Název vaší společnosti je zkratkou sousloví Doručíme do ruky. Před lety jste se zaměřovali zejména na asistenční a kurýrní služby soukromým osobám. Když DoDo koupila e-commerce společnost Inveo, začala se orientovat na firemní segment, zejména na specifické rozvozy zboží z e-shopů. V roce 2019, kdy jste se dostali do pozitivní ekonomické bilance, tvořily zásilky pro on-line obchody 40 procent vašeho obratu. Kolik je to nyní?

Máte pravdu, naším akcentem je doopravdy B2B segment, ve kterém jsme od začátku viděli velký potenciál a rychle jsme zjistili, že poptávka ze strany e-shopů je výrazně vyšší, nežli je zájem o službu osobního asistenta. Segment B2C je pro nás stále tak trochu srdcovou záležitostí, ale pravda je, že těžiště byznysu už leží dávno jinde. V současné době nám on-line obchody tvoří přes 90 procent objednávek.

V kolika českých městech vaše společnost nyní působí?

V České republice aktuálně působíme v 25 městech a věříme, že potenciál je i v městech dalších. S pomocí franšízových partnerů se navíc postupně dostáváme i k zákazníkům mimo ta nejvýznamnější centra a města.

Můžete přiblížit rozsah vašeho současného působení na Slovensku, v Polsku a Maďarsku a strukturu vašich tamních zákazníků? Liší se nějak od té české?

Nejsilnějším zahraničním trhem je pro nás aktuálně Maďarsko, kde působíme v 18 městech včetně Budapešti a byznys nám tam hezky roste. Struktura našich služeb je v Maďarsku velmi podobná jako v Česku − expresně vozíme hotové jídlo pro řetězce jako KFC a velmi se nám daří také v segmentu rozvozu potravin. Velcí jsme také na Slovensku, tam vozíme potraviny pro Tesco nebo třeba potřeby pro mazlíčky pro Super zoo. Zajímavostí je, že na Slovensku jsme již kompletně přešli na franšízový model, ve kterém obecně vidíme velkou budoucnost.

Martin Marek

Martin Marek působí v logistickém start-upu více než tři roky a z pozice CEO řídí veškeré aktivity pro Českou republiku a Slovensko. Dříve se z pozice CDO věnoval řízení on-line portfolií a má za sebou řadu úspěšných projektů ve společnostech Burda Praha anebo News and Media Holding. Baví ho matematika, gaming, artové filmy, rád si zahraje na kytaru.

Generální ředitel DoDo pro Česko a Slovensko Martin Marek

Letos jste oznámili také plán expanze na německý a bulharský trh. Jak jste daleko? Do tří let chcete většinu tržeb získávat mimo Česko.

Ano, v Bulharsku již úspěšně fungujeme, přičemž i tentokrát jde o rozvoz potravin v rámci našeho segmentu Fresh. Postupně rosteme a posilujeme obchodní tým. V Německu již máme kompletně postavený provozní tým, výrazně posilujeme expanzní tým soustředěný na celý „DACH region“ a již připravujeme rozvoz pro jednoho z největších prodejců potravin v Německu.

Co je podle vašich zkušeností nejdůležitější pro dobrou spolupráci poskytovatele logistických služeb s internetovým obchodem? Kde vznikají největší a nejčastější problémy − a jak se řeší?

Nejdůležitější je být schopen vyjít zákazníkovi vstříc a postavit mu logistickou službu na míru, protože každý obchod má jiné potřeby, jinou škálu a jinou klientelu. Rovnou však dodávám, že existuje tenká hranice mezi šití klientovi na míru a efektivity celkové logistiky napříč portfoliem. Zároveň je potřeba nabídnout kvalitní kurýry, kteří dokážou opravdu „ambasadovat“ daný obchod. V e-commerce je předávka kurýrem často jediný přímý kontakt s daným obchodem a osoba kurýra tedy má na vnímání značky velký dopad. Problémem je obecně dostatečná kapacita během největších peaků poptávky. Logistické společnosti ze zřejmých důvodů preferují klienty s velkými a stálými objemy, což může být pro menší klienty v obdobích, jako jsou Vánoce, velmi problematické. O to důležitější je mít spolehlivého partnera, který za obchodníkem stojí i v náročných chvílích.

Jakých nejrůznějších podob může tato spolupráce nabývat?

V DoDo si zakládáme na individuálním přístupu ke každému klientovi, takže službu stavíme vždy na míru. Jsme schopni zajistit klasické doručování ze skladu či prodejny k zákazníkovi při zajištění stanovených SLA, jako je rychlost doručení, a rozhodně nám nejsou cizí ani specifičtější zakázky, jako byl během pandemie covidu třeba rozvoz samoodběrových testovacích sad, kdy kurýr dovezl zákazníkovi odběrovou sadu, počkal na odběr a následně vzorek odvezl do laboratoře k vyhodnocení. A v oblasti rozvozu potravin již kromě klasického doručení zvládáme i kompetenci pickingu, což znamená, že zajišťujeme nejen přepravu k zákazníkovi, ale i samotné sestavení nákupu dle objednávky.

V současnosti může u části provozu změnit pořadí úkolů kurýr a dispečer. Do budoucna bychom ale rádi u všech provozů ponechali možnost změnit pořadí zákazníků na trase pouze dispečerům, kteří by kurýra mohli „odklonit“ v případě, že na trase došlo k nehodě nebo jiné nestandardní situaci.

Odborná porota soutěže Impuls Logistika ocenila loni logistickou platformu DoDo prvním místem v kategorii Top logistická služba. Aplikace pomáhá plánovat co nejefektivnější trasy kurýrů. Její vývoj začal před několika lety a dále pokračuje. V čem je její největší přínos? Jaké inovace z poslední doby posunuly její možnosti?

Hlavní výhodou naší logistické platformy je fakt, že je kompletně vyvíjena naším týmem vývojářů, a můžeme tedy sami rozhodovat o každé nové funkcionalitě, modularitě, o novém směřování s ohledem na potřeby zákazníků a podobně. Zároveň díky tomu máme možnost vytvářet vlastní datové exporty, báze a analýzy, což nám dává velkou výhodu a možnost být napřed před konkurencí. Pokud bych měl namátkou vyjmenovat nové funkcionality, které vyvíjíme, byl by to třeba dynamický slot management s dynamickou cenotvorbou, pickovací kompetence, simulační nástroj pro predikci počtu aut nutných pro doručení v různých městech, nástroj pro udělování spropitného kurýrům a podobně.

Kurýr tedy dodržuje pořadí jednotlivých adres, na něž směřují zásilky, nebo může i sám učinit za určitých okolností změny podle vlastního rozhodnutí?

V současnosti může u části provozu změnit pořadí úkolů kurýr a dispečer. Do budoucna bychom ale rádi u všech provozů ponechali možnost změnit pořadí zákazníků na trase pouze dispečerům, kteří by kurýra mohli „odklonit“ v případě, že na trase došlo k nehodě nebo jiné nestandardní situaci. Takto to už nyní funguje u nejnovějších partnerů. Zabýváme se i otázkou, jak toto celé (semi)automatizovat skrze engine naší platformy.

Vaše aplikace pracuje s ohromným množstvím různorodých dat v reálném čase, kdy je nutné sledovat například aktuální dopravní situaci ve městech, uzavírky, hustotu provozu, ale třeba i počasí. Jaké jsou zdroje těchto různorodých dat?

Spoléháme na kombinaci vlastních rozsáhlých historických dat a veřejně dostupných real-time dat. Pokud jde o mapové podklady, využíváme primárně aplikaci Here WeGo.

Pak jsou data jako kapacita vozu, vytíženost kurýra a požadovaný čas doručení. Služba jde ale ještě dál, pracujete například s predikcí zón poptávky. Můžete přiblížit, jak to funguje v praxi?

Na základě historických dat hledáme clustery (shluky) objednávek v podobném místě a čase. Pro takové clustery počítáme pravděpodobnost vzniku objednávky, a pokud má daný cluster dostatečnou míru pravděpodobnosti, najdeme nejvhodnější souřadnice s ohledem na dostupnost v rámci celého clusteru, které kurýrovi započítáme do plánované trasy. Pokud pak objednávka v dané oblasti skutečně vznikne, jsme připraveni a můžeme trasu obratem optimalizovat.

Chápeme správně, že na cestě za co nejefektivnějším způsobem doručení zásilky nabízíte spolupráci dalším logistickým firmám? Kam se nedostanou vaše dodávky, mohou se dostat menší auta nebo cargo kola.

Ano, je to přesně tak. Kapacitu jsme schopni přelévat mezi vlastními kurýry, franšízanty i externími dopravci, přičemž v závislosti na typu konkrétní objednávky pracujeme také s různými logistickými alternativami. Využíváme například cross-docky pro doručování alternativní cestou, což může být překladiště − i třeba virtuální −, ze kterého „pěšák“ či cyklokurýr dále roznáší zásilku v rámci cílové mikrooblasti.

Podle porotců soutěže vaše služba směřuje k trendům sdílené ekonomiky. Na začátku roku jste oznámili záměr svou logistickou platformu prostřednictvím modelu „software as a service“ nabízet i externím partnerům. Koho jste měli na mysli?

Primárně je řeč o našich partnerech, se kterými máme dlouhodobou spolupráci. Ti často uvažují o využívání naší platformy třeba na svých dalších trzích, kde třeba zatím nepůsobíme a neděláme samotný rozvoz. Pro nás se tak otevírá zajímavá příležitost pro dodatečný byznys a zužitkování našeho úsilí při vývoji platformy. Do budoucna je pro nás tento model P-SaaS velmi důležitý, protože chceme růst, ale víme, že pouhé škálování „hard assets“ určitě není cestou.

Cílem bylo mimo jiné dostat službu do vzdálenější českých regionů. Daří se to?

Obsloužit další regiony se nám nyní daří díky franšízám. Našim partnerům, které máme právě i ve vzdálenějších regionech, poskytujeme veškerou technologii a zázemí, ale o samotné provedení v dané lokalitě se pak starají oni sami. To je model, který se nám zatím velmi osvědčil, takže bychom jej do budoucna v rámci pokrývání dalších regionů rádi využívali ještě intenzivněji.

Elektromobilitě věříme, ale…

Mezi vaše nejnovější počiny patří služba Doručování zásilek do kufru zaparkovaného auta, kterou oznámila Škoda Auto ve spolupráci s DoDo a dalšími firmami − s Alza.cz a Zásilkovna.cz. Jak velký je tento trh? Poroste?

Očekáváme, že postupně poroste nabídka veškerých alternativních možností doručení. Ať už jde o doručování do kufru, nebo třeba do boxů či do chytrých domácností, všechny tyto možnosti pro zákazníka představují flexibilnější alternativu k tradičnímu doručování. A flexibilita je dnes velmi důležitá a žádaná. V aktuální fázi spolupráce na doručování do kufru testujeme, jak velký zájem o službu mezi zákazníky je, a na konkrétnější závěry je zatím brzy. Výhledově ale chceme určitě zapojovat i naše B2B partnery, čímž atraktivita služby jenom poroste.

Jaké jsou první zkušenosti s tímto novým způsobem doručování?

Zkušenosti s doručováním do kufru vypadají v tuto chvíli velmi pozitivně, služba je ale spuštěna velmi krátce, proto je na hodnocení zatím brzy. Navíc je škála služby v současnosti poměrně dost omezená, a to jak lokalitou, tak modelem vozu. Využívat ji tak zatím lze pouze v Praze a k dispozici je pro několik konkrétních modelů škodovky. Věřím ale, že se situace v tomto ohledu bude vyvíjet rychle a další modely i výrobci budou přibývat.

Na jaké problémy při tomto doručování narážíte? Co nefunguje, co naopak funguje dobře?

Na žádné větší problémy jsme zatím nenarazili. Zákazníci si velmi cení hlavně komplexnosti služby. S DoDo si mohou do kufru auta nechat dovézt cokoli, nad rámec klasických balíčků klidně třeba oblek z čistírny, balík granulí pro domácího mazlíčka nebo občerstvení na večerní oslavu z konkrétního podniku. Na to máme velmi pozitivní ohlasy.

Jak toto doručování do kufru vozidla probíhá v praxi, jak je to zorganizované? Máte nějakou speciální skupinu doručovatelů, kteří toto mají na starosti?

Organizačně to není nijak náročné. Jde o běžný doplněk k službě osobního asistenta DoDo, který zařídí a doveze cokoli na konkrétní přání zákazníka. Auto je tak pouze další alternativou pro samotné „odevzdání“ objednávky.

Doručujete do kufru vozidla pro Alza.cz či přebíráte zásilky od dalších zúčastněných firem?

Alza i další partneři si své zásilky vozí po vlastní ose. U nás služba funguje tak, že doručíme cokoliv, na čem se zákazník s kurýrem dohodne přes náš on-line chat či Facebook Messenger. Může to být objednávka z e-shopu, ale i zboží z kamenného obchodu nebo doma zapomenutá věc „vyexpedovaná“ jiným členem domácnosti.

Nízký dojezd a nedostatečná infrastruktura pro nabíjení jsou v současné době hlavními překážkami, které nám stojí v cestě za přechodem na plně elektrickou flotilu. Problémem je ale stále také nedostatek servisních kapacit.

A co možní zájemci o službu Doručování do kufru auta, kteří nemají zrovna patřičnou škodovku?

Jednání s dalšími značkami probíhají a technologie se postupně dostává do dalších vozů a značek. Věříme, že výhledově bude služba doručování do kufru standardem dostupným pro všechny.

Vaše vozy jezdí téměř výhradně na CNG. Je pro vás zajímavé téma případné elektrizace?

Elektromobily pravidelně testujeme v provozu, naposledy jsme pro rozvoz po městě do flotily na čas zařadili kompaktní elektromobil Citroën Ami a máme za sebou i další ambiciózní projekty, jako například doručování po Balatonu pomocí elektrických vodních skútrů. Ve prospěch elektrických aut hovoří nulové emise i levnější provoz a údržba bez nutnosti pravidelného dolévání provozních kapalin. Výraznější nástup elektromobilů do rozvozových flotil bude ale velmi záležet na rozvoji nabíjecí infrastruktury, na tom, jak bude klesat pořizovací cena a podobně.

Do jaké míry je limitujícím faktorem dojezd elektromobilů a nutnost jejich poměrně dlouhého nabíjení?

Nízký dojezd a nedostatečná infrastruktura pro nabíjení jsou v současné době hlavními překážkami, které nám stojí v cestě za přechodem na plně elektrickou flotilu. Problémem je ale stále také nedostatek servisních kapacit, dostupnost náhradních dílů a podobně. Výsledky pilotních provozů ale testujeme a hledáme takové modely provozu, kde bude využití elektromobilů dávat smysl. Potenciálu elektromobility věříme a šetrnější přístup k životnímu prostředí je pro nás největším závazkem.

Můžete přiblížit strukturu vaší flotily, která nyní čítá, nemýlíme-li se, přes 700 aut? Kolik z nich je například uzpůsobeno pro chladnou a mraženou logistiku?

Náš vozový park aktuálně čítá přes 800 vozidel a výbava aut vždy závisí na konkrétním streamu − pro KFC nám stačí menší městská vozidla, pro ostatní segmenty využíváme menší dodávky s pohonem na CNG. Výbavu pro konkrétní stream zakázek jsme ovšem schopni velmi agilně měnit, protože například pro transport chlazených či mražených potravin využíváme speciální boxy plněné suchým ledem. Vždy tedy dbáme na to, abychom zachovali maximální kvalitu, ale aby auta zároveň byla využitelná napříč všemi streamy a mohli jsme pružně pracovat s kapacitami.

Napadla vás někdy možnost sdílet s jinými firmami i vozový park?

Naše auta jsou v současnosti plně vytížená, takže nemáme potřebu je půjčovat dál. Volné externí kapacity jsme ale zvyklí využívat a naše pokročilá logistická platforma s nimi dokáže dobře pracovat. V závislosti na výši poptávky zapojujeme i externí dopravce.

Jak by takové sdílení a spolupráce mohly vypadat − třeba konsolidace zásilek od různých přepravních firem do jednoho společného rozvážkového vozidla?

Úspěšnou první vlaštovkou je již zmíněný franšízový model nebo právě napojení externích kapacit na naši logistickou platformu. Chceme zkrátka maximálně stavět na tom, že mozkem celého logistického procesu je právě pokročilý software, který sdružuje veškerý byznys, kurýry a dopravce a nonstop vyhodnocuje optimální rozvržení, naplánování, utilizaci vozů a podobně.

Cílem je lépe využívat synergie

Rozvoz potravin jste vydělili do specializované divize DoDo Fresh. Jak si vede, jak velký objem vámi doručovaných zásilek zaštiťuje a co ostatní vaše divize?

Rozvoz potravin je v České republice čím dál populárnějším segmentem, čemuž výrazně pomohla také pandemie, během které si on-line nákupy potravin mnoho lidí oblíbilo. Za posledních 12 měsíců jsme jen v segmentu jídla rozvezli přes 3,5 milionu objednávek. V tuto chvíli se jedná o náš nejúspěšnější segment, se kterým se nám navíc dobře daří i expandovat na zahraniční trhy. Růst ale chceme ve všech segmentech.

Služba DoDo Express garantuje rozvoz jídla za 23 minut. Jak širokou oblast pokrytí můžete klientovi v tomto šibeničním čase garantovat?

Oněch 23 minut není garance, ale skutečně se jedná o dlouhodobý průměrný čas doručení objednávek z KFC. Velikost doručovací zóny je velmi individuální podle konkrétní lokality, hustoty osídlení, dopravní situace… V širším centru je zóna zpravidla menší než třeba na okraji Prahy.

Lze říci, že rozvoz potravin a jídla je vaší prioritou?

Určitě ano. Jde o segment, ve kterém jsme silní a kde jsme si dokázali vybudovat skvělou reputaci. Zároveň je to ale také kategorie, v níž se nejvíce učíme a je pro nás nejtěžší. To se ale bude s rostoucí zkušeností měnit. Nutno říci, neváháme i s přípravou na ostatní segmenty − mimo jiné třeba health a furniture.

Ovlivnila tento poměr nějak koronavirová krize?

Určitě ano. Covidová pandemie výrazně nakopla digitalizaci v oblasti prodeje potravin, takže se do on-linu pouští i ti nejtradičnější „kamenní“ hráči, od kterých se to čekalo až v delším horizontu. Tato situace nám trochu přeskupila priority, a ačkoli jsme předpokládali růst spíše v oblasti klasické e-commerce, bylo namístě se soustředit právě na další rozvoj segmentu fresh. A musím říci, že z úspěchu na tomto poli mám velkou radost, protože on-line e-shopy s potravinami a stateční kurýři v první linii během covidu umožnili velké části populace nakupovat základní potřeby v klidu a hlavně bezpečí.

Někdy je zvenčí poměrně obtížné zorientovat se v tom, kde jsou hranice partnerství s e-shopy, s nimiž spolupracujete, a kdy se začínají objevovat konkurenční aspekty. Například jezdíte pro Tesco či Košík, ale jak jsme se dočetli v HN, tak i třeba občas i pro Rohlík. Znamená to, že některé e-shopy si vás najímají pouze tehdy, pokud rozvoz nezvládají vlastními silami?

Od počátku se profilujeme jako logistický partner, který neposkytuje exkluzivitu, takže jsme vždy měli systém vybudovaný tak, aby toto reflektoval a partneři nám mohli důvěřovat. Jsme pro ně spolehlivý parťák a dobře víme, že reputaci si firma může zkazit jen jednou. Máme jen data, která potřebujeme pro naši práci, a žádný partner nikdy neměl problém s tím, že vozíme i pro konkurenci.

Jaké prostředky a nástroje nasazujete do vánoční špičky?

Při současné situaci na trhu, kdy máme nejnižší nezaměstnanost v Evropě, budeme muset primárně napnout síly, abychom mobilizovali veškeré třetí strany, které nám budou schopny pomoci vánoční špičku pokrýt. A budeme chtít ještě lépe a efektivněji využívat také vlastní kapacity, a to primárně ve vztahu k zónové logistice, kde bude cílem ještě lépe využívat synergie mezi jednotlivými provozy, abychom naše vozy skutečně vytěžili na maximum, a přitom šetřili lidské kapacity.

Šéf DoDo Michal Menšík před loňskými Vánoci upozorňoval, že v náročném období může balíkové logistice odlehčit využití výdejních míst prodejen či skladů, ze kterých by si mohli balíky vyzvedávat nejen samotní zákazníci, ale třeba i městští kurýři. Děje se tak v praxi?

Ano, děje se to. Jedná se opět o onen systém cross-docků, kam jsou zásilky hromadně sváženy a následně dále distribuovány alternativní cestou − ať už jsou dále rozváženy na elektrických cargo kolech, nebo třeba roznášeny kurýry-pěšáky. Pokud jde o širší síť výdejních míst pro naše koncové zákazníky, velké plány máme na rok 2022.

Doručovat zboží ze skladu či provozovny přímo na adresu v režimu „same day“ je náročnou disciplínou, jíž se kurýrní služba odlišuje od klasické balíkové služby využívající například cross-docků. Disponuje některý z vašich partnerů sítí výdejních boxů, které by bylo možné pro podporu tohoto principu využívat?

Zde bohužel v tuto chvíli konkrétní být nemůžu, ale ano, máme na tomto poli své plány, přičemž spoléhat chceme primárně na silné partnerství.

Provádíte pro e-shopy také dropshipping − tedy doručování zboží nikoli ze skladu e-shopu, ale přímo od jeho dodavatele?

Ne, dropshipping aktuálně neděláme. Prozatím jsme tuto otázku interně neřešili do nějakého většího detailu, ale obecně bude v tomto trendu hrát roli počet dodavatelů pro daný e-shop, tedy jak moc velký rozptyl co do segmentace dodavatelů lze očekávat nad jedním e-shopem. A v neposlední řadě, jak je tento rozptyl řešen v zónovém uspořádání, tedy, ve zkratce: jak moc si dropshippingem komplikuji plánování logistiky oproti režimu jednoho výdejního/skladového/distribučního místa.

Ve společnosti DoDo pracujete více než tři a půl roku. Celou vaši kariéru, i v předchozích společnostech, vás provází mimo jiné odpovědnost za technologický rozvoj a digitalizaci. Zaujalo nás, že v jednom z vašich působišť jste 13 paralelně fungujících systémů nahradil jedním. Jak takové zkušenosti napomáhají při rozvoji kurýrní společnosti?

Myslím si, že rozhled v principech digitalizace a souvisejících technologií pozitivně ovlivňuje kvalitu nabídky směrem ke klientům − vím, co je proveditelné, a dokážu klientovi poradit, jak inovovat pro nejlepší dosažitelný efekt. Zároveň pak tento rozhled pomáhá v tom, abych měl povědomí, čím by se dala naše vlastní logistická platforma obohatit, aby to pro výsledný produkt mělo patřičný dopad. To jsem zúročil například v analytické fázi příprav naší nové kompetence pickingu. Během kariéry jsem se navíc pohyboval ve světě bohatém na data, což mi nyní napříč činnostmi velmi pomáhá − od provozu až třeba po hiring.

Znamenala koronavirová krize pro váš technologický a byznysový rozvoj jenom příležitost, nebo se objevily i momenty, které váš „rozlet“ přibrzdily?

Covid do značné míry přibrzdil naše akviziční aktivity a rozjezdy nových provozů, protože jsme museli rázem mohutně škálovat kapacity pro hladké obsloužení stávajících klientů. Do velké míry jsme museli re-prioritizovat také v oblasti vývoje, protože uplynulý rok a půl kladl na náš provoz úplně jiné nároky.

Cítíte případnou tendenci zákazníků oddechnout si alespoň v nějaké míře od nákupů přes internet?

V době prvního rozvolnění jsme tuto tendenci skutečně pociťovali, a to napříč všemi segmenty. Lidé se v důsledku dlouhého lockdownu do kamenných prodejen hodně těšili. S odstupem se ale ukazuje, že pandemie mnohé zákazníky „převychovala“. Ti, kteří se nákupů v on-line prostředí báli, byli na internet vhozeni tak trochu násilím, ale bariéru překonali. Mladší generace navíc v on-linu vyrůstá a tento segment se těší překotnému vývoji. Troufám si říci, že vlivem rozšiřování nových technologií, jako je virtuální a rozšířená realita, a příchodem stále levnějšího hardwaru bude on-line nakupování již jen růst.

Související