Zatímco přepravní výkon roste, objem přepravy v tunách vykazuje znaky stagnace. Progtrans předpokládá nárůst objemu přepravy za všechny druhy dopravy pouze o 0,3 %. Výjimkou není ani silniční doprava, i když u ní se předpokládá o desetinu vyšší nárůst objemu přepravy. Důvodem pro čtyřnásobný rozdíl v růstu výkonu a objemu spočívá v tom, že přepravní vzdálenost se neustále zvyšuje, a to z důvodu zvětšující se mezinárodní dělby práce a přesouváním produkce. Výroba, resp. montáž, se stále častěji stěhuje na východ, a tím se zvětšují přepravní vzdálenosti mezi výrobními filiálkami. Negativní vliv to má především na lokální dopravce. Také vnitrostátní přeprava ztrácí na významu, i když dosud drží 79 % objemu přepravy, z čehož silniční doprava realizuje 90,4 %. Z důvodu slabé konjunktury a krize ve stavebnictví prognózuje Progtrans další propady. Změny na přepravním trhu jdou k dobru přeshraniční dopravě, kde loni přepravila silniční doprava s 50,2 % poprvé více než polovinu váhy zboží. Rozhodujícím okamžikem bylo rozšíření EU. Podle posledních údajů Spolkového úřadu pro nákladní dopravu (BAG) vzrostl na česko-německé hranici provoz o 40 %, na polsko-německé hranici se počet vjezdů a výjezdů kamionů zvýšil o 30 %. Silniční dopravci profitují z odbourání celních povinností a tím čekacích dob, čímž zrychlili přepravu.
Národní vlády a politická elita, třímající na základě stranických legitimací vedoucí funkce v resortních ministerstvech, snad s výjimkou Rakouska a Švýcarska, opět vědomě promarnily šanci zajistit ústavně zaručené slušné životní prostředí občanům podél tranzitních silnic. Hesla typu více "přepravy na koleje" se stávají již spíše úsměvným bonmotem sebevědomých politiků, kteří nejsou schopni nebo ochotni vidět skutečný stav vně budovy svého dočasně svěřeného úřadu. Katastrofální situace s arogancí řidičů všech národností vůči právním předpisům na evropských silnicích se dramatizuje v nových zemích EU, kde chybí akceschopná, důsledná a nezávislá policie. Dílčí národní opatření pro preferenci železnice jsou v době rostoucího významu mezinárodní přepravy naprosto nedostatečná. Také nákladová a tedy cenová nekonkurenceschopnost národních železničních podniků na trhu je varující. Pro západní silniční autodopravce však experti firmy Progtrans nevytvářejí nemístné iluze ve vztahu k rostoucímu trhu. Zahraniční dopravci z Východu totiž ukrajují stále větší díl z koláče přepravy a lze očekávat zkoušku sociální soudržnosti rozšířené EU.