Pro méně zkušené řidiče může být tažení přívěsu dosti náročné. Musíte přizpůsobit styl jízdy a dávat pozor na rychlost, ale i tak vás může počasí nebo chování ostatních účastníků provozu dostat do maléru. Pro tyto případy byl vyvinut systém dynamické stabilizace přívěsu, který řidiči pomáhá.

Ani nejdůmyslnější technika však nemůže z řidiče sejmout elementární zodpovědnost. Nepřiměřená rychlost, špatně rozložená zátěž či nesprávně nahuštěné pneumatiky mohou negativně ovlivnit stabilitu přívěsu. Do hry vstupují také povětrnostní podmínky, například v podobě kluzké vozovky či bočního větru.

Systém dynamické stabilizace přívěsu je součástí elektronického stabilizačního programu ESP a využívá i jeho senzorů - například ke sledování akcelerace, úhlu natočení řízení nebo rychlosti stáčení vozidla okolo svislé osy. Tyto parametry monitorujeme tak jako tak, proto je rozumné použít je i pro zjištění případného kývání přívěsu. Systém nepřetržitě sleduje rychlost stáčení vozidla okolo okolo svislé osy a porovnává ji s úhlem natočení volantu.

Pokud zaznamená počínající kývání přívěsu, na které řidič odpovídajícím způsobem nereaguje, přikročí ke stabilizačním opatřením elektronika. Při mírném kývání přívěsu se střídavě aktivují přední brzdy vozu na levé a pravé straně. Vznikne tak stáčivý moment, působící proti momentu kývání přívěsu. Je-li kývání intenzivnější, sníží se točivý moment motoru na nulu a brzdný tlak je aplikován na všechna čtyři kola, aby se jízdní rychlost soupravy snížila pod kritickou hodnotu.

Související