Platnost programu Marco Polo je v letech 2003 až 2010 a navazuje na již ukončené programy PACT I a II (Pilot Action for Combined Transport). Podpora nových projektů v programech PACT ukázala, že operátoři jsou ochotni podstoupit jistá obchodní rizika, vyplývající ze zahájení provozování nových "nesilničních" služeb v případě, že obdrží od Evropské komise určitou finanční podporu. Rovněž se ukázalo, že podpora poskytnutá ze strany Evropského společenství pro "nesilniční" služby, pokud byla správně vyčíslena a poskytnuta, přinesla společnosti větší úspory.
Návrh programu Marco Polo byl vypracován Ředitelstvím pro vnitrozemskou dopravu GŘ pro energii a dopravu a v červnu 2001 předložen příslušným orgánům EU a organizacím. Upravený návrh byl v únoru 2002 oficiálně představen Evropskou komisí. Pro I. fázi programu - čtyřleté období od 1. 1. 2003 do 31. 12. 2006 je vyčleněna částka 75 mil. eur. Aby nenastala delší prodleva po ukončení programu PACT II, neboť potřebné schvalovací procedury se značně opozdily, byla úvodní výzva pro žadatele zveřejněna již v květnu 2002 (ovšem pouze pro společnosti z členských států EU) a na vybrané akce (projekty) začínající v roce 2003 byla vyčleněna částka 2 mil. eur.
Základní rámec programu je stanoven Nařízením Evropského parlamentu a Rady č. 1382/2003 ze dne 22. července 2003 o finanční pomoci poskytované Společenstvím ke zlepšení ochrany životního prostředí v rámci systému nákladní dopravy (Program Marco Polo). Teprve 11. října t.r. byla na internetových stránkách EU zveřejněna "první" výzva pro žadatele a základní pokyny pro podání žádosti. Na vybrané akce (projekty) začínající v roce 2004 je vyčleněna částka 15 mil. eur.
Předchozí programy PACT byly vzhledem k relativně nízkému rozpočtu zaměřeny pouze na projekty omezené teritoriem států EU. V kontextu blížícího se rozšíření EU je nezbytné, aby se k podpoře dopravní infrastruktury v současné době poskytované Evropským společenstvím přidala i podpora služeb v "nesilniční" dopravě. Rostoucí poptávka po podpoře kombinované a jiné "nesilniční" nákladní dopravy však existuje i v přistupujících státech. Proto je program Marco Polo určen i na projekty týkající se nejen přistupujících států, tedy včetně ČR, ale také států hraničících se státy EU. To by mělo urychlit integraci států, ve kterých se v poslední době stále zřetelněji objevují obdobné negativní trendy způsobené výrazně narůstající silniční dopravou.
I program Marco Polo je zaměřen na podporu komerčních aktivit na trhu dopravně-přepravních služeb, podporuje mezinárodní projekty ve všech segmentech nákladní dopravy, tedy nejenom v kombinované dopravě. V jeho působnosti však nejsou programy výzkumu a rozvoje, ani projekty dopravní infrastruktury, protože je nutné se vyvarovat případných přesahů mezi těmito aktivitami. Na druhou stranu, optimální činnost dopravně-přepravních služeb může vyžadovat speciální prostředky přesahující rámec vymezený zadáním programu. Neměl by být odmítnut projekt, který v sobě částečně zahrnuje i novou součást dopravní infrastruktury, případně projekt podmíněný demonstrační ukázkou.
Program Marco Polo je orientován především na podporu určenou pro rozjezd "nesilničních" služeb v dopravě, uskutečnitelných ve střednědobém horizontu, uvedení do provozu služeb nebo zařízení ve strategickém evropském zájmu a na rozšiřování výsledků dosavadních projektů a inovačních poznatků do nových oblastí.
Ve srovnání s dřívějšími programy je tedy záběr programu Marco Polo rozšířen. Vzhledem k jeho základnímu cíli je program zaměřen na celé spektrum nákladní dopravy. Existuje při tom mnoho možností, např. v oblasti hromadných přeprav, konvenční silniční dopravy na velké vzdálenosti, ale i využití logistických procesů ode dveří ke dveřím.
Program Marco Polo tak nabízí poprvé pomoc i českým subjektům podnikajícím v oblasti nákladní přepravy, a to v případech finanční pomoci na konkrétní projekty splňující daná kriteria tohoto programu. Termín zaslání žádostí o podporu projektů je 10. prosinec t.r., bližší informace lze získat v češtině na www.mdcr.cz.
Ing. Ivan Novák, CSc.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





