Nákladní list CMR (NL CMR) je v mezinárodní pozemní přepravě patrně nejrozšířenějším a nejpoužívanějším přepravním dokumentem, přičemž v mezinárodní silniční nákladní dopravě je bezesporu i nejdůležitějším dokumentem.
Z pohledu praxe je třeba uvést, že namísto NL CMR bývá v některých případech dopravcům jako "přepravní listina" podsouván dodací list (svým obsahem se zpravidla velmi podobá nákladnímu listu). V rámci právní jistoty však je jeho používání možno doporučit jen podpůrně, a to společně s NL CMR, avšak ne jako jeho náhradu (už vůbec ne plnohodnotnou náhradu). V každém případě je nutno vycházet z toho, že dodací list na sebe neváže žádné smluvní přepravní podmínky, a proto ani není osvědčením o existenci přepravní smlouvy v mezinárodní dopravě.
Naopak NL CMR je, pokud není prokázán opak, věrohodným dokladem o uzavření přepravní smlouvy (tj. o akceptaci přepravních podmínek vyplývajících z Úmluvy CMR) a důkazem o existenci přepravní smlouvy.
2011
Tehdy vstoupil v platnost Dodatkový protokol k Úmluvě o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě (Úmluva CMR), týkající se elektronického nákladního listu.
Neobsahuje-li NL CMR výhrady dopravce s jejich odůvodněním, platí právní domněnka, že zásilka a její obal byly v okamžiku převzetí dopravcem v dobrém zjevném stavu a že počet kusů, jejich značky a čísla se shodovaly s údaji v NL CMR.
NL CMR zpravidla neobsahuje všechny sjednané podmínky konkrétní přepravní smlouvy. Ustanovení obsažená v přepravní smlouvě mají vždy přednost před údaji uvedenými v nákladním listu CMR. Ten bývá označován také jako tzv. deklaratorní doklad. To znamená, že údaje v něm obsažené se považují za platné, pokud nejsou v rozporu s údaji uvedenými v konkrétní přepravní smlouvě, k jejímuž provedení byl tento nákladní list vystaven.
NL CMR obsahuje řadu pro přepravu nezbytných informací, bývá označován také za nositele funkce informační.
Někdy se diskutuje o tom, zda NL CMR je, či není tzv. náložným listem. Úmluva CMR se tímto nezabývá. Tak jak se NL CMR používá v praxi a jak je mezinárodně deklarován, osvědčuje to, že není a ani nemůže být považován za cenný, a tudíž ani obchodovatelný papír.
Od NL CMR odchylně naše vnitrostátní právo v ustanoveních v § 2572 až 2577 OZ předpokládá existenci tzv. náložného listu (jako přepravního dokladu − o nákladním listu se OZ nezmiňuje) − ten však charakter cenného a obchodovatelného papíru jednoznačně má.
NL CMR má zásluhou IRU mezinárodně sjednocený obsah i formu a je také přepravním dokumentem, který slouží k provedení eventuální kontroly průběhu přepravy.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Logistika č. 2/2025





