Na otevřeném moři se v posledních měsících nahromadilo několik případů, při nichž se na lodích převrátily celé bloky kontejnerů a stovky jich spadly přes palubu. Od konce listopadu 2020 do konce ledna 2021 se podle Světové rady pro lodní dopravu ztratilo během námořní plavby přibližně 2700 kontejnerů − což je asi dvakrát více než průměr uváděný námořní institucí v letech 2018 a 2019.

Největší nehodou byl pravděpodobně případ lodi One Apus s nosností 14 tisíc TEU, jejíž palubu při plavbě v Tichém oceánu na konci listopadu opustilo více než 1800 kontejnerů a u dalších 2000 došlo k poškození. Pojišťovací společnosti odhadují výši škody až na 200 milionů amerických dolarů.

V letošním roce byl ztrátami kontejnerů zasažen také rejdař Maersk Line − v lednu na lodi Maersk Essen a v únoru na Maersk Eindhoven, kdy se ztratily stovky kontejnerů. Ve všech třech případech se jednalo o velké kontejnerové lodě dlouhé přes 300 metrů.

Náklad je na velkých lodích zranitelnější

"Podle jedné z největších odborných společností v segmentu přepravy zboží Battermann & Tillery by to ale neměla být náhoda," upozorňuje Petr Rožek, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR. "Marc Sommerfeld, námořní a technický expert této firmy, vidí problém v tom, že požadavky kodexu CSS pro skladování kontejnerů (Code of Safe Practice for Cargo Stowage and Securing) vydané Mezinárodní námořní organizací IMO se vztahují pouze na lodě s maximální délkou 300 metrů."

Jenomže už několik let se stavějí megakontejnerové lodě o délce až 400 metrů, na kterých vítr a vlny způsobují větší akcelerační síly. Poslední extrém představují plavidla řady megamax-24, u kterých výška stohu kontejnerů nad palubou může dosahovat až 11 vrstev. Pět až šest vrstev je pevně spojeno s trupem pomocí příhradových rámů a vzpěr na palubě, další vrstva je svázána lany, zbytek pak zajišťují otočné západky − twistlocky − v rozích kontejnerů. Ale uzamykání twistlocků při nakládce v přístavech představuje problém sám o sobě, takže není vyloučena ani nedostatečná pevnost jednotlivých spojení; hlavní problém však zjevně spočívá v hmotnosti a odstředivých silách působících na tak mohutný blok na sobě svázaných kontejnerů.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.