Automobilka Mazda vstupuje do šesté generace svých modelů. Ještě letos představí kompaktní SUV CX-5, které bude prvním vozem nesoucím prvky zvané Skyactiv. Jde v podstatě o soubor technologií, díky nimž chce Mazda snížit spotřebu svých vozů v letech 2008-2012 o 30 procent.

Japonští inženýři začali hrát o snižování spotřeby hned na čtyřech polích. První dvě reprezentují motory: benzinový Skyactiv-G a naftový Skyactiv-D. Obě pohonné jednotky spojuje údaj kompresního poměru 14:1, což je u benzinových motorů rekordně vysoko, u naftových nízko. Spolu s úpravou hlav válců, výfukového potrubí nebo proměnného zdvihu ventilů by se mělo podařit snížit spotřebu o 15 až 20 procent.

Nové technologie využívá i automatická převodovka Skyactiv-Drive, která má podle automobilky spojovat výhody klasických i dvouspojkových převodovek, současně snížit spotřebu paliva o 7 procent. K dispozici bude ve dvou verzích pro točivý moment až 270, resp. 470 Nm.

Posledním stavebním prvkem je karoserie. Mazda u ní snížila hmotnost a zvýšila tuhost, když spojila její díly pomocí prstencových struktur. Šasi má přinést i lepší prožitek z jízdy.

 

Detaily o technologii Skyactiv, včetně grafů a videí, najdete na http://life.iHNed.cz/auto

 


LEPŠÍ VÝFUK
Výfukové potrubí v uspořádání trubek 4-2-1 má snížit množství zbytkových plynů a tím i teplotu ve válcích. To zamezuje klepání motoru.
FOTO: MAZDA

Související