První kroky v automatizaci přepravy dílů začaly v jihlavském Boschi v roce 2015 studií proveditelnosti a mapováním trhu jako další etapa směřující ke zlepšování procesů, s cílem zvyšovat produktivitu. Od začátku roku 2017 pak zahájily provoz dva automatické milkruny, které již téměř 5,5 roku převážejí díly a během jednoho dne najezdí zhruba 50 kilometrů.

„Ve zlepšování našich procesů a zvyšování produktivity jsme se dostali do stavu, kdy automatizace byla dalším logickým krokem, který by nás posunul o další úroveň výš,“ vysvětluje Vladimír Hnát z Bosch Diesel Jihlava. „Zároveň nám automatizace pomáhá s pokrytím rostoucích požadavků výroby, kdy díky tomu máme řešení pro nedostatek pracovní síly na trhu práce. Naším hlavním cílem je tedy zvyšování produktivity a s tím spojené snižování nákladů.“

Nové výzvy, nová řešení

První implementace se pochopitelně neobešla bez řešení nově objevených výzev, které přicházely v průběhu implementace. V Jihlavě neměli zkušenosti s automatizací a postupně je získávali během prvního projektu. Jednou z hlavních výzev se stala IT část implementace s napojením systému do firemní WLAN sítě. Velkou část času zabralo přizpůsobení jízdy podmínkám plochy v závodě a v neposlední řadě vybudování dostatečné infrastruktury pro navigaci.

Související

„Všechny výzvy jsme s dodavatelem vyřešili během prvního projektu a mohli získané zkušenosti použít v dalších implementacích a rozšiřování systému, kdy se doba implementace výrazně zkrátila. Náš další krok směřoval k implementaci plně automatických strojů (stackerů) pro transport palet ze skladu do výroby. „Ty máme v provozu od začátku roku 2019, takže téměř 3,5 roku, a transportují nám zhruba 100 palet za den. Od roku 2020 pokračujeme v postupném rozšiřování systému o další stroje a lokace, kde zásobujeme výrobu pomocí automatické techniky.“

Automaticky naváděný vozík Toyota TAE 500 v čele milkrunového vláčku přivážejícího díly ze skladu na výrobní linku v závodě Bosch Diesel v Jihlavě.
Automaticky naváděný vozík Toyota TAE 500 v čele milkrunového vláčku přivážejícího díly ze skladu na výrobní linku v závodě Bosch Diesel v Jihlavě.
Foto: Bosch

Zkušenosti i pro další závody Bosch

Po pěti a půl letech provozu se v Jihlavě ohlížejí, jak se projekt vyvíjel a co přinesl. „I přes prvotní problémy a výzvy při první implementaci jsme se systémem spokojeni a přinesl nám očekávaný výsledek. Zároveň nám první implementace dala mnoho zkušeností, které jsme využili při dalším rozšiřování systému. Také jsme naše zkušenosti předali kolegům z jiných závodů Bosch, kteří o podobné technologii uvažovali. Samozřejmě by se z dnešního pohledu dalo postupovat jinak, ale bez zkušeností, které jsme postupně získávali, implementační proces o mnoho jiný být nemohl a ke všem výzvám a problémům jsme společně s dodavatelem přistupovali vždy s respektem a s velkou snahou o co nejrychlejší vyřešení.

Automatizace se v Boschi rozšiřuje dál

Bosch Diesel v Jihlavě od roku 2017, kdy v závodě uvedli do provozu první automatické stroje, pokračuje kontinuálně v rozšiřování automatizovaného systému přepravy dílů. Aktuálně je v provozu šest automatických strojů. Do budoucna firma jednoznačně počítá s postupným rozšiřováním systému. Hodlá se především zaměřit na automatické stackery pro transport palet.

„Chceme se soustředit na stejný nebo podobný typ techniky, se kterým máme zkušenosti a implementace do našich procesů je o to jednodušší,“ říká dále Vladimir Hnát. „Provoz automatických stackerů je nyní víceméně plně automatizovaný od bodu vyskladnění palety z výškového regálu, které je zajištěno pracovníkům na retraku. Následně proces tvorby požadavku, odběr palety, transport do výroby a vykládka ve výrobě je plně automatický proces včetně transportu prázdných obalů zpět do logistické části. Automatické je i nabíjení strojů, které mají elektrický pohon.“

Související