Závazky drah k železničním opravnám dosahují po splatnosti přes miliardu korun.
Železniční opravny, kterým České dráhy aktuálně dluží po splatnosti přes miliardu korun, získají do konce roku část prostředků od České konsolidační agentury. Stejný model byl uplatněn již na jaře. Ministr dopravy Milan Šimonovský potvrdil, že jeho úřad navrhne vládě, aby ČKA odkoupila dluhy v objemu zhruba půl miliardy. Materiál bude do vlády předložen hned poté, co s tímto krokem vysloví souhlas Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Odkup pohledávek však považuje ministr za naprosto ojedinělý krok, který má zmírnit dopad transformace ČD na dodavatele.
Opravnám způsobují dluhy drah značné potíže, omezují výrobu, mají problémy s financováním provozu a některé propouštějí. Například Šumperské firmě Pars nova se sice během posledních čtrnácti dnů podařilo dokrýt zpožděné výplaty, zaplatit za energie a částečně profinancovat nákup materiálu, dále však omezuje výrobu a propouští. Ředitel Tomáš Ignačák to dává do souvislosti s pohledávkami za ČD, které se podle jeho slov blíží 200 miliónům Kč. Odkup pohledávek ČKA nepovažuje za systémový. Podle jeho slov se potvrdilo, že stejný krok na jaře byl jen krátkodobým řešením. Pars nova již byla několikrát ve skluzu s výplatou mezd, na jaře musela dokonce na týden zastavit výrobu.
Rovněž mluvčí ČD Petr Šťáhlavský uvedl, že odkup řešil jen okamžitou situaci. Dodal, že systémový krok je vymezen legislativně v zákoně o drahách, ale jeho naplnění kulhá. Stát si totiž u ČD objednává objem přepravy ve veřejném zájmu za určitou sumu peněz. Ale jen za loňský a letošní rok stát drahám dluží z tohoto titulu na sedm miliard korun. Skutečně systémová by podle jeho slov byla plná úhrada služby ve veřejném zájmu, aby osobní doprava na ČD nebyla ztrátová.
Krnovským opravnám a strojírnám (KOS) dluží ČD kolem 100 miliónů korun, což odpovídá zhruba třetině celoročních tržeb. "Tento kapitál nám pochopitelně citelně schází pro bezproblémovou existenci firmy, tím spíše, že banky jsou nám ochotny poskytovat úvěry pouze na pohledávky za ČD do lhůty jejich splatnosti," uvedl Pavel Arbeit, jeden z jednatelů KOS. Plzeňská firma Movo opravila ještě v roce 1997 pro ČD 600 vozů a utržila tak 370 miliónů. Letos to bude už jen polovina. Dráhy dluží Movu po lhůtě splatnosti zhruba 30 miliónů Kč. Podle ekonomického náměstka Jiřího Fikara probíhají vyrovnání s ČD prostřednictvím zápočtů a odprodejů pohledávek. Samotné platby ČD jsou zpožděné o tři až čtyři měsíce.
POPIS VÍTĚZNÝCH ŘEŠENÍ
Vítězové soutěže Impuls Logistika sází na inovace a efektivitu. Nová řešení nalézají velké firmy i početně malé týmy
30 minut čtení