"Společnost Schenker prošla v uplynulých dvou letech významnými změnami. Vybudovali jsme nový terminál, pronajali řadu nových skladových kapacit, získali několik významných zákazníků, probíhá integrace se společností BAX Global. K tomu přistupuje silné konkurenční prostředí a měnící se vnější podmínky na českém logistickém trhu. Práce v tomto prostředí klade na manažery a zaměstnance vysoké nároky, je třeba je vzdělávat a motivovat novým způsobem tak, aby tomuto prostředí mohli čelit," říká Ing. Tomáš Holomoucký, ředitel logistické společnosti Schenker spol. s r.o., která zahajuje projekt Schenker nezná hranic.
Cílem projektu (je součástí Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů a je spolufinancovaný z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR) je změnit postoje manažerů a ostatních zaměstnanců ke svému vzdělávání a zvýšit tak pravděpodobnost úspěšné adaptace na změny tržního prostředí a rozvoj společnosti. Byl zahájen 1. listopadu 2006 s rozpočtem 7,7 mil. Kč na období dvou let, se spoluúčastí Schenker milión korun. Počítá se vzděláváním cca 700 zaměstnanců. Záměrem je vytvoření systematického přístupu ke vzdělávání a rozvoji manažerů a zaměstnanců tak, aby byl Schenker trvale adaptabilní na měnící se tržní situaci.
Dlouhodobým cílem společnosti Schenker je změnit postoje manažerů k vlastnímu vzdělávání a také ke vzdělávání svých podřízených. Jestliže manažer dokonale pochopí, v čem spočívá jeho role, začne se zlepšovat v jejím zastávání, otevře se i větší prostor pro pravidelné a hlavně efektivní vzdělávání zaměstnanců. Takoví zaměstnanci pak lépe přistupují ke změnám, řeší je rychleji, jsou flexibilnější k požadavkům zákazníků. V rámci projektu budou vedle vzdělávacích programů zaváděny další moderní způsoby řízení. Bude provedena analýza pracovních pozic a vznikne nový katalog funkcí. Společnost chce dále vytvořit systém interní rovnováhy pro spravedlivé odměňování a implementovat Environmentální systém managamentu.
Personální ředitelka Ing. Zuzana Hönigová říká, že efektivní trénink a rozvoj zaměstnanců není levný, stojí čas a nemalé peníze. V posledních dvou letech vynakládá firma 2,5 % mzdových nákladů na rozvoj a vzdělávání. (Průměr v EU je přes 3 %, zatímco v ČR je věnováno podnikovému vzdělávání v průměru 43 hodin na zaměstnance ročně, v 19 evropských zemích je to 69 hodin.) "Nemohu přitom říci, že by odborníci v oboru logistiky a dopravy na trhu chyběli. Pozorujeme však u nich vyšší fluktuaci. Jsou to často velmi mladí lidé, jejich práce je velmi náročná na čas a přesnost a pro ně je velmi důležitá rovnováha mezi soukromým a pracovním životem. Dalším problémem je dojíždění do práce - logistické a spediční firmy jsou často usazeny na okrajích měst, kam veřejná doprava buď nezajíždí, nebo také vůbec neexistuje, a doprava do práce je často možná jen soukromým dopravním prostředkem. Účast v projektu může navíc poskytnout těmto zaměstnancům lepší možnost uplatnění na trhu práce, pokud by z jakéhokoliv důvodu museli změnit své zaměstnání," říká Zuzana Hönigová.
(ik)
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





