V loňském ročníku soutěže Impuls Logistika zaujalo řadu porotců řešení českého internetového obchodu Bonami, které zautomatizovalo a zjednodušilo v mnoha ohledech náročný proces balení středně velkého až velkého nábytku. Letos na podzim měl měsíčník Logistika možnost fungování unikátní technologie spatřit v celé šíři mnoha procesů spojených se zaskladňováním a vychystáváním objednávek Bonami v jeho skladu v Jenči u Prahy.

Bonami v současnosti disponuje celkem 70 tisíci metry čtverečních skladové plochy, přičemž 54 tisíc metrů čtverečních připadá na Jeneč a 16 tisíc metrů čtverečních na další halu v Dobrovízi, která je specializovaná na skladování a distribuci sedaček. V samotné Jenči se specializují na ostatní nábytek a na vychystání objednávek s drobným zbožím, které se vejde do přepravky. Obě části provozu procházejí úspěšně rychlým rozvojem pod vedením šéfa logistiky Bonami Jana Kličky a jeho spolupracovníků.

Zdejší promyšlený layout umožňuje sklad dále flexibilně rozvíjet v závislosti na potřebách Bonami a jeho zákazníků. Mimochodem, když Jan Klička před 4 lety do Bonami nastoupil, stačilo společnosti k fungování zhruba 15 tisíc metrů čtverečních skladových ploch. Změna obchodního modelu na e‑shopový a multichannelový s sebou přinesla potřebu navýšení fyzických kapacit a rozvoje WMS systému.

Co s drobným zbožím?

Na začátku byl sběr elementárních logistických dat (např. váha a rozměry produktů), následovala jejich analýza a pak definice parametrů regálů či počtu paletových míst. „Řešili jsme samozřejmě i pickování, do mého příchodu probíhalo pomocí papíru a tužky, což znamenalo problémy s přesností, kvalitou i rychlostí,“ vzpomíná Jan Klička.

Související

Neustále rozvíjené WMS, náhrada papíru a tužek čtečkami a využití pickovacích vozíků umožňují nyní v režimu objednávek drobného zboží realizovat zónový multipicking, kdy operátoři mohou vychystávat až osm objednávek najednou. Systém je vede tak, aby se co nejméně nachodili. Zavedení automatizační technologie na dopravníku, který na základě čárového kódu přepravky určuje, zda pojede dále na expedici nebo odbočí do konkrétní zóny na tzv. dopick, pak přispělo k celkovému zvýšení efektivity provozu až o 50 procent. „Objem zboží, na který jsme dříve potřebovali mít 100 až 120 lidí na směnu, nyní zvládneme v 50 až 60 lidech,“ říká Jan Klička.

V testovacím provozu se osvědčil také AGV vozík značky Bito, který převáží vychystané objednávky drobného zboží na prodejnu, která je součástí jenečského střediska Bonami.

Co s velkým nábytkem?

Balení středně velkého a velkého nábytku se ještě před pár lety potýkalo s nedostatky v podobě lidské chybovosti i nedostatečné rychlosti procesů, které se promítaly do relativně vysokého počtu škodních událostí na poslední míli během přepravy k zákazníkům Bonami. Problémy se typicky týkaly například transportu zrcadel.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se