Mezi nejnebezpečnější kousky za volantem patří najetí na dálnici v protisměru. Není zřejmě náhoda, že němčina má pro takového řidiče termín Geisterfahrer, tedy jezdec-přízrak. Před těmito "přízraky" by měly od příštího roku na některých dálnicích okamžitě varovat mýtné brány.
Konstruktérem vylepšení je firma Kapsch, která v Česku provozuje mýtný systém. "Mýtná brána zkrátka zachytí auto, které projelo v opačném směru, a pošle tento údaj Národnímu dopravnímu informačnímu centru v Ostravě. Varování se pak v řádu desítek vteřin objeví na informačních tabulích na dálnici, zazní v médiích a informaci dostane i policie a záchranná služba," popisuje systém generální ředitel společnosti Kapsch Karel Feix.
O žádné zásadní rozšíření dnešního systému se jednat nebude. Náklady na zavedení se mají vejít do půl milionu korun.
V podstatě jde o rozšíření systémů, které dnes monitorují například hustotu provozu. Jsou jimi vybavené mýtné brány na dálnicích D1, D2 a D5, kde také od příštího roku má fungovat systém varování.
Kapsch na projektu pracuje s Ředitelstvím silnic a dálnic, které projekt rozhodně vítá.
"Hlavní výhoda je ta, že dnes o autě v protisměru ví jen řidič toho auta a řidiči, kteří jedou proti němu. Jenže zkuste jen tak bez přípravy říct, na kterém kilometru dálnice se nacházíte, abyste to přesně řekli policii. Mýtná brána všechny tyhle informace má a v řádu vteřin je může poslat dál," dodává Jaroslav Zvára z Jednotného systému dopravních informací, který spadá pod Ředitelství silnic a dálnic.
Nejkřiklavějším případem takové jízdy byl v poslední době Švýcar Sascha Giuseppe Spataro. Ten letos v květnu pod vlivem drog jel po silnici R10 směrem na Prahu v protisměru, čímž způsobil devět dopravních nehod.
VIDEO JÍZDY V PROTISMĚRU NA www.zpravy.ihned.cz
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Jiří Táborský
Logistika č. 2/2025





