V posledních pěti letech trval trend růstu objemu námořních přeprav mezi Hamburkem a Japonskem a tento trend by měl nyní zesílit. Námořní doprava rostla o 5,7 procenta v roce 2015, o 4,4 procenta v roce 2016 a o 4,3 procenta v roce 2017. Objem zboží v roce 2017 dosáhl přibližně 2,8 milionu tun. Přibližně 99 procent z toho tvořilo náklady, které lze přepravovat v kontejnerech.
Díky smlouvě by měl evropský export do Japonska dále vzrůst o 16 až 24 procent, z toho vývoz zpracovaných potravin až o 180 procent a chemikálií o více než 20 procent. Vývoz elektrických strojů do Japonska se pravděpodobně zvýší až o 16 procent. Otevření japonského trhu by mohlo nabídnout zvláštní příležitosti pro farmaceutické, zdravotnické výrobky, zemědělské produkty a potraviny i pro automobily. Mezi dovozy z Japonska patří automobily, stroje a zařízení spolu s chemickými výrobky. Výrobky z dřeva, potraviny, kovy a chemické výrobky vedou exportní pořadí.
S japonskými přístavy spojuje Hamburk pět námořních linek do Asie. Spojení zajišťují jedna kontejnerová loď, tři plavidla pro všeobecný a nadměrný náklad a jedna loď určená zejména pro přepravu automobilů. Všechny lodě podle potřeby zastavují v japonských přístavech.
Dohodu s Japonskem o volném obchodu nyní budou muset schválit členské státy a následně ještě Evropský parlament. Smlouva, která se připravuje od roku 2013, může v ideálním případě vstoupit v platnost ještě před evropskými volbami v roce 2019.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





