První kroky v automatizaci přepravy dílů začaly v jihlavském Boschi v roce 2015 studií proveditelnosti a mapováním trhu jako další etapa směřující ke zlepšování procesů, s cílem zvyšovat produktivitu. Od začátku roku 2017 pak zahájily provoz dva automatické milkruny, které již téměř 5,5 roku převážejí díly a během jednoho dne najezdí zhruba 50 kilometrů.

„Ve zlepšování našich procesů a zvyšování produktivity jsme se dostali do stavu, kdy automatizace byla dalším logickým krokem, který by nás posunul o další úroveň výš,“ vysvětluje Vladimír Hnát z Bosch Diesel Jihlava. „Zároveň nám automatizace pomáhá s pokrytím rostoucích požadavků výroby, kdy díky tomu máme řešení pro nedostatek pracovní síly na trhu práce. Naším hlavním cílem je tedy zvyšování produktivity a s tím spojené snižování nákladů.“

Nové výzvy, nová řešení

První implementace se pochopitelně neobešla bez řešení nově objevených výzev, které přicházely v průběhu implementace. V Jihlavě neměli zkušenosti s automatizací a postupně je získávali během prvního projektu. Jednou z hlavních výzev se stala IT část implementace s napojením systému do firemní WLAN sítě. Velkou část času zabralo přizpůsobení jízdy podmínkám plochy v závodě a v neposlední řadě vybudování dostatečné infrastruktury pro navigaci.

Související

„Všechny výzvy jsme s dodavatelem vyřešili během prvního projektu a mohli získané zkušenosti použít v dalších implementacích a rozšiřování systému, kdy se doba implementace výrazně zkrátila. Náš další krok směřoval k implementaci plně automatických strojů (stackerů) pro transport palet ze skladu do výroby. „Ty máme v provozu od začátku roku 2019, takže téměř 3,5 roku, a transportují nám zhruba 100 palet za den. Od roku 2020 pokračujeme v postupném rozšiřování systému o další stroje a lokace, kde zásobujeme výrobu pomocí automatické techniky.“

Automaticky naváděný vozík Toyota TAE 500 v čele milkrunového vláčku přivážejícího díly ze skladu na výrobní linku v závodě Bosch Diesel v Jihlavě.
Automaticky naváděný vozík Toyota TAE 500 v čele milkrunového vláčku přivážejícího díly ze skladu na výrobní linku v závodě Bosch Diesel v Jihlavě.
Foto: Bosch

Zkušenosti i pro další závody Bosch

Po pěti a půl letech provozu se v Jihlavě ohlížejí, jak se projekt vyvíjel a co přinesl. „I přes prvotní problémy a výzvy při první implementaci jsme se systémem spokojeni a přinesl nám očekávaný výsledek. Zároveň nám první implementace dala mnoho zkušeností, které jsme využili při dalším rozšiřování systému. Také jsme naše zkušenosti předali kolegům z jiných závodů Bosch, kteří o podobné technologii uvažovali. Samozřejmě by se z dnešního pohledu dalo postupovat jinak, ale bez zkušeností, které jsme postupně získávali, implementační proces o mnoho jiný být nemohl a ke všem výzvám a problémům jsme společně s dodavatelem přistupovali vždy s respektem a s velkou snahou o co nejrychlejší vyřešení.

Automatizace se v Boschi rozšiřuje dál

Bosch Diesel v Jihlavě od roku 2017, kdy v závodě uvedli do provozu první automatické stroje, pokračuje kontinuálně v rozšiřování automatizovaného systému přepravy dílů. Aktuálně je v provozu šest automatických strojů. Do budoucna firma jednoznačně počítá s postupným rozšiřováním systému. Hodlá se především zaměřit na automatické stackery pro transport palet.

„Chceme se soustředit na stejný nebo podobný typ techniky, se kterým máme zkušenosti a implementace do našich procesů je o to jednodušší,“ říká dále Vladimir Hnát. „Provoz automatických stackerů je nyní víceméně plně automatizovaný od bodu vyskladnění palety z výškového regálu, které je zajištěno pracovníkům na retraku. Následně proces tvorby požadavku, odběr palety, transport do výroby a vykládka ve výrobě je plně automatický proces včetně transportu prázdných obalů zpět do logistické části. Automatické je i nabíjení strojů, které mají elektrický pohon.“

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-67086950-pet-let-s-autopilotem-toyota-v-bosch-jihlava