Zájem Čechů o rozvoz jídla byl letos na Štědrý den dvakrát větší než loni. Ve srovnání s rokem 2018 vzrostl počet objednávek dokonce na čtyřnásobek. Data společnosti Dáme jídlo, největší české platformy, která partnerům z řad restaurací a obchodů přivádí zákazníky a pomáhá jim s komerčním nastavením a efektivností rozvozu, dále ukázala, že ve vánočních objednávkách i na Štědrý den převažovala pizza. Její podíl byl ale ve srovnání s běžnými dny nižší. Lidé naopak častěji volili českou kuchyni, výjimkou nebyl ani rozvoz tradičního kapra či řízku s bramborovým salátem. Vyšší zastoupení měl na Štědrý den v objednávkách také alkohol, mimo jiné například české pivo.

Počet objednávek uskutečněných prostřednictvím platformy Dáme jídlo byl letos na Štědrý den o 108 procent větší než 24. prosince 2019. Ve srovnání s předminulým rokem dosáhly letošní objednávky dokonce téměř čtyřnásobku. Znovu se tak potvrdilo, že si čím dál více Čechů váží svého volného času natolik, že jej místo příprav štědrovečerní večeře raději tráví s rodinou. „Tentokrát ovšem rozvoz jídla na Štědrý den pravděpodobně využila i řada zákazníků, kteří byli jinak zvyklí vyrazit na štědrovečerní menu přímo do restaurace,“ upozorňuje výkonný ředitel společnosti Dáme jídlo Filip Fingl.

Na Silvestra se počet objednávek uskutečněných prostřednictvím platformy Dáme jídlo zvýšil meziročně o 112 procent. „Večerní špička byla tentokrát výraznější než před rokem, největší zájem zákazníků jsme zaznamenali mezi 16. a 19. hodinou,“ popisuje ředitel marketingu společnosti Dáme jídlo Břetislav Stromko. Meziročně o polovinu více objednávek pak společnost Dáme jídlo přijala na Nový rok.

Mezi objednávkami na Dáme jídlo převažovala na Štědrý den, na Silvestra i na Nový rok pizza. Její podíl na celkovém počtu objednávek ale ve srovnání s předchozím rokem výrazně klesl. Na polovinu obvyklé hodnoty se na Štědrý den propadl podíl objednávek z kategorie fast food, na Silvestra a na Nový rok naopak lidé poptávali pokrmy z katergorie rychlého občerstvení častěji, než jindy. 

Specifika Štědrého dne

Tuzemská kuchyně se v podílu objednávek zařadila na Štědrý den hned za pizzu, obvykle přitom bývá až čtvrtá v pořadí. „V posledních letech se učí rozvoz využívat více a více zákazníků a stejně tak restaurací, platí to i pro tento rok. To s sebou přináší větší pestrost jak na straně poptávky, tak na straně nabídky. Letos je jednoznačným vítězem tohoto trendu česká kuchyně,“ popisuje Břetislav Stromko, ředitel marketingu společnosti Dáme jídlo.

Kromě změny v běžné skladbě objednávek jídla na Štědrý den posílila také koncentrace rozvozu v rámci velkých měst. Podíl Prahy na celkovém počtu objednávek se ve srovnání s obvyklým pracovním dnem zvýšil o více než polovinu.

Oproti předcházejícím rokům se letos na Štědrý den začalo více objednávat také v Jihomoravském kraji, což lze přičítat hlavně silnému zájmu zákazníků v Brně. „Větší koncentrace objednávek do velkoměst je na Štědrý den dána tím, že v nich ve svátek zůstává otevřených více restaurací než v regionech. Důvodem je mimo jiné také spotřebitelské chování obyvatel ve větších městech, kteří jsou obecně zvyklí více objednávat on-line,“ říká Břetislav Stromko.

Silvestr a Nový rok ve městech a regionech

Oproti běžným dnům měl na Silvestra a Nový rok relativně větší podíl v objednávkách rozvoz v Praze a Brně, zastoupení regionů ale bylo rovnoměrnější než v čase vánočních svátků, kdy velká města dominovala výrazněji.
Pro rok 2021 plánuje platforma Dáme jídlo dál posilovat pestrost svého rozvozu. A to jak co do počtu restaurací a jejich zaměření, tak co do šířky rozváženého sortimentu. “Kromě obědů a večeří nabízíme také snídaně, svačiny, dezerty, kávu či noční rozvoz. Nad rámec jídla z restaurací však zákazníkům doručujeme také rychlé nákupy, květiny či zdravou výživu a doplňky stravy,” upřesňuje výkonný ředitel Filip Fingl.

Související