Mezi nejnebezpečnější kousky za volantem patří najetí na dálnici v protisměru. Není zřejmě náhoda, že němčina má pro takového řidiče termín Geisterfahrer, tedy jezdec-přízrak. Před těmito "přízraky" by měly od příštího roku na některých dálnicích okamžitě varovat mýtné brány.
Konstruktérem vylepšení je firma Kapsch, která v Česku provozuje mýtný systém. "Mýtná brána zkrátka zachytí auto, které projelo v opačném směru, a pošle tento údaj Národnímu dopravnímu informačnímu centru v Ostravě. Varování se pak v řádu desítek vteřin objeví na informačních tabulích na dálnici, zazní v médiích a informaci dostane i policie a záchranná služba," popisuje systém generální ředitel společnosti Kapsch Karel Feix.
O žádné zásadní rozšíření dnešního systému se jednat nebude. Náklady na zavedení se mají vejít do půl milionu korun.
V podstatě jde o rozšíření systémů, které dnes monitorují například hustotu provozu. Jsou jimi vybavené mýtné brány na dálnicích D1, D2 a D5, kde také od příštího roku má fungovat systém varování.
Kapsch na projektu pracuje s Ředitelstvím silnic a dálnic, které projekt rozhodně vítá.
"Hlavní výhoda je ta, že dnes o autě v protisměru ví jen řidič toho auta a řidiči, kteří jedou proti němu. Jenže zkuste jen tak bez přípravy říct, na kterém kilometru dálnice se nacházíte, abyste to přesně řekli policii. Mýtná brána všechny tyhle informace má a v řádu vteřin je může poslat dál," dodává Jaroslav Zvára z Jednotného systému dopravních informací, který spadá pod Ředitelství silnic a dálnic.
Nejkřiklavějším případem takové jízdy byl v poslední době Švýcar Sascha Giuseppe Spataro. Ten letos v květnu pod vlivem drog jel po silnici R10 směrem na Prahu v protisměru, čímž způsobil devět dopravních nehod.
VIDEO JÍZDY V PROTISMĚRU NA www.zpravy.ihned.cz