Na otevřeném moři se v posledních měsících nahromadilo několik případů, při nichž se na lodích převrátily celé bloky kontejnerů a stovky jich spadly přes palubu. Od konce listopadu 2020 do konce ledna 2021 se podle Světové rady pro lodní dopravu ztratilo během námořní plavby přibližně 2700 kontejnerů − což je asi dvakrát více než průměr uváděný námořní institucí v letech 2018 a 2019.

Největší nehodou byl pravděpodobně případ lodi One Apus s nosností 14 tisíc TEU, jejíž palubu při plavbě v Tichém oceánu na konci listopadu opustilo více než 1800 kontejnerů a u dalších 2000 došlo k poškození. Pojišťovací společnosti odhadují výši škody až na 200 milionů amerických dolarů.

V letošním roce byl ztrátami kontejnerů zasažen také rejdař Maersk Line − v lednu na lodi Maersk Essen a v únoru na Maersk Eindhoven, kdy se ztratily stovky kontejnerů. Ve všech třech případech se jednalo o velké kontejnerové lodě dlouhé přes 300 metrů.

Náklad je na velkých lodích zranitelnější

"Podle jedné z největších odborných společností v segmentu přepravy zboží Battermann & Tillery by to ale neměla být náhoda," upozorňuje Petr Rožek, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR. "Marc Sommerfeld, námořní a technický expert této firmy, vidí problém v tom, že požadavky kodexu CSS pro skladování kontejnerů (Code of Safe Practice for Cargo Stowage and Securing) vydané Mezinárodní námořní organizací IMO se vztahují pouze na lodě s maximální délkou 300 metrů."

Jenomže už několik let se stavějí megakontejnerové lodě o délce až 400 metrů, na kterých vítr a vlny způsobují větší akcelerační síly. Poslední extrém představují plavidla řady megamax-24, u kterých výška stohu kontejnerů nad palubou může dosahovat až 11 vrstev. Pět až šest vrstev je pevně spojeno s trupem pomocí příhradových rámů a vzpěr na palubě, další vrstva je svázána lany, zbytek pak zajišťují otočné západky − twistlocky − v rozích kontejnerů. Ale uzamykání twistlocků při nakládce v přístavech představuje problém sám o sobě, takže není vyloučena ani nedostatečná pevnost jednotlivých spojení; hlavní problém však zjevně spočívá v hmotnosti a odstředivých silách působících na tak mohutný blok na sobě svázaných kontejnerů.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66908740-ztraty-kontejneru-na-lodich-boli-vsechny