CO SE STALO V PRŮBĚHU DESETI LET?
Za deset let průzkumu vedeného ve spolupráci s výkonnými řediteli prodělal průmysl výrazné změny. Obzvláště byly patrné v takových oblastech, jako je objem a vnější prezentace průmyslu, spektrum nabízených služeb, geografický dosah a poskytovaná IT podpora. Některé jiné aspekty tohoto podnikání se za poslední dekádu příliš nezměnily, například postřehy výkonných ředitelů týkající se dynamiky pohánějící průmysl a příležitosti na trhu.
Za posledních deset let prodělal obor rovněž mnoho otřesů. Osm z 21 firem, které se účastnily prvního průzkumu, už neexistuje v důsledku akvizicí, fúzí a bankrotů. Není to nic překvapivého, spíše to odráží běžný vývoj. Mnohé z firem, které se účastnily prvního průzkumu, se tímto odvětvím průmyslu zabývaly nejvýše pět let. Skoro všechny vznikly jako pobočky etablovaných přepravních a skladovacích firem, které hledaly způsoby, jak rozšířit nabídku služeb pro klientskou základnu, která si stále více všímala hlavně cen. Téměř všichni z velkých hráčů v tomto průmyslu prodělali nějakou fúzi či akvizici.
Alternativou k akvizicím bylo pro mnohé poskytovatele 3PL ve Spojených státech vytvoření aliančních smluv za účelem rozšíření jejich portfolia služeb nebo rozšíření geografické.
Je zajímavé, že v některých případech byl růst poskytovatelů 3PL služeb omezen jejich mateřskými organizacemi. Například po řadu let bylo logistické jednotce Federal Express nařizováno, aby svou nabídku služeb omezovala na zákazníky, kteří by byli zdrojem leteckých přepravních zakázek pro FedEx.
Dalším organizačním omezením bylo povinné využívání služeb ostatních přidružených provozních jednotek organizace. Například pokud chtěl zákazník zajistit nákladní přepravu v určité lokalitě a některá z provozních jednotek mateřské 3PL firmy takovéto služby na daném trhu nabízela, bylo "důrazně doporučeno aby byla vybrána tato přidružená firma přednostně před konkurencí. Takováto umělá omezení však vzbuzují obavy komunity uživatelů o to, komu takové jednání poslouží.
ROZŠÍŘENÁ NABÍDKA SLUŽEB
Od roku 1994 se nabídka 3PL služeb dramaticky rozrostla v reakci na touhu uživatelů zajistit vše "při jednom nákupu". Většina 3PL firem se spoléhala při rozšiřování své nabídky služeb na hybridní strategie a činila rozhodnutí s ohledem na konkrétní požadované služby, disponibilní kapitál a nabídku na trhu.
V posledních letech kladl průmysl důraz na služby "konečného článku dodavatelského řetězce" s přidanou hodnotou, např. montáže, instalace zařízení a opravy. Současně mnohé 3PL firmy zavedly netradiční služby jako finanční služby, výroba na smlouvu a podpora zprostředkování. Zatímco tyto služby mohou být důležité z hlediska poskytování komplexní řady produktů, v rámci průmyslu přinesly k dnešnímu dni jen zanedbatelné zisky. (Zisky z přepravy a skladování stále dominují ve většině 3PL firem.) Významnější je posun 3PL firem směrem k podpůrným službám, ulehčujícím mezinárodní pohyby. Konkrétně jde o přepravu a zprostředkování proclení, které přináší mnoha poskytovatelům 3PL značné výnosy.
SPECIALIZACE PRŮMYSLU
V raných dobách průmyslu 3PL ve Spojených státech mnohé firmy řešily problém, jak stanovit správnou směs zákazníků.Tlak jejich správních rad na co nejrychlejší zvyšování výnosů vedl k dojmu, že každý potenciální zákazník je dobrý. V důsledku toho se někteří poskytovatelé snažili být pro všechny vším, což je evidentně neschůdná strategie. Většina hlavních 3PL firem už tento postoj opustila a nyní se snaží zaměřit na omezený počet skupin.
V Americe to znamená zaměření zejména na obory jako maloobchod, automobilový průmysl, elektronika, hi-tech, výroba spotřebního zboží a zdravotnictví.
S rostoucím důrazem na integraci dodavatelských řetězců u mnoha organizací není překvapivé, že se mnohé 3PL firmy zaměřují na dodavatelské řetězce, které jsou partnery jejich hlavních klientů. Devatenáct z 23 výkonných ředitelů v našem nejnovějším průzkumu prohlásilo, že jejich firmy nyní uplatňují strategie prodeje podél dodavatelského řetězce jejich největších zákazníků. V některých případech se snaha zaměřila na dodavatele klienta, v jiných na jeho zákazníky.
TECHNOLOGIE A POSKYTOVATELÉ 3PL
Role technologie v nabídce služeb se výrazně změnila. Před deseti lety byl důraz kladen zejména na prodej a podporu přepravních a skladovacích služeb. Proto řada 3PL firem začala přemýšlet o přibrání podpory informačních technologií (IT) jako způsob, jak se na trhu odlišit. Firmy začaly investovat do technologií v očekávání vysoké návratnosti. Bohužel se ve většině případů tato návratnost nikdy neuskutečnila. Výkonní ředitelé, kterých jsme se během let dotazovali, často litovali velkých nákladů a nízké návratnosti spojené s investicemi do IT. Mnozí zákazníci však dnes považují podporu IT za standardní komponent základního balíčku 3PL služeb. Přitom většinou neradi platí plnou cenu za uzpůsobení IT svým potřebám.
Tato neochota nejspíše bude nadále trvat ve spojitosti s novou, rychle nastupující technologií, kterou je identifikace pomocí rádiových frekvencí (RFID). Ředitelé 3PL firem nyní zkoumají různé možnosti, jak získat způsobilost pro poskytování RFID.
DŮSLEDKY VÝVOJE
Základna zisků pro tento průmysl by měla nadále růst bez výrazného snížení ekonomické aktivity, ale mnohem pomaleji než v devadesátých letech. Bude pokračovat konsolidace průmyslu, čímž se nejen sníží počet velkých hráčů, ale poskytne to i prostor na trhu pro menší konkurenty, kteří budou zajišťovat služby malým zákazníkům, kteří již nejsou pro velké hráče atraktivní. Zároveň velké 3PL firmy, které rozšířily nabídku služeb a pokrytí trhu pomocí fúzí a akvizic, budou nadále bojovat s problémy integrace.
Zatímco si velké logistické firmy stále více vybírají mezi zákazníky, měly by jejich výnosy stále stoupat. Přitom budou v době prodloužení smluv stále více ukončovat nepříliš výnosné zakázky nebo agresivně prosazovat zvýšení cen.
Z hlediska technologie zůstane vysoká nákladnost a nízká návratnost IT investic chronickým problémem průmyslu, který se v dohledné době nejspíše nevyřeší.
Průmysl bude také nadále sužován problémy se zajištěním vhodných zaměstnanců, neboť konkurence při hledání manažerských talentů stále roste. Zákazníci v USA mohou také od svých 3PL poskytovatelů očekávat tlak na zvýšení sazeb zakázek, zejména s ohledem na poskytovanou podporu technologií. Na vzestupu budou rovněž programy, které kladou větší důraz na sdílení nákladů a rizik.
Zpracováno podle časopisu SupplyChain management Revue a podle dat společnosti Accenture a Brooks Bentz