Firmu tíží dluhy ve výši devadesát miliónů eur. Sanační plán je podle odborníků špatný.
První evropské aerolinii, která vsadila na moderní provoz levných letů, dochází peníze. Francouzská společnost Air Lib, která do července minulého roku byla pasažérům v povědomí jako AOM Air Liberté, se snaží odvrátit hrozící krach. Zachránit její zastřešující společnost Holco S.A. a odvrátit platební neschopnost mají na poslední chvíli dva investoři. O koho se však jedná, nechce šéf představenstva firmy Jean-Charles Corbet prozradit. Podle něj jde o "různorodou skupinu z Evropské unie" a dále francouzského investora, který má zájem převzít zámořský provoz společnosti.
Druhou největší francouzskou aerolinii, která má minimum vlastního kapitálu, tíží dluhy ve výši 90 miliónů eur. Pokud zároveň Corbet do zítra francouzskému státu nezaplatí 30 miliónů eur, hrozí mu problémy s Evropskou unií. To však není jediné. Společnosti totiž koncem října vypršela licence. Namísto prodloužení tak Air Lib kvůli svým finančním problémům dostala pouze dočasné povolení provozovat lety do 15. 11. 2002.
Corbet tak nyní spolu s bankou Banque Lazard Fréres a společností KPMG předložil sanační plán, který předpokládá škrtnutí zhruba 500 z dosavadních 3200 pracovních míst. Odborníci i bankovní kruhy však pochybují, že jsou Corbetovy záchranné plány realizovatelné. Jen sociální plán, který v Corbetově plánu ještě není zahrnut, by podle odborů přišel na 45 miliónů eur.
Nadějí by mohlo být splacení závazku ve výši 63 miliónů eur, které firmě dluží švýcarská aerolinie Swiss. O pohledávku se však obě společnosti soudí.
Společnost vznikla před třemi lety z iniciativy švýcarské aerolinie Swissair. Ta podnítila sloučení francouzské Air Littoral, Air Liberté a AOM. Poté, co však koncem roku 2001 sám Swissair zkrachoval, Air Littoral ze skupiny vystoupila. Zbývající dvě společnosti sdružené pod názvem Air Lib létají především do destinací ve frankofonní části světa a provozují pro cestovní kanceláře charterové lety.
Na jaře firma odstartovala levnou linku Air Lib Express na vnitrozemských trasách a hlavních měst vybraných evropských zemí. Zde však narazila na tvrdou konkurenci dalších tzv. low-cost aerolinek jako například Easy Jet, které jsou zastoupeny také ve Francii. Levné lety po Francii nabízí dokonce i největší národní společnost Air France. S ní se mohou Francouzi po zemi galského kohouta pohybovat za cenu 40 eur. Easy Jet má pro lety v rámci Francie jednotnou cenu 25 eur. Na vyrovnání takové nabídky už Air Lib chyběla síla.
Na neúspěchu firmy se podepsal také omezený provoz na letišti Orly jižně od Paříže, jemuž se velké mezinárodní společnosti již vyhýbají. Do třetice jsou pak kamenem úrazu zastaralé modely letadel DC 9 a MD 83, jejichž vysoká spotřeba a neustále opravy působily vrásky na čele již předchůdcovi Corbeta, Paulu Reutlingerovi.
Vybavit firmu novými airbusy byl přitom jeden ze slibů, který firmě dal Swissair. S výjimkou již na leasing nakoupených strojů však sliby zůstaly sliby. Nové stroje si Corbet dnes již dovolit nemůže. Konkurence Easy Jet přitom brzo ve Francii svým zákazníkům nabídne nové Airbusy 120. Problémy Air Libu zároveň mohou potvrdit teorii některých odborníků, podle nichž není na trhu leteckých společností místo pro větší množství low-cost aerolinií.

Související