Česká ekonomika sílí, export z ČR se zvyšuje a díky tomu dynamicky rostou i všechny typy expresních přeprav. Dvouciferné růsty balíkových přeprav a domácích přeprav nebalíkového typu v loňském roce potvrdily naše očekávání. Musím říci, že významně vyšších hodnot dosahovaly rovněž mezinárodní přepravy, alespoň z pohledu DHL. Statistiky v minulém roce ukazovaly, že letecká expresní přeprava v Česku poroste v následujících letech kolem pěti procent ročně, zatímco u pozemního expresu až čtyřikrát více. Podle mého názoru bude tento trend přechodu od letecké přepravy k přepravě pozemní pokračovat i v letošním roce. Nemělo by se ale jednat o nějak dramatický pokles z pohledu expresní letecké přepravy. Její objem se bude podle předpokladu stejně tak jako vloni zvyšovat zhruba kolem 5 % ročně. Za vším stojí především silná konkurence v oblasti pozemní přepravy, která způsobuje velký tlak na cenu i v letecké přepravě zásilek.

Dalším významným trendem, o kterém si myslím, že se bude v letošním roce i nadále slibně rozvíjet, je nárůst přeprav v režimu Business to Consumer (B2C), tedy přeprava zásilek a zboží fyzickým osobám coby příjemcům. Tento trend podporuje stále rozšířenější využívání internetu k nakupování. Přepravci jsou čím dál častěji oslovováni nejen internetovými obchodníky, ale i klasickými "kamennými" obchody a poskytovateli služeb, s požadavkem vyřešit jejich distribuci na konečného uživatele. Běžná pracovní doba na uspokojení jejich požadavků na expresní přepravu již nestačí. Doručovat úspěšně a stejně kvalitně fyzickým osobám totiž znamená doručovat pozdě odpoledne, večer nebo o víkendech, anebo hledat jiné alternativní cesty. Jiný je také způsob komunikace s příjemcem a celý režim B2C se zatím vůbec nese ve znamení daleko menší míry standardizace přepravy. Proto se zdá, že dříve nebo později budou muset přepravci začít oddělovat B2C distribuci od standardní B2B distribuce. Ten, kdo to udělá nejrychleji a přitom kvalitně, může získat rychle mimořádný tržní podíl v tomto velice zajímavém segmentu.

Podle mého názoru čeká expresní přepravu i přes všechna úskalí dobrý rok. Zároveň doufám, že v našem oboru bude pokračovat trend nastartovaný rostoucí výkonností české ekonomiky, kterou významně podporuje právě vývoz. Tyto vlivy se následně promítají do rostoucí konkurence, tlaku na ceny a vyšší kvality služeb, ale zároveň nabízejí také velké příležitosti k rozvoji každé společnosti. Věřím, že DHL po boku se svou partnerskou společností PPL v sílícím konkurenčním tlaku obstojí a našim zákazníkům bude i nadále nabízet stejně kvalitní služby jako doposud.

Ing. Jiří Stojar
generální ředitel DHL Express (Czech Republic)
Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-23139475-ceka-nas-dobry-rok