Nové modely navigací budou muset být vybaveny kvalitními displeji, aktualizovanými mapovými podklady, bezstarostnými servisními službami a funkcemi, které se přizpůsobí individuálnímu stylu řidiče.
Vývoj na trhu navigací komentuje Tomáš Kudweis, obchodní a marketingový manažer Mio:
Během několika posledních let došlo k výrazné změně trhu s navigacemi. Dnes se již jedná o běžné spotřební zboží, čímž se změnila skupina zákazníků a tedy i jejich očekávání. Výhody navigací oproti mobilním telefonům jsou stále v jejich velikosti, odolném provedení a v čitelnosti za zhoršených světelných podmínek.
Co nejvíc a zadarmo
Významným specifikem lokálního trhu je, že zákazníci po nákupu vybrané navigace nejsou příliš ochotni investovat další prostředky. Boří tím představy výrobců o příjmech z prodejů doplňkových informací, jako jsou například aktualizace mapových podkladů nebo informace o poloze radarů. Navíc díky konkurenci automaticky očekávají další bezplatné služby, které jim umožní stažení nových map. Takovou možností je například Doživotní aktualizace map, v rámci které mají řidiči možnost získávat nejnovější aktualizace map až čtyřikrát ročně po dobu životnosti zařízení zdarma. Výrobci navigací tím reagují na silné konkurenční prostředí, a zákazníci tak zdarma získávají neustále nové informace o změnách křižovatek, kruhových objezdů i nových silnicích.
Odlišný přístup a skutečná pomoc na cestách
Odlišná situace je u navigací, které jsou používány při výkonu povolání. Zde se dá očekávat rozvoj nových služeb i vznik samostatné kategorie přístrojů, které umožní například propojení s dalšími zařízeními v automobilu, komunikaci s centrálním dispečinkem, či spolupráci při evidenci knihy jízd. Takového řešení usnadní správu vozového parku, zajistí informovanost o aktuálních polohách vozidel a umožní rychlejší reakce na aktuální požadavky a změny. Profesionálním řidičům velkých vozidel pomáhají specializované funkce v navigacích již nyní. Příkladem je Truck Mode, kdy je trasa plánována s ohledem na rozměry nákladní soupravy a její celkovou hmotnost. Lze se tak vyhnout mostům s nižší tonáží, nízkým podjezdům či ostrým zatáčkám.
Služby, služby…
Trendem dnešní doby je skutečná pomoc zákazníkům a ti zase chtějí mít jistotu, že pokud vzniknou nějaké problémy s jakýmkoli zařízením, nebudou nuceni trávit spoustu času vyřizováním reklamace. Pro zákazníka to znamená, že vše vyřídí z pohodlí domova a vše ostatní mu zajistí výrobce a nejlépe opět zdarma. Záruční servisní služby spolu s bezplatným vyzvednutím produktu u zákazníka a vrácení opraveného zpět nabízí v ČR a SR jen jeden výrobce navigací, Mio.
2012?
Výrobci navigací jsou trhem nuceni diverzifikovat své produkty, a tak se i tento rok můžeme těšit na rozšíření nabídky o nové druhy navigací jak pro specifické použití, tak i zákazníky, nové funkce orientované na individuální použití i doplňky jen pro radost.
Další informace najdete na: www.mio.com/cz
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Stanislav Přibyl
Logistika č. 2/2025





