Dosud byly sazby hlukových poplatků pro denní a noční dobu stejné, nyní však dojde k jejich výraznému zvýšení pro vzlety a přistání prováděné hlučnějšími typy letadel v noční době. Rozšíří se také počet hlukových kategorií s cílem dosáhnout spravedlivějšího přístupu v rámci velké skupiny „tišších“ letadel. Nový ceník rovněž zavádí hlukový poplatek za vzlet, doposud byl účtován pouze pro přistání. Letiště souladu s platnou legislativou změny předem projednalo s leteckými společnostmi.
Hlukový poplatek je jedním z nástrojů komplexního přístupu k řešení hluku z leteckého provozu, který Letiště Praha využívá. Finanční prostředky vybrané od leteckých společností jsou určeny k financování protihlukových opatření v okolí letiště či na monitoring hluku na stacionárních i mobilních stanicích. Mezi další řešení regulující hluk patří řada provozních opatření a omezení. Jedná se například o rozdělení provozu na dráhovém systému letiště tak, aby letadla nelétala přes hustě osídlené části Prahy. Dále to jsou protihlukové postupy pro přílety a odlety, pravidla omezující použití zpětného tahu motorů při brzdění letadel nebo pravidla pro provádění motorových zkoušek.
Jedním z technických opatření v obcích a městských částech v ochranném hlukovém pásmu letiště byla v minulých letech kompletní výměna oken bytových a rodinných domů, staveb školní a předškolní výchovy a staveb pro zdravotnické a sociální účely.
„Zájem o cestování přes Letiště Václava Havla Praha neustále roste. Počty cestujících sice rostou díky dobře nastavenému motivačnímu programu pro dopravce rychleji než počty vzletů a přistání, ale i pohyby letadel meziročně narůstají. Jako odpovědná firma, která se staví čelem k vlivu svého provozu na okolí, jsme proto přistoupili k řadě změn s cílem motivovat letecké dopravce k šetrnému přístupu k životnímu prostředí. Chceme zmírnit hlukovou zátěž v okolí letiště v noční době a nastavit spravedlivější přístup, který zohlední velké rozdíly v hlukových vlastnostech letadel. Více tak zaplatí dopravci za hlučnější letadla nebo za noční provoz,“ vysvětluje Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.