Česmad Bohemia podpořil své členy, aby se za období od roku 2017 domáhali navrácení přeplatků. Limitem je promlčecí lhůta čtyř let, a tak musely být nároky za rok 2017 uplatněny ještě před koncem uplynulého roku. Existuje i teoretická možnost žádat o přeplatek již od roku 2005, ale není příliš pravděpodobná.
Na konci května německý parlament schválil zákon, který přepočítává pro období od 28. října 2020 mýtné sazby a je účinný od 1. října tohoto roku. To znamená, že nejpozději k tomuto datu budou sazby upraveny, a očekáváme, že v dalších měsících pak budou rozdílové částky dopravcům poukázány. O celou kauzu se v Německu stará BAG − Bundesamt für Güterverkehr. Zákon je přímým důsledkem nálezu Soudního dvora EU, ale řeší jen 11 měsíců. Tím však nezanikají uplatněné nároky z předchozích let a je i na zvážení, jestli vypočtený přeplatek je dostačující.
V přiložené tabulce jsou uvedeny rozdíly, které zákon určil u hlavní složky mýtné sazby − poplatků za infrastrukturu, které budou pro období od 28. října 2020 do 30. září 2021 použity.
Infografika: Německý parlament potvrdil, že tamní mýto bylo předražené
Z analýzy důsledků soudního rozhodnutí vyplývá vyšší hodnota přeplatku, zhruba 0,7 centu na kilometr. To je o 0,2 centu více, než stanovil německý parlament. Přijaté opatření má i svůj rub. Od 1. října se zároveň s nejvyšší pravděpodobností zvýší ekologické příplatky, které jsou další součástí mýtných sazeb, a to od +0,1 centu u vozidel EURO VI, V a EEV přes +0,2 centu u vozidel EURO IV a III až po +0,4 centu pro vozidla s klasifikací EURO II a I. Kromě toho se do mýtných sazeb promítá i příplatek 0,2 centu za hlukovou zátěž, ten se měnit nemá.
Německo je pro české dopravce klíčovou destinací a tranzitní zemí, jezdí do něj většina českých dopravců a desetitisíce jejich nákladních vozidel. Proto i částky, které mohou za uplynulé roky naši členové z Německa obdržet, jsou zajímavé a poslední zpráva říká, že se BAG bude chtít na kompenzacích dohodnout.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





