Silný dopravní provoz vozidel poháněných spalovacími motory v husté zástavbě velkoměst způsobuje značné znečištění ovzduší přímo za dveřmi jejich obyvatel. Důraz na pohony šetrnější k životnímu prostředí je proto v city logistice větší než třeba v dálkové dopravě. Přispívají k tomu i stále se zpřísňující předpisy omezující vjezd do městských center. Nejlepší odpovědí na tyto ekologické požadavky by díky lokálně nulovým emisím měla být elektromobilita. Pro řadu zejména globálních či celoevropských firem se proto stalo již samozřejmostí, že ve své firemní imagi mají zapracovaný také důraz na ekologicky čistý provoz svých vozidel.
Státní podpora nákupu elektromobilů existuje v evropských zemích i u nás, ale český provozovatel přesto stále není příliš motivován k nahrazování alespoň části svého rozvozového autoparku vozy na elektřinu. Právě ty by však měly v centrech měst výrazně pozitivní vliv na životní prostředí, neboť v provozu se stálým rozjížděním a popojížděním je elektropohon ve srovnání se spalovacími motory mnohem šetrnější.
Elektromobily míří do měst
Moderní li-ion baterie už často vystačí při rozvozu po městě na celou směnu, proto lze při současném stavu techniky uvažovat o reálném provozu elektromobilů v city logistice. Také infrastruktura pro nabíjení akumulátorů elektrickou energií se rozšiřuje (byť u nás zatím za některými zeměmi západní a hlavně severní Evropy značně zaostává).
5,25
S délkou pět a čtvrt metru je dodávkové vozidlo Sprinter vhodné i pro rozvoz větších zásilek po městě.
173
Elektrický e-Crafter má dojezd až 173 kilometrů a záměrně omezenou maximální rychlost na 90 km/h.
To je velký rozdíl oproti situaci mimo velká města a v dálkové dopravě, kde právě kvůli chybějící infrastruktuře provoz elektromobilů reálně možný není. Dojezd elektromobilů také neodpovídá trasám na velké vzdálenosti a veřejných dobíjecích stanic je v ČR v porovnání s běžnými čerpacími stanicemi stále značný nedostatek.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později