| Ayres Corporation, bývalý majitel Letu, za jehož působení podnik před dvěma lety skončil v konkursu, prototyp přemístil do USA. Poté se však sám dostal do problémů a protože na tento menší dopravní letoun uplatnil vlastnické právo, byl zahrnut do konkursní podstaty v Americe. "Rozhodnutí amerického soudu však ještě nenabylo právní moci a nevím, zda nedojde k odvolání," řekla HN správkyně Letu Zlatava Davidová. Ta projekt stroje L 610 prodala právě Leteckým závodům Kunovice, které již předtím koupily hlavní aktiva zkrachovalého Letu. Plánovaná výroba letounů v Kunovicích však stále naráží na to, že letoun nemá dokončenou certifikaci. Prezident Asociace leteckých výrobců Milan Holl vidí v projektu L 610 velkou šanci pro celý tuzemský letecký průmysl a dokončení certifikace je podle něj především otázkou peněz. Potřebnou sumu odhadl na zhruba půl miliardy korun. Letecké závody nyní budou muset o certifikaci znovu požádat. "Bude třeba přehodnotit, které zkoušky je možné uznat," řekl Petr Kousal ze zlínské firmy Airconsult. Let totiž žádal o certifikaci již v roce 1996, kdy byl projekt na letoun hotov, ale nikdy se ji nepodařilo dokončit. Kunovické Letecké závody mají přitom již pro letouny odbyt. "Máme velmi reálné zákazníky v Koreji, Malajsii a Indonésii, ale letadlo nejde prodat, pokud ho fyzicky nepředvedete," řekl jejich ředitel Libor Soska. Proto vítá rozhodnutí amerického soudu: "Samozřejmě o prototyp máme zájem a budeme ho chtít z konkursní podstaty Letu koupit," dodal. |
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





