Průlomem v podpoře, kterou stát věnuje rozvoji moderních technologií v dopravě, je nově vyhlášený program Doprava 2020+ Ministerstva dopravy ČR. Označit se ale zatím dá pouze za blýsknutí na lepší časy, do koncepční podpory je stále ještě daleko. Jak přiznal v závěru června na odborném semináři Václav Kobera, ředitel odboru ITS, kosmických aktivit a VaVal z ministerstva dopravy, program je dobrým krokem k tomu, aby se postavil na nohy dopravní výzkum, který v České republice mnoho let skomíral.
Zaměření na výzkum firmám nevyhovuje
Doprava 2020+ je ovšem zaměřena pouze na výzkumné projekty. Se samotnou aplikací sofistikovaných, moderních technologií do praxe si podniky v Česku vždy musely poradit samy, v podstatě bez pomoci státu. A nezdá se, že by se na tom v brzké době něco měnilo.
V mnohých firmách jsou s tím srozuměni a nečekají žádné zvláštní finanční injekce, přestože v jiných oborech je dotační podpora zavádění moderních technologií masivní.
je nově vytvořený podpůrný program ministerstva dopravy pro rozvoj moderních technologií v dopravě, který administruje Technologická agentura ČR. Je ale zaměřený pouze na výzkumné projekty.
400
Ministerstvo průmyslu poskytuje dotace do logistiky částečně v programu Technologie. Žádosti do desáté výzvy programu s celkovou alokací 400 milionů korun začne přijímat 2. září.
"Stát spoléhá na to, že do technologií budou logistické společnosti investovat samy," míní Miroslav Pudil, generální ředitel logistické společnosti Kühne + Nagel ČR. Podle něj by bylo nejlepší pro rozvoj logistiky pomocí státu snížení administrativní zátěže pro firmy a rychlejší budování infrastruktury. "Už jen založení firmy je v Česku velmi náročný administrativní proces. Pokud by bylo běžně možné posílat dokumenty elektronicky, i to by se dalo považovat za podporu. O faktickou digitalizaci se už firmy postarají samy," je přesvědčen Miroslav Pudil.
Pro veřejné finance na rozvoj logistiky si nikdy nesáhla ani skupina HP Tronic, česká společnost s více než pětadvacetiletou tradicí. A v nejbližší době si ani nesáhne. "Vzhledem k zaměření programu Doprava 2020+ na výzkumné projekty se nechystáme tuto možnost využít," konstatuje Libor Křížka, ředitel logistiky skupiny HP Tronic.
Společnost, která v posledních dvou letech hodně investovala především do automatizace, skladování a vychystávání zboží v nově otevřeném logistickém centru v Jirnech, by přitom podporu ocenila. "Zavádění automatizace v logistice je v dnešní době stále dost nákladné. Podpora od státu by ho ulehčila. Musela by ale být nastavená takovým způsobem, aby byla pro firmy dosažitelná," zmiňuje Libor Křížka.
Státní program k podpoře automatizace a digitalizace svých logistických procesů nikdy nežádala ani společnost Alza a podle slov mluvčí Patricie Šedivé se k tomu ani v nejbližší době nechystá.
I sklad na brownfieldu zůstal bez podpory
Po vhodném programu v minulosti pátral příznivce sofistikovaných technologií a chytrých řešení, majitel e-shopu Svět cukrářů Michal Kubíček. Když ale letos budoval nový moderní sklad pro svou nevelkou firmu, nakonec si ho financoval sám.
"Nový sklad jsme vybavovali mimo jiné systémem inteligentního zaskladňování a vyskladňování. Minimální výše podpory však byla zhruba trojnásobná, než za kolik jsme byli schopni sklad vybudovat. Stáli jsme tedy před volbou investovat vlastní prostředky a mít to rychle a bez byrokracie, nebo čekat na schválení dotace, koupit a instalovat technologie a vybavení za trojnásobnou částku a následně dostat polovinu peněz proplacenou ve formě dotace. Myslím, že s podobným problémem se potýká celá řada menších a středních firem. Proto jsou příjemci dotací obvykle velké společnosti. Tam nejsou procesy tak pružné a tyto společnosti také mají větší kapacitu na absorpci byrokracie spojené s dotacemi," myslí si Michal Kubíček.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později