Na otevřeném moři se v posledních měsících nahromadilo několik případů, při nichž se na lodích převrátily celé bloky kontejnerů a stovky jich spadly přes palubu. Od konce listopadu 2020 do konce ledna 2021 se podle Světové rady pro lodní dopravu ztratilo během námořní plavby přibližně 2700 kontejnerů − což je asi dvakrát více než průměr uváděný námořní institucí v letech 2018 a 2019.
Největší nehodou byl pravděpodobně případ lodi One Apus s nosností 14 tisíc TEU, jejíž palubu při plavbě v Tichém oceánu na konci listopadu opustilo více než 1800 kontejnerů a u dalších 2000 došlo k poškození. Pojišťovací společnosti odhadují výši škody až na 200 milionů amerických dolarů.
V letošním roce byl ztrátami kontejnerů zasažen také rejdař Maersk Line − v lednu na lodi Maersk Essen a v únoru na Maersk Eindhoven, kdy se ztratily stovky kontejnerů. Ve všech třech případech se jednalo o velké kontejnerové lodě dlouhé přes 300 metrů.
Náklad je na velkých lodích zranitelnější
"Podle jedné z největších odborných společností v segmentu přepravy zboží Battermann & Tillery by to ale neměla být náhoda," upozorňuje Petr Rožek, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR. "Marc Sommerfeld, námořní a technický expert této firmy, vidí problém v tom, že požadavky kodexu CSS pro skladování kontejnerů (Code of Safe Practice for Cargo Stowage and Securing) vydané Mezinárodní námořní organizací IMO se vztahují pouze na lodě s maximální délkou 300 metrů."
Jenomže už několik let se stavějí megakontejnerové lodě o délce až 400 metrů, na kterých vítr a vlny způsobují větší akcelerační síly. Poslední extrém představují plavidla řady megamax-24, u kterých výška stohu kontejnerů nad palubou může dosahovat až 11 vrstev. Pět až šest vrstev je pevně spojeno s trupem pomocí příhradových rámů a vzpěr na palubě, další vrstva je svázána lany, zbytek pak zajišťují otočné západky − twistlocky − v rozích kontejnerů. Ale uzamykání twistlocků při nakládce v přístavech představuje problém sám o sobě, takže není vyloučena ani nedostatečná pevnost jednotlivých spojení; hlavní problém však zjevně spočívá v hmotnosti a odstředivých silách působících na tak mohutný blok na sobě svázaných kontejnerů.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později