Dopravní firmy už řadu let zápasí s problémem, který představuje narůstající nedostatek řidičů v nákladní dopravě. Příčin tohoto stavu je více. Patří mezi ně třeba i zrušení základní vojenské služby, kde měli vojáci možnost absolvovat autoškolu a získat tak řidičský průkaz na nákladní vozidlo. Práce řidiče není snadná, a to zejména v mezinárodní kamionové přepravě, kde se lidé za volantem potýkají nejen s ucpanými dálnicemi či nedostatkem parkovacích míst, ale třeba narůstající trestnou činností, jejíž obětí se mohou stát.

Přitom se práce řidiče za poslední desetiletí výrazně změnila. Vozidla prošla významným technickým i technologickým vývojem a řídit a ovládat těžký nákladní automobil lze dnes v porovnání s minulostí nesrovnatelně snadněji a bezpečně. Řidičům v jejich práci pomáhají vyspělé digitální systémy, které hlídají při jízdě prakticky většinu věcí a dokážou zčásti i napravit lidskou chybu. Nákladní auto se tak řídí podobně snadno jako osobní vůz. Přesto se ani do pohodlných kabin řidiči nehrnou.

„Oblast dopravy a logistiky se potýká dlouhodobě s nedostatkem pracovníků a uchazečů o nabízené pracovní pozice. Příprava nových řidičů je časově i finančně velmi náročná,“ říká Tomáš Bicera, ředitel společnosti Institut silniční dopravy Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. „Během pandemie byla navíc pozastavena činnost autoškol a zkušebních komisařů, což se citelně projevilo v počtech nových řidičů.“

Co může znesnadňovat práci řidiče

Striktní pravidla AETR o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě, která určují maximální dobu řízení, četnost a délku povinných přestávek a doby odpočinku.

Důkladné vytěžování řidičova času, a tím pádem i přesně naplánované činnosti každého řidiče s možností sledování pohybu a chování jeho vozidla přes satelitní navigaci.

Situace v dopravním provozu a velmi časté kolony – stání v dopravních zácpách je pro řidiče nákladní přepravy stresující, neboť může zcela nabourat jejich přepravní a časový harmonogram.

Častá manipulace se zbožím. Zvláště u některých druhů přeprav se povolání řidiče nákladního vozu snoubí s profesí skladníka. Řidič si mnohdy nakládá vůz za pomoci skladníků a skládá sám, což je fyzicky namáhavá práce.

Chování některých pracovníků ve skladech k řidičům. Výjimkou nejsou dlouhé čekací doby na vyložení nákladu, a to i přes předem sjednaná časová okna.

Zdroj: ESA logistika

Covid zahýbal trhem práce…

Na trhu práce v oblasti řidičů nákladní dopravy došlo a nadále dochází v souvislosti s pandemií k velkým pohybům. Pandemie urychlila změny v preferencích zaměstnanců ve všech oborech. Například řidiči chtějí být více doma se svými rodinami, mít pravidelný pracovní režim a volné víkendy.

Hlavním trendem je tak snaha řidičů mezinárodní dopravy najít si novou práci ve vnitrostátní dopravě. Raději si vydělají o něco méně výměnou za životní stabilitu a volný čas. Výdělky ale nesmí být zas o tolik nižší, což společně s odlivem řidičů z mezinárodní dopravy způsobuje pokračující tlak na rychlý růst mezd u těchto profesí.

„I z tohoto důvodu se nám relativně dobře obsazují řidiči pro rizikovou přepravu, kde jsou zajímavé příplatky,“ říká Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu pracovní agentury ManpowerGroup. „Naopak nejmenší zájem je o práci řidičů ve výrobní logistice, kde jsou v režimu JIT a JIS přísná pravidla na organizaci nakládky a vykládky, a tato pravidla jsou často spojena se sankcemi. Lépe se také nabírají řidiči, kteří dostanou přidělené své vozidlo a nemusí se v něm střídat s někým dalším.“

Odliv řidičů z mezinárodní dopravy tak pro přepravní firmy představuje velký problém. Dlouhodobé kontrakty a nízké marže neumožňují zvyšovat mzdy řidičům tak rychle. Situaci musí tyto firmy často řešit náborem řidičů ze zahraničí, například z Ukrajiny nebo Bulharska.

… nedostatek řidičů přesto trvá dál

„Noví zájemci o práci řidiče bohužel nepřicházejí a již nyní se po velmi krátkém covidovém,zastavení‘ dostáváme do situace, která zde byla v letech předchozích − tedy k absolutnímu nedostatku uchazečů o tuto profesi,“ upozorňuje Vladimír Černý, HR ředitel ESA logistika.

Jeho slova potvrzuje i Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR. „V prvních měsících koronakrize jsme zaznamenali mírný nárůst počtu zájemců o práci řidiče, zejména ze sektoru gastronomie a cestovního ruchu. Uchazeči byli držiteli řidičského oprávnění skupiny B, a tedy by je bylo možné využít pouze na dodávkové vozy. Řidičů s kvalifikací na skupinu C nebo E je i nadále nedostatek.“

A Jaroslava Šindelářová, HR manažerka Geis CZ, dodává: „V oboru nákladní automobilové dopravy stále trvá nedostatek řidičů ve skupinách C a C+E. Do našeho odvětví se bohužel koronakrize nepromítla.“

Nepomohl ani koronavirus

Nenaplnily se tedy naděje, které se objevovaly v loňském roce, když koronavirová krize vypukla a řada firem zejména z pohostinství propouštěla své zaměstnance. Mnoho náborářů očekávalo výrazný příliv nových zájemců o práci řidiče. Jenže malá vlnka prvotního zájmu rychle opadla. Lidé za volant příliš nechtějí, a pokud by chtěli, chybí jim řidičské oprávnění na těžká vozidla.

„Žádný pohyb na pracovním trhu s řidiči s vazbou na koronakrizi nepozoruji,“ zdůrazňuje Tomáš Lundák, ředitel dopravy HOPI ČR. „Během koronakrize bylo po uzavření určitých odvětví jako automotive, gastronomie a třeba cestovní ruch snadnější získat zaměstnance na řidičské pozice a zájem o práci byl podstatně vyšší, než se projevuje nyní v posledních dvou až třech měsících. V současné době rozvolnění, uvolnění trhu a cestování snížily zájem o práci řidiče na minimum.“

A že může být i hůř, upozorňuje Petr Kozel, CEO a předseda představenstva VCHD Cargo. Rovnou říká, že koronavirová krize ještě zhoršila situaci na trhu práce, co se profesionálních řidičů nákladních vozidel týče. „Lidé se obávali změnit zaměstnavatele, na nějakou dobu se zastavila profesní školení a z důvodu anticovidových nařízení a nemožnosti cestovat na trhu chyběli a nadále chybí zahraniční zaměstnanci. A kvalitní řidiče si každý rozumný zaměstnavatel snaží udržet. Teprve nyní do oboru postupně začínají přicházet nováčci, avšak ty je v našem případě zapotřebí zaškolit a dovzdělat. Naši řidiči totiž jezdí s technikou, která není v autoškolách běžná, a všichni musí být proškoleni na přepravu nebezpečných věcí dle dohody ADR.“

Udržet si řidiče není snadné

Není divu, že v této situaci řada dopravních firem nabízí určitou podporu zájemců o práci řidiče a získání řidičského a profesního průkazu jim prostě zaplatí − i když se zrovna nejedná o malé částky.

„V přímých nákladech je to zhruba do 100 tisíc korun, ty nepřímé však posouvají celkové náklady minimálně na dvojnásobek, a to jen v situaci, pokud se vše daří,“ upozorňuje Vladimír Černý. „Snažili jsme se možnost získání této kvalifikace zájemcům nabízet, nicméně postupně jsme od ní museli odstoupit. Vedla nás k tomu takřka absolutní nevymahatelnost závazku v podobě setrvání u naší společnosti.“

Chce-li řidič u jedné firmy skončit, hned druhý den po něm sáhne jiný dopravce a většinově vůbec neřeší okolnosti, za jakých daný člověk od svého předchozího zaměstnavatele odešel. Toho jsou si řidiči vědomi a ti méně zodpovědní toho bez skrupulí využívají.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.