Ještě v roce 2004 tvořil podíl manipulační techniky se speciálními úpravami 20 procent ze všech vozíků, které společnost Linde Material Handling vyrobila. Po deseti letech překročil tento podíl hranici 30 procent a trend techniky na přání nabývá s každým rokem stále více na významu. Uživatelé manipulační techniky totiž pochopili, že v praxi je mnohdy výhodnější mít vozík navržený přesně pro konkrétní aplikaci než využívat flotilu univerzálních vysokozdvižných vozíků, které ale zdaleka nepracují tak efektivně.
"Unikátní úpravy nějakým způsobem umožňují manipulaci s nestandardním zbožím, nestandardními rozměry, nestandardním nosičem nákladu a zajišťují bezpečnou přepravu nákladu. Tyto úpravy obvykle vozík prodraží, protože nesériová výroba vždy něco stojí, ale vyšší cena je víc než bohatě vyvážena efektivnější manipulací, vyšší produktivitou práce s vozíkem, bezpečnou přepravou obvykle dražšího, křehkého nebo citlivého zboží a podobně," vypočítává výhody řešení na míru Jindřich Přívora, PR manažer společnosti Toyota Material Handling. Vyšší počáteční náklady tak jsou vyváženy zlepšením materiálových toků a následnými úsporami na provozních nákladech.
Výrobci manipulační techniky nabízejí celou řadu standardních úprav již ve formě výbavy na přání k "základu", například různá přídavná zařízení, jako jsou rotátory, protiskluzové vidlice, teleskopické vidlice či kleště. Za relativně obyčejné se již dnes považují i úpravy vozíku do mrazírny či úpravy za účelem zúžení šasi pro použití v užších skladových uličkách.
Opravdu speciální úpravy se však vyvíjejí od specifických podmínek jednotlivých provozů. Může tak jít například o speciální řešení ochrany před kolizí nebo nárazem pro vysokozdvižné vozíky ve stavebnictví či ve výrobě nápojů. Firmy z chemického, potravinářského a farmaceutického průmyslu zase často vyžadují nerezové provedení šasi. Dále jsou to úpravy vozíků pro provoz na letištích, úpravy pro řešení vychystávání nestandardního zboží v logistických centrech či speciální úpravy pro provoz ve slévárnách s ochranou proti působení vysokých teplot a prachu.
Fantazii konstruktérů se meze nekladou
Praktickým příkladem využití speciálně upravených vozíků v prostředí s nebezpečně vysokou teplotou jsou vysokozdvižné vozíky Linde H 25 D/600 ve speciálním provedení nasazené ve slévárně hlavního výrobního závodu Škoda Auto v Mladé Boleslavi.
"Vozíky, které zde manipulují s roztaveným kovem pomocí speciálních přídavných zařízení, jsou vybaveny zvedacím sloupem v odolném slévárenském provedení s ochranou hydraulických válců proti horkým okujím, včetně speciálně chráněných rozvodů hydrauliky proti působení vysokých teplot. Prostor řidiče je chráněn čelním a vrchním oknem ze speciálního polykarbonátu odolného proti vysokým teplotám," vypočítává speciální úpravy Vladislav Záveský, produktový manažer ve společnosti Linde Material Handling.
Modifikací pro extrémní podmínky se ovšem nerealizuje zdaleka tolik jako úprav pro nakládání s nestandardními břemeny. "Mezi nejčastější úpravy vozíků patří zvýšená nosnost a modifikace vozíku pro manipulace atypických nákladů o různých šířkách, výškách a tvarech. Příkladem může být speciálně upravený ručně vedený vozík, který zajede pod automobil, nadzvedne přední nápravu a obsluha jednoduše může automobil 'přeparkovat' bez nastartování," uvádí příklad z praxe Pavel Králík, produktový manažer společnosti Jungheinrich.
Podobný princip využila také firma Linde MH, když upravila ručně vedený paletový vozík pro manipulaci s návěsy. Dalším zajímavým využitím tradiční manipulační techniky k manipulaci s netradičními břemeny je kontejnerový manipulátor modifikovaný pro přepravu vrtulí větrných elektráren, který vyvinulo oddělení vývoje speciálních produktů ve společnosti Hyster.
Vzhledem ke stále vyšším požadavkům na efektivitu provozu přistupuje většina výrobců manipulační techniky individuálně i k projektům, které se nevyznačují výjimečnými podmínkami v provozu ani snahou přepravovat netradiční náklad. "Každý projekt je svým způsobem specifický a naše řešení je vždy šité na míru zákazníkům. Většina námi nabízené techniky je proto řešena stavebnicovým systémem, stejně jako navazující služby," říká Milan Cizner, vedoucí prodeje pro region východ ve společnosti Still ČR.
Za sílícím trendem manipulační techniky na míru stojí v prvé řadě snaha zvýšit efektivitu a snížit celkové náklady na provoz manipulační techniky. Do jisté míry ale personalizovaná řešení slaví úspěch i díky přirozené lidské marnivosti, která se nevyhýbá ani logistice. Vždyť vysokozdvižné vozíky jsou pro řadu logistických manažerů srdeční záležitostí.
Nasazení slévárenské úpravy vysokozdvižného vozíku Linde H 25 D/600 v závodu Škoda Auto přineslo podstatné zvýšení disponibility manipulační techniky.
Foto: Linde MH
Na míru vyrobený ručně vedený vozík Jungheinrich EJE 218 pro manipulaci s osobními automobily.
Foto: Jungheinrich
Robustní čelní vozík Toyota Tonero 8FD60N ve speciální úpravě pro slévárenský provoz.
Foto: Toyota MH
Paletový vozík Linde T30 může být po úpravách použitý pro přesunování návěsů.
Foto: Linde MH
Jungheinrich ETA 380 je vozík uzpůsobený na míru pro přepravu sněžných rolb s nosností 8 tun.
Foto: Jungheinrich