Česmad Bohemia podpořil své členy, aby se za období od roku 2017 domáhali navrácení přeplatků. Limitem je promlčecí lhůta čtyř let, a tak musely být nároky za rok 2017 uplatněny ještě před koncem uplynulého roku. Existuje i teoretická možnost žádat o přeplatek již od roku 2005, ale není příliš pravděpodobná.

Na konci května německý parlament schválil zákon, který přepočítává pro období od 28. října 2020 mýtné sazby a je účinný od 1. října tohoto roku. To znamená, že nejpozději k tomuto datu budou sazby upraveny, a očekáváme, že v dalších měsících pak budou rozdílové částky dopravcům poukázány. O celou kauzu se v Německu stará BAG − Bundesamt für Güterverkehr. Zákon je přímým důsledkem nálezu Soudního dvora EU, ale řeší jen 11 měsíců. Tím však nezanikají uplatněné nároky z předchozích let a je i na zvážení, jestli vypočtený přeplatek je dostačující.

V přiložené tabulce jsou uvedeny rozdíly, které zákon určil u hlavní složky mýtné sazby − poplatků za infrastrukturu, které budou pro období od 28. října 2020 do 30. září 2021 použity.

Infografika: Německý parlament potvrdil, že tamní mýto bylo předražené

Z analýzy důsledků soudního rozhodnutí vyplývá vyšší hodnota přeplatku, zhruba 0,7 centu na kilometr. To je o 0,2 centu více, než stanovil německý parlament. Přijaté opatření má i svůj rub. Od 1. října se zároveň s nejvyšší pravděpodobností zvýší ekologické příplatky, které jsou další součástí mýtných sazeb, a to od +0,1 centu u vozidel EURO VI, V a EEV přes +0,2 centu u vozidel EURO IV a III až po +0,4 centu pro vozidla s klasifikací EURO II a I. Kromě toho se do mýtných sazeb promítá i příplatek 0,2 centu za hlukovou zátěž, ten se měnit nemá.

Německo je pro české dopravce klíčovou destinací a tranzitní zemí, jezdí do něj většina českých dopravců a desetitisíce jejich nákladních vozidel. Proto i částky, které mohou za uplynulé roky naši členové z Německa obdržet, jsou zajímavé a poslední zpráva říká, že se BAG bude chtít na kompenzacích dohodnout.

Související