„Letos prostřednictvím internetu a SMS zpráv hlasovalo rekordních 53 373 lidí,“ řekl Josef Jehlík, manažer pro rozvoj obchodu GE Money Bank. Na dalších místech se v kategorii Cena veřejnosti umístili s velkým odstupem společnosti IKEA a DM drogerie markt. Absolutní vítěz soutěže byl určen na základě kombinace umístění v oborových kategoriích a v kategorii Cena veřejnosti - tedy na základě výsledků průzkumu veřejného mínění (70 %) a hlasování veřejnosti (30 %).
Výsledky oborových kategorií vycházejí pouze z expertního průzkumu veřejného mínění. Společnosti IKEA v kategorii Prodejce nábytku roku a OBI v kategorii Hobbymarket roku opět potvrdily dosud nepřekonané prvenství ve svých oborech. Po několikáté v řadě si vítězství v kategorii Nediskontní řetězec roku odneslo také Tesco a potřetí v řadě Aukro.cz za Internetový obchod roku. Nejlepším prodejcem drogistického zboží je řetězec DM drogerie markt a prodejcem spotřební elektroniky společnost Electro World. V kategorii zaměřené na oděvy zvítězily prodejny C&A a nejlépe hodnoceným prodejcem obuvi je Deichman. První místo v kategorii prodejců sportovního oblečení a vybavení připadlo obchodům Sportisimo a specializovaným obchodem roku 2011 byla zvolena společnost Tescoma.
Součástí slavnostního předávání cen byla i volba Osobnosti maloobchodu roku 2011 formou přímého hlasování hostů v sále. Vítězem této kategorie se stal Andrew North, generální ředitel společnosti IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovenská republika.
Trendy v maloobchodu
Chování zákazníka se nekryje plně s průběhem ekonomické krize. Lidé v tuzemsku loni kvůli obavám z vývoje ekonomiky omezili nákupy průmyslového zboží a potravin. Útraty rodin za spotřební zboží klesly i ve srovnání s rokem 2009, kdy ekonomická recese propukla, řekl ředitel výzkumu nákupního chování společnosti Incoma GfK Zdeněk Skála v souvislosti s předáváním ocenění.
Zatímco v roce 2009 uvádělo podle průzkumu Incoma Shopping Monitor 59 % respondentů, že krize ovlivnila jejich nákupní chování, loni to bylo už 79 %. Přes některé zprávy o hospodářském ozdravení jsou lidé více opatrní. To odpovídá i trendu, kdy cena je pro nakupující stále důležitější, přičemž spotřebitelská nálada se podle Skály výrazně zhoršila zejména právě ve druhé polovině loňského roku. Velikost nákupu klesá ve všech typech prodejen – na druhé straně nakupujeme stále častěji. Je to způsob, jak racionalizací a optimalizací objemu a složení koše snížit náklady. „Lidé nakupují častěji, ale menší množství, aby nevydávali tolik peněz najednou a aby třeba nemuseli vyhazovat čerstvé potraviny, které se zkazí, pokud je člověk nakoupí do zásoby," dodal Skála.
Spotřebitelé tak nešetří pouze na průmyslovém zboží, jehož nákup mohou snáze odložit, ale i na jídle. Za jejich obavami stojí především zvyšování DPH, které se projevilo už v závěru minulého roku, růst cen pohonných hmot, kvůli němuž lidé například méně jezdí nakupovat autem, a obecná obava z vývoje ekonomické situace v Česku v letošním roce.
Z průzkumu společnosti Incoma Gfk vyplývá, že český retailový trh je stále těsnější - stávající řetězce vytvářejí vlastní značky a v maloobchodu už je minimum místa pro nové firmy. Navíc dochází k poklesu růstu maloobchodu a přesunu k menším obchodním formátům, ubývá dobrých lokalit pro další výstavbu, profily řetězců se do značné míry přibližují a je čím dál tím těžší přetáhnout zákazníka důrazem na odlišnosti. Nejrychleji rostoucím obchodním kanálem, zejména pro nepotravinové zboží, je internetový obchod – důvodem je transparentnost a výše cen, pohodlnost a šíře nabídky.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





