Technologie slovenské společnosti Brightpick kombinuje moderní mobilní robotickou techniku, 3D počítačové vidění a intuitivní software pro optimalizaci distribučního centra. Ve skladu Rohlíku v Horních Počernicích je podrobována intenzivní zátěži od letošního léta.

Na začátku příštího roku proběhne podrobné vyhodnocování získaných dat a manažeři Rohlíku společně se zástupci dodavatele poté rozhodnou, v jak širokém měřítku nalezne další uplatnění a zda případně bude využívána nejen v tuzemských provozech online supermarketu, ale případně i v distribučních centrech jeho zahraničních poboček. Prvotní reakce manažerů Rohlíku jsou příznivé, technologie zvládne již v prvních týdnech po nasazení 600 vychystání za hodinu.

Určující faktory

V počernickém distribučním centru má Rohlík naskladněno v průměru okolo 18 tisíc velmi různorodých produktů nejen z oblasti jídla a nápojů, ale například i ze segmentů drogerie nebo kosmetiky. Automatizační technologie společnosti Brightpick aktuálně zpracovává okolo čtyř tisíc z nich, přičemž určujícím faktorem pro to, zda zboží bude procházet manuálním nebo automatickým procesem vychystání, jsou především jeho rozměry, váha, případně využívaný obal. V době, kde jsme centrum za doprovodu manažerů Rohlíku Patrika Stříže a Christiana Havla měli možnost navštívit, tedy v polovině října, si technologie uměla bez problémů poradit se zbožím do váhy jednoho kilogramu (přičemž ideálním cílem je dvojnásobek).

Jak technologie funguje?

Na rozdíl od jiných systémů robotické kompletace se roboti Runners společnosti Brightpick bezproblémově spojí s automatickými vychystávacími stanicemi prostřednictvím inovačního softwaru. Ten optimalizuje proces vychystávání a současně také řídí mobilní roboty Runners a slučování objednávek. Tito roboti se používají k nezávislému doručování přepravek s výrobky k moderním robotickým ramenům řízeným vyspělou 3D technikou počítačového vidění. Ta rozpozná objekty pomocí umělé inteligence a následné předání zkompletovaných objednávek ve zbývající části procesu.

Potenciál této technologie automatizace skladu příští generace je obrovský, protože je vysoce konfigurovatelná, škálovatelná, přizpůsobí se změnám potřeb podniku a nemá žádný kritický bod, jehož porucha by vyřadila z provozu celý systém.
Jan Žižka
výkonný ředitel společnosti Brightpick

Každý robot má sloty na dvě přepravky, pickovací a lokační. Druhá z nich čeká s uloženým zbožím v regále, a jakmile systém vyšle příkaz, robot ji z regálu vyzvedne, přejede s ní ke zmiňovanému robotickému rameni, které ji oskenuje 3D skenerem a za pomoci speciální tlakové přísavky objednané zboží přesune do přepravky pickovací. Lokační přepravku poté vrátí na její místo a odebere přepravku s dalším zbožím přiřazeným k aktuálně vychystávané objednávce.

Operace, která při slovním vysvětlování může vypadat poněkud složitě, je ve skutečnosti neustálý plynulý proces, v němž ve srovnání s lidským faktorem hned po prvním nasazení ubylo 70 procent chyb a další významné snížení chybovosti se očekává spolu s ostrým startem. „Navíc celý proces optimalizujeme tak, aby poté, kdy robot odebere lokační přepravku s požadovaným zbožím, technologie v danou chvíli zajistila kompletaci do více objednávek. Na základě tohoto záměru utilizujeme SKÚ. Snažíme se jít efektivitě naproti, jak to jen jde,“ říká Patrik Stříž.

Související

Ve chvíli, kdy je objednávka kompletní, převeze ji robot podle principu „goods to person“ operátorovi, který ji na předávacím místě zkontroluje, uloží do tašky a pošle do oddělení expedice. Mimochodem, také v tomto oddělení bude automatizační technologie od Brightpicku v blízké budoucnosti nasazena, a to tak, aby objednávky byly na předání kurýrům připraveny na co možná nejmenším prostoru tak, aby co nejvíce odpovídaly trasám, na něž budou rozváženy, a to plně automaticky.

Možnosti technologie Brightpick

„Jako přední evropský online obchod s potravinami přicházíme s inovativními vizemi s cílem provést v této oblasti zásadní změny. Automatizace je klíčovým katalyzátorem růstu a vede ke zvýšení efektivity dodavatelských řetězců. Zajišťuje ještě rychlejší a přesnější vyřizování objednávek, přičemž vždy myslíme na našeho zákazníka a pohodlné a efektivní doručení nákupu k němu domů,“ zdůvodňoval na jaře Tomáš Čupr, zakladatel a ředitel Rohlik Group, nutnost pořizování automatizačních technologií. Že to nebyla prázdná slova, dokazuje nedávné oznámení společnosti, podle něhož Rohlík zkrátil dobu doručení nákupu ve vybraných částech Prahy a Brna na 60 minut. Bez moderních řešení by takový úspěch nebyl možný.

Automatizované centrum Rohlíku v Chrášťanech

V době uzávěrky tohoto článku online supermarket Rohlík otevřel v Chrášťanech u Prahy automatizované distribuční centrum, které využívá jinou technologii, než je Brightpick – systém AutoStore. Více čtěte na našem webu logistika.ekonom.cz a podrobněji v některém z dalších čísel měsíčníku Logistika.

Brightpick je sesterskou firmou společnosti Photoneo – předního výrobce 3D skenovacích kamier. Brightpick utilizuje mohaletý vývoj a zkušenosti v oblasti robotické navigace a 3D vidění. Za cíl si dává přinášet neefektivnější řešení pro robotické vychystání objednávek na světě. Podle Brightpicku dokážou roboti Runners v současnosti doručit uskladněný produkt na picking už od 15 vteřin.

„Potenciál této technologie automatizace skladu příští generace je obrovský, protože je vysoce konfigurovatelná, škálovatelná, přizpůsobí se změnám potřeb podniku a nemá žádný kritický bod, jehož porucha by vyřadila z provozu celý systém. Pomáhá optimalizovat procesy, šetřit prostor a zvýšit efektivitu ve srovnání s prací člověka. Řešení celé plně automatické kompletace společnosti Brightpick lze nasadit v řádu dnů a lze jej snadno škálovat v rozmezí od 500 do 10 tisíc vychystání za hodinu. Celkem vzato lze tak denně zkompletovat více než 100 tisíc objednávek,“ vysvětluje Jan Žižka, výkonný ředitel společnosti Brightpick.

Svým klientům společnost popisovanou technologii pronajímá, odpadá tedy nutnost počáteční masivní investice.