„Letos prostřednictvím internetu a SMS zpráv hlasovalo rekordních 53 373 lidí,“ řekl Josef Jehlík, manažer pro rozvoj obchodu GE Money Bank. Na dalších místech se v kategorii Cena veřejnosti umístili s velkým odstupem společnosti IKEA a DM drogerie markt. Absolutní vítěz soutěže byl určen na základě kombinace umístění v oborových kategoriích a v kategorii Cena veřejnosti - tedy na základě výsledků průzkumu veřejného mínění (70 %) a hlasování veřejnosti (30 %).
Výsledky oborových kategorií vycházejí pouze z expertního průzkumu veřejného mínění. Společnosti IKEA v kategorii Prodejce nábytku roku a OBI v kategorii Hobbymarket roku opět potvrdily dosud nepřekonané prvenství ve svých oborech. Po několikáté v řadě si vítězství v kategorii Nediskontní řetězec roku odneslo také Tesco a potřetí v řadě Aukro.cz za Internetový obchod roku. Nejlepším prodejcem drogistického zboží je řetězec DM drogerie markt a prodejcem spotřební elektroniky společnost Electro World. V kategorii zaměřené na oděvy zvítězily prodejny C&A a nejlépe hodnoceným prodejcem obuvi je Deichman. První místo v kategorii prodejců sportovního oblečení a vybavení připadlo obchodům Sportisimo a specializovaným obchodem roku 2011 byla zvolena společnost Tescoma.
Součástí slavnostního předávání cen byla i volba Osobnosti maloobchodu roku 2011 formou přímého hlasování hostů v sále. Vítězem této kategorie se stal Andrew North, generální ředitel společnosti IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovenská republika.
Trendy v maloobchodu
Chování zákazníka se nekryje plně s průběhem ekonomické krize. Lidé v tuzemsku loni kvůli obavám z vývoje ekonomiky omezili nákupy průmyslového zboží a potravin. Útraty rodin za spotřební zboží klesly i ve srovnání s rokem 2009, kdy ekonomická recese propukla, řekl ředitel výzkumu nákupního chování společnosti Incoma GfK Zdeněk Skála v souvislosti s předáváním ocenění.
Zatímco v roce 2009 uvádělo podle průzkumu Incoma Shopping Monitor 59 % respondentů, že krize ovlivnila jejich nákupní chování, loni to bylo už 79 %. Přes některé zprávy o hospodářském ozdravení jsou lidé více opatrní. To odpovídá i trendu, kdy cena je pro nakupující stále důležitější, přičemž spotřebitelská nálada se podle Skály výrazně zhoršila zejména právě ve druhé polovině loňského roku. Velikost nákupu klesá ve všech typech prodejen – na druhé straně nakupujeme stále častěji. Je to způsob, jak racionalizací a optimalizací objemu a složení koše snížit náklady. „Lidé nakupují častěji, ale menší množství, aby nevydávali tolik peněz najednou a aby třeba nemuseli vyhazovat čerstvé potraviny, které se zkazí, pokud je člověk nakoupí do zásoby," dodal Skála.
Spotřebitelé tak nešetří pouze na průmyslovém zboží, jehož nákup mohou snáze odložit, ale i na jídle. Za jejich obavami stojí především zvyšování DPH, které se projevilo už v závěru minulého roku, růst cen pohonných hmot, kvůli němuž lidé například méně jezdí nakupovat autem, a obecná obava z vývoje ekonomické situace v Česku v letošním roce.
Z průzkumu společnosti Incoma Gfk vyplývá, že český retailový trh je stále těsnější - stávající řetězce vytvářejí vlastní značky a v maloobchodu už je minimum místa pro nové firmy. Navíc dochází k poklesu růstu maloobchodu a přesunu k menším obchodním formátům, ubývá dobrých lokalit pro další výstavbu, profily řetězců se do značné míry přibližují a je čím dál tím těžší přetáhnout zákazníka důrazem na odlišnosti. Nejrychleji rostoucím obchodním kanálem, zejména pro nepotravinové zboží, je internetový obchod – důvodem je transparentnost a výše cen, pohodlnost a šíře nabídky.