Škoda Auto zavádí systém založený na rozpoznávání obrazu na základě umělé inteligence, který umožňuje včasné rozpoznání potřeby údržby na výrobní lince. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi je nainstalován systém, který nepřetržitě monitoruje zařízení a využívá umělou inteligenci k identifikaci případných nesrovnalostí v provozních procesech. Rozpozná tak potřebu případné intervence údržby. Škoda Auto je tak jednou z prvních společností v České republice, která využívá možnosti prediktivní údržby s podporou umělé inteligence. 

Vývoj a integrace systému „Magic Eye“ na výrobní linku pro modely Enyaq iV a Octavia proběhl v laboratoři FabLab v mladoboleslavském závodě Škoda Auto. V tomto centru probíhá aplikovaný výzkum pro potřeby automobilky a jedním z jeho úspěšných projektů je například řešení monitoringu parkoviště u bodovy V1, který poskytuje přijíždějícím řidičům informaci o volných místech na vizualizačním panelu umístěném před vjezdem na parkoviště.

Srovnání aktuálního a optimálního postupu

Miroslav Stejskal, koordinátor prediktivní údržby Centrálního technického servisu Škoda Auto, zdůrazňuje: „Ve společnosti Škoda Auto využíváme prediktivní technologie k optimální údržbě našich výrobních zařízení. Pomocí umělé inteligence systém neustále porovnává aktuální a optimální provozní postup. Systém se neustále učí a okamžitě rozpoznává změny. Tímto způsobem můžeme ihned reagovat, optimalizovat efektivitu našich procesů a zajistit nejlepší možné využití našich výrobních kapacit.“

Kamera na výrobní lince

Snímky zařízení a opotřebitelných dílů, jako jsou nosníky nebo šrouby, posílá kamera z výrobní linky do počítače, na němž běží systém na bázi umělé inteligence. Ten odhalí případné nesrovnalosti v procesech nebo rozpozná požadavky na údržbu a v reálném čase o nich informuje.

Související

Průběžné porovnávání umožňuje včasné odhalení nutných opatření údržby „Magic Eye“ porovnává vysoce přesné snímky s tisíci uloženými záznamy během velmi krátké doby. Tímto způsobem odhaluje odchylky od definovaného optimálního stavu a identifikuje zdroje chyb. Modré světlo navíc zajišťuje, že umělá inteligence spolehlivě rozpozná rozdíly mezi prasklinami a škrábanci a stanoví správnou diagnózu.

Kromě toho se systém během provozu neustále učí. Pokud například najde opotřebovaný šroub, označí opětovně místo jako bezchybné, jakmile je díl vyměněn a znovu zkontrolován. K vyhodnocení zjištěných odchylek systém využívá informace o nesrovnalostech, které identifikoval v minulosti.

Aktuální využití na výrobní lince

Škoda používá „Magic Eye“ v hlavním závodě v Mladé Boleslavi na výrobní lince pro modely Enyaq iV a Octavia. Škoda Auto je tak jednou z prvních společností v České republice, která využívá možnosti prediktivní údržby s podporou umělé inteligence. Za účelem dalšího vývoje systému a urychlení další integrace v závodech v Mladé Boleslavi a Kvasinách byla v laboratoři FabLab simulována část výrobní linky. V této takzvané implementační aréně lze měnit nastavení kamerového systému, konfigurovat jeho parametry a simulovat poškození výrobní linky.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-67176750-kamerovy-system-bdquo-magic-eye-ldquo-vcas-odhali-potrebu-udrzby-na-vyrobni-lince-spolecnosti-skoda-auto-system-se-behem-provozu-neustale-uci