," vysvětluje Jan Novák.


Základní funkcí obalu je ochrana zboží před poničením během manipulace, skladování, přepravy a prodeje.

Nadrozměrné zásilky většinou potřebují nestandardní obalová řešení vytvořená na míru.

FOTO: DB SCHENKER

Související