Přednesl zde také představu společnosti Ford, jak propojit inteligentní dopravní systémy s automobily. Tímto způsobem by se globálnímu dopravnímu kolapsu podařilo vyhnout.
"Existují obavy ze světového dopravního kolapsu, pokud počet vozů vzroste na čtyři miliardy do poloviny století," říká Ford. "Pokud s tím nic neuděláme, vysoký počet lidí a aut v obydlených oblastech způsobí pohromu."
Prodej automobilů v současné době láme rekordy, především v zemích, jako je Čína a Indie. Původní pojetí automobilu jako vysoce mobilního prostředku je tak ohroženo.
Firma Ford proto navrhuje, aby došlo k bližší spolupráci mezi automobilkami, regionálními i národními vládami a firmami vyrábějícími mobilní zařízení. Společně by měly vytvořit dopravní systém, v kterém jsou všichni jeho účastníci vzájemně propojeni.
"Nastal čas, kdy musíme začít hledět na auta stejně jako na notebooky nebo mobilní telefony. Jako na součásti jedné velké sítě," řekl v rozhovoru pro FT. "Cíl je zřejmý. Zajistit mobilitu v přelidněném světě," uvedl.
William Ford v roce 2006 odstoupil z funkce výkonného ředitele automobilky, kterou založil jeho pradědeček Henry. Je znám pro velký zájem o environmentální témata.
Fordův projev ukazuje, že automobilka má vysoké ambice v oblasti síťově propojené městské dopravy. Stejné ambice má celé odvětví, protože v hustě obydlených oblastech se v současnosti prodává stále více aut. Například firma General Motors předvedla v roce 2010 v Šanghaji vůz EN-V. Jde o elektrický dvousedadlový automobil, který se řídí sám. Nyní vyvíjí druhou verzi vozu. Také Audi se obává dopravních nesnází. Volkswagenem vlastněná firma prosazuje bližší spolupráci mezi automobilkami a firmami v ostatních odvětvích. Vedle toho navrhuje "inteligentnější povrch silnic", který by efektivněji organizoval dopravu.
Ve městech dnes žije polovina světové populace, což je 3,5 miliardy lidí. Společnost Arthur Little nedávno vydala studii, podle které to má být 6,3 miliardy (70 procent) v roce 2050.
Rozvoj infrastruktury přitom nezvládá držet krok s rostoucím počtem vozů. Automobilky se obávají, že mohou klesnout prodeje nebo se jejich výrobky stanou neprodejné, pokud nepomohou vyřešit dopravní problémy.
Jedná se například o dopravní zácpy ve velkoměstech jako Peking, Mumbai nebo Sao Paulo. Nejdelší dopravní zácpu zažila čínská provincie Hebei v roce 2010. Kolona byla až 100 kilometrů dlouhá a čekalo se v ní nejméně 11 dní.
Bill Ford uvedl, že hrozba dopravních problémů hrozí i zemím, v kterých se neočekává růst. Ekonomické škody způsobené dopravními kalamitami v Anglii budou v roce 2025 činit 35 miliard dolarů ročně.
JEDNA SÍŤ
Billy Ford říká, že na automobily se musí hledět stejně jako na notebooky či mobily, jako na součást jedné velké sítě.
FOTO: BLOOMBERG