hn: Vidíte šanci na rychlé řešení situace železničních opraven?

Ani příští rok nebude pro opravny lehký. Stát nebude mít dostatek peněz na rychlé splacení dluhů, které převezme od Českých drah transformovaných na akciovou společnost. Jedná se o miliardové částky a pohotovostní prostředky nové státní organizace nebudou neomezené. Očekávám řešení dluhů pomocí jejich restrukturalizace tak, abychom nezničili dodavatele ČD.

hn: Dráhy tvrdí, že jim stát dluží za objednanou službu, a proto nemohou platit dál. Co s tím?

Celý systém objednávání služby ve veřejném zájmu a výpočtu ztrát by se měl změnit. Vykazování ztrát z dopravy je nemotivující. Dráhy nemají počítat ztráty, ale přepravovat cestující. To musí být obsaženo v objednávce státu. Očekávám, že se situace zlepší, až do hry vstoupí jako objednatelé i kraje.

hn: Neměly opravny hledat zakázky i jinde než u ČD?

Měly a snaží se o to. Příkladem mohou být ostravské opravny, které 40 procent kontraktů dělají pro jiné zákazníky. Objem zakázek od ČD je však stále dominantní.

hn: Není současný počet deseti opraven velký?

Jejich počet musí být úměrný poptávce. Je otázkou, zda ČD dokáží transformací na akciovou společnost zlepšit obchodní politiku v nákladní i osobní dopravě. Nebo zda zůstane dosavadní přístup, kdy klesá poptávka a ČD vyklízejí pozici ve prospěch silniční dopravy. To je alarmující. Transformované dráhy ale budou muset obchodní politiku zlepšit. Ochrana státu bude jen v podobě ochrany vlastnických práv, a ne před věřiteli. ČD budou fungovat v obchodním světě.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-11745850-drahy-musi-zlepsit-obchodni-politiku