Terminál v Paskově patří mezi nejvýznamnější otevřené překladiště kombinované dopravy ve střední Evropě. Je napojen na velké evropské přístavy, jako jsou Hamburk, Rotterdam, Bremenhaven, Koper nebo Terst a na důležité vnitrozemské dopravní uzly. Do budoucna AWT plánuje jeho přímé napojení na polské přístavy Gdańsk a Gdynia nebo belgické Antverpy.
„Spolu s PKP Cargo máme ambiciózní plány – chceme terminál zapojit do obsluhy Nové hedvábné stezky, polských přístavů a v neposlední řadě bude součástí logistického trojúhelníku Balt-Jadran-Severní moře, kde bude hlavním hubem na jeho jižní straně,“ řekl Zbigniew Klepacki, generální ředitel skupiny AWT.
Tyto plány vyžadují i nové investice a modernizaci terminálu. Na začátku května získala AWT do dlouhodobého pronájmu nový překladač Hyster, který tak doplňuje současný vozový park překladiště. „Stroj je schopný manipulovat návěsy, výměnné nástavby nebo ISO kontejnery, a to ve třech řadách až do výšky pěti kontejnerů a do hmotnosti 46 tun,“ uvedl Michal Kubíček, ředitel terminálu Paskov.
Terminál Paskov se aktuálně připravuje na další etapu modernizace. V rámci první a druhé etapy, které proběhly v letech 2011 a 2012, došlo k postupnému rozšíření plochy a kapacity až na současných 2400 TEU, zpevnění manipulační plochy a prodloužení stávajících kolejí. Obě modernizace terminálu si vyžádaly investice ve výši 180 milionů korun.
V rámci třetí etapy AWT plánuje do roku 2018 terminál rozšířit o dalších 40 000 metrů čtverečních, čímž se jeho kapacita zdvojnásobí na 4800 TEU. Vzniknou zde dvě nové koleje, každá v délce 350 metrů, parkovací plocha pro 40 tahačů, napojení pro chladicí kontejnery a speciální místo pro kontejnery s nebezpečným zbožím. To si vyžádá i výstavbu nového řídicího střediska pro dispečink. Během této etapy má AWT v plánu investovat do terminálu dalších 100 milionů korun.
Společnost AWT získala zakázku v Srbsku. Každoročně přepraví 60 tisíc tun dřeva - čtěte ZDE
Polské politiky spojuje jediné: Plynový terminál, který sníží závislost na ruském plynu - čtěte ZDE
V rámci dlouhodobé strategie AWT je cílem postupně snižovat závislost na přepravách tuhých paliv, hledat nové trhy a zvyšovat podíl zejména v segmentech automotive nebo intermodal.
„Kombinovaná doprava je nejperspektivnější částí trhu, která zaručuje diverzifikaci příjmů AWT a rozšíření klientské báze. Intermodal představuje v současné době přibližně 10 procent přepravy AWT. Investice do překládkové infrastruktury, využití spolupráce s PKP Cargo a expanze naší nabídky na trhy států střední a jižní Evropy umožní růst podílu tohoto segmentu v následujících letech,“ dodal Zbigniew Klepacki.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





