Např. v roce 2008 do přístavu přijelo 16 046 námořních lodí (-1,7 % ve srovnání s rokem 2007), ale měřeno v brutto registrovaných tunách (BRT) byl nárůst o 2,6 % na 296,4 mil. BRT. Krátké námořní přepravy se podílí cca 43 % na celkové námořní přepravě. Denně je vypraveno z přístavu 250 nákladních vlaků a tisíce nákladních automobilů. Na přepravních výkonech se 21 % podílí produktovody, 4 % námořní lodě, 31 % silniční nákladní doprava, 32 % vnitrozemská vodní doprava a 12 % železniční nákladní doprava.

Přístav je důležitým logistickým centrem Evropy a vždy prosazuje práci podle plánu a na čas s vyrovnaným rozpočtem. To zaručuje zákazníkům, že jejich rozhodnutí pro přístav Antverpy je správné. Přístav čerpá i z bohaté historie obchodního centra. Ročně překládá více než 180 mil. tun zboží a výkony se rok od roku zvyšují. Zboží zde není pouze překládáno, ale jsou nabízeny další činnosti jako skladování, balení a odesílání dle požadavků koncovým zákazníkům. Přístav svojí výhodnou polohou v severozápadní Evropě nabízí výhodné spojení na důležitá výrobní a spotřební centra umístěná ve vnitrozemí. Přístav spolupracuje se zákazníky v atrakčním okruhu s poloměrem cca 500 km.

I z pohledu zatěžování životního prostředí je významným přístavem, neustále se snižuje podíl silniční nákladní přepravy na vzdálenost delší než 80 km. Přístav má ambice zvýšit výkony až na 300 mil. tun.

Jako evropský hub je přístav preferovaným partnerem řady logistických a servisních podnikatelských subjektů v oblasti námořní dopravy, vnitrozemské vodní dopravy, pozemní dopravy, skladování a distribuce. V území přístavu existují volné plochy pro zájemce, kteří by zde chtěli vybudovat regionální, evropské nebo mezinárodní logistické centrum. Přístav není pouze evropským tranzitním centrem. Zákazníkům nabízí 5,3 mil. m2 skladovacích ploch, což je více než může nabídnout kterýkoliv jiný přístav v Evropě. Krom toho disponuje dostatečnou zastřešenou plochou, největší mezi přístavy umístěnými na severozápadě Evropy. Přístav disponuje i konsolidačními skladovacími kapacitami, které jsou využívány jako nárazníkové sklady pro sběrné zásilky určené pro vnitrozemskou vodní a námořní přepravu. Speciální nádržkové sklady jsou určeny pro obilniny, cement, umělé hmoty, písky, kávu, víno; chladicí cisternové sklady pro ovocné šťávy; suché sklady pro kakao, čaj, tabák, cukr, chemikálie; chladicí sklady pro exotické ovoce; mrazící sklady pro masné výrobky, ryby, mléčné produkty. Sklady pro nebezpečné zboží odpovídají evropským normám s ohledem na požární ochranu, bezpečnost práce a životní prostředí.

Řada nadnárodních podnikatelských subjektů disponuje v přístavu vlastními sklady, ze kterých organizuje a řídí distribuci zboží ve vlastní režii. Ve většině případů spolupracují s antverpskými podniky. Mnohé přístavní firmy se specializují na smluvní distribuční logistiku a nabízí svým zákazníkům flexibilní a komplexní služby. Nabídka zahrnuje služby od předmontáže přes označování, kontrolu kvality a řízení skladů až po zákaznické služby a údržbu. Další speciální nabídkou je možnost odkladu, tzn. že zákazník požaduje dodávky zboží v co nejpozdějším termínu. Dalšími službami jsou Tracking and Tracing, sledování polohy a stavu zásilky.

Tři čtvrtiny kusového zboží je přepravováno pomocí kontejnerů. Přeprava námořních kontejnerů vykazuje meziroční nárůsty o 10 až 15 %. Antverpy jsou čtrnáctým největším kontejnerovým přístavem na světě. Otevřením kontejnerových překladišť v Deurganckdock v roce 2005 byla zdvojnásobena překládka kontejnerů. Roční výkon dosáhl překládky 7 mil. standardních kontejnerů. Přístavní hráz terminálu má délku 5,3 km a dok má šířku 450 m. Západní stranu využívá pro překládku kontejnerů PSA HNN a východní část DP World. Část přístavu Delwaidedock byla renovována a je domácím terminálem společnosti MSC.

PSA HNN byl založen v roce 2002 spojením dvou významných provozovatelů terminálů Hessenatie a Noord Natie. Tímto spojením se stal HNN jedním z významných operátorů v přístavu Antverpy. Po spojení s PSA International se sídlem v Singapuru je jedním z největších přístavů této skupiny ve světě. PSA HNN je v současné době zapojen do 28 projektů v 18 zemích Evropy, Asie a také v Americe. Skupina se skládá z 5 hlavních divizí (jihovýchodní a severovýchodní Asie, Amerika, Středomoří a severní Evropa). PSA HNN patří dnes k absolutním vůdcům v oblasti kontejnerové přepravy, a to nejen proto, že operuje v největším světovém přístavu Singapur, ale že se podílí na projektech modernizace a rozšiřování významných světových námořních přístavů včetně Antverp. Tato skupina zajišťuje denně překládku více než 170 tisíc kontejnerů, což může za rok 2009 dosáhnout úctyhodných 63 mil. TEU, přičemž necelá polovina překládky má připadnout na přístav Singapur. Belgická PSA HNN, jakožto největší investice mimo Singapur v roce 2008, zajišťovala překládku 7,6 mil. TEU. PSA HNN operuje v 5 terminálech v přístavu Antverpy (Deurganck, Noordzee, Europa Terminal, MSC Home Terminal, Churchill Terminal). V současné době je MSC domovským přístavem stejnojmenného rejdaře (druhý největší ve světě) a PSA HNN má 50 % podíl v tomto terminálu. Přes 80 % veškerých přeložených kontejnerů v Antverpách prochází přes těchto pět kontejnerových terminálů.

Loni zde bylo přeloženo více než 189 mil. tun zboží, tj. o 3,5 % více než v roce 2007. Překládka kontejnerů vzrostla o 7,2 % na více než 101 mil. tun. Měřeno v TEU, bylo přeloženo 8,6 mil. TEU, což je o 6 % více než v roce 2007. Přepravy Ro-Ro vykázaly mírný pokles o 0,3 % na 4,43 mil. tun. Překládka aut vzrostla o 2,3 % a dosáhla celkového počtu 961 673 aut, z toho bylo 343 285 dovezeno a 618 388 vyvezeno. Naopak dovoz ocele z Asie poklesl o 14,5 % na 16,9 mil. tun. Celkově poklesla překládka ocelových produktů o 21,4 % na 10, 47 mil tun.

V přístavu jsou překládány výrobky dřevařského zpracovatelského průmyslu jako např. celulóza, papír, karton, řezivo, výrobky z překližky a dřevovláknité lisované desky. Pro ryto produkty je k dispozici 1,3 mil. m2 skladovacích ploch, z toho 750 tis. m2 uzavřených skladů a 550 tis. m2 volných ploch pro stavební dřevo.

Firmy skladující tekuté a plynné látky disponují zásobníky s objemem 30 až 50 tis. m3 v nejrůznější úpravě, aby byly dodrženy bezpečnostní předpisy. Celková kapacita zásobníků je 3,6 mil. m3, objem nerezových zásobníků je 164 147 m3.

To vše jsou významné přednosti přístavu v konkurenčním boji.

Přístav je specializován především na distribuci chemických produktů. Terminál pro překládku nebezpečného zboží disponuje skladovacím prostorem 150 tis. m3. Přístav Antverpy je největším chemickým a petrochemickým centrem v Evropě. Nepodílí se pouze na překládce a distribuci, ale i na výrobě. Např. je zde umístěn největší montážní závod na výrobu osobních vozů Opel v Belgii. Deset z dvaceti největších světových chemických výrobců mají v přístavu své pobočky. Přístav je důležitým uzlem na západoevropské síti produktovodů. V chemickém průmyslu je zde vyráběno na 300 různých chemikálií, které jsou dodávány zákazníkům do evropského vnitrozemí. Roční výroba tzv. big six šesti důležitých základních chemických produktů (ethylen, propylen, butadien, benzol, toluen a xylol) je 4, 793 mil. tun, což je největší produkce v celé Evropě.

Překládka hromadného zboží se vyvíjela příznivě s nárůstem o 4 % na celkový objem 66,66 mil. tun., z toho suché zboží o 11,6 % na celkem 27,35 mil. tun. Překládka tekutého hromadného zboží poklesla o 0,7 % na 39,3 mil. tun, z toho naopak překládka chemikálii vzrostla o 4 %.

Příspěvek vznikl za podpory Svazu spedice a logistiky ČR, který uspořádal odbornou exkurzi do přístavu Antverpy pro střední a vyšší management z oboru dopravy a spedice ve dnech 9. až 12. června 2009. Za všechny, kteří se této exkurze zúčastnili, patří poděkování výkonnému řediteli SSL panu Ing. Janu Eklovi.


Prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D.

Doc. Ing. Jaromír Široký, Ph.D.

 

 

 

Související