Automobilka Mazda vstupuje do šesté generace svých modelů. Ještě letos představí kompaktní SUV CX-5, které bude prvním vozem nesoucím prvky zvané Skyactiv. Jde v podstatě o soubor technologií, díky nimž chce Mazda snížit spotřebu svých vozů v letech 2008-2012 o 30 procent.
Japonští inženýři začali hrát o snižování spotřeby hned na čtyřech polích. První dvě reprezentují motory: benzinový Skyactiv-G a naftový Skyactiv-D. Obě pohonné jednotky spojuje údaj kompresního poměru 14:1, což je u benzinových motorů rekordně vysoko, u naftových nízko. Spolu s úpravou hlav válců, výfukového potrubí nebo proměnného zdvihu ventilů by se mělo podařit snížit spotřebu o 15 až 20 procent.
Nové technologie využívá i automatická převodovka Skyactiv-Drive, která má podle automobilky spojovat výhody klasických i dvouspojkových převodovek, současně snížit spotřebu paliva o 7 procent. K dispozici bude ve dvou verzích pro točivý moment až 270, resp. 470 Nm.
Posledním stavebním prvkem je karoserie. Mazda u ní snížila hmotnost a zvýšila tuhost, když spojila její díly pomocí prstencových struktur. Šasi má přinést i lepší prožitek z jízdy.
Detaily o technologii Skyactiv, včetně grafů a videí, najdete na http://life.iHNed.cz/auto

LEPŠÍ VÝFUK
Výfukové potrubí v uspořádání trubek 4-2-1 má snížit množství zbytkových plynů a tím i teplotu ve válcích. To zamezuje klepání motoru.
FOTO: MAZDA
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Jan Markovič
Logistika č. 2/2025





