Elektrifikace silniční dopravy je na postupu a lithiové baterie představují její hlavní prvek. Při distribuci těchto baterií evropský výrobcům automobilů spolupracuje korejský výrobce s českou pobočkou DB Schenker. Logistická firma zajišťuje jejich proclení, uskladnění a následnou distribuci do automobilek v sousedních zemích

Scénáře budoucího vývoje předpovídají, že do roku 2030 bude na silnicích po celém světě více než 130 milionů elektromobilů. Následkem toho se výrazně zvýší poptávka po bateriích, které už dnes kvůli specifickým požadavkům na uskladnění a přepravu představují jednu z výzev dodavatelských řetězců. Terminály DB Schenker od loňského jara umožňují uskladnění a logistiku lithium-iontových článků do továren na elektromobily ve střední Evropě.

„Jen za loňský rok naše sklady v Ústí nad Labem, Pardubicích a Mnichově Hradišti odbavily zhruba 50 tisíc palet lithiových článků pro přední evropské automobilky v celkové hodnotě přes 500 miliard korun,“ říká Pavel Gorčica, ředitel provozu přeprav ve společnosti DB Schenker.

Baterie nebo jejich články podléhají přísným požadavkům na přepravu a uskladnění dle evropského standardu ADR. DB Schenker tento typ zboží v souladu s ekologickými standardy vždy skladuje odděleně od ostatního, potenciálně hořlavého zboží v suchých a dobře větraných prostorách. Lithium-iontové články jsou při přepravě nabité na maximálně 30 procent kapacity. Jsou uloženy na platech v hliníkových přepravních obalech na plastových vratných paletách a na silnicích cestují výhradně v kamionech s řízenou teplotou. Články se pak instalují do bateriových boxů a ty následně pohánějí například elektrické vozy automobilek Jaguar Land Rover, Kia, Volkswagen, Hyundai nebo Daimler.

Role DB Schenker v tomto procesu je zcela zásadní - příjem článků dopravených z továren v Jižní Koreji, Číně, nebo Maďarsku a jejich následná distribuce v zabezpečeném režimu do středoevropských provozů na výrobu elektromobilů, jako je například závod Daimler v německém Kamenci nebo bateriová továrna Mercedes-Benz poblíž polské Vratislavi v obci Jawor. Přes české sklady se následně odesílají znovupoužitelné přepravní obaly námořní cestou zpět do Jižní Koreje a Číny.

Velkou výzvou je z provozního hlediska rozlišovat mezi celními a necelními zásilkami. „Pro logistickou společnost je administrativně náročnější rozlišovat mezi necelními zásilkami z Maďarska a těmi, které obdržíme na lodích z Asie. Mělo to ale pro klienta ohromnou provozní výhodu během zablokování Suezského průplavu, kdy továrna v v Maďarsku mohla dál zásobovat automobilky, a ty nemusely výrobu přerušit,“ dodává Martin Bodlák, manažer logistického centra DB Schenker v Mnichovu Hradišti.

Specializaci na skladování a přepravu lithiových baterií DB Schenker rozvíjí již dva roky. Logistika baterií vyžaduje extrémně složité procesy, jelikož autobaterie jsou klasifikovány jako nebezpečné zboží vyžadující zvláštní režim přeprav a skladování. 

Související