Pardubický soud v roce 2010 dospěl k závěru, že rozhodnutí úřadu v Přelouči nebylo dostatečně odůvodněné, chyběly v něm podklady pro vydání a úvahy, kterými se stavební úřad řídil při jejich hodnocení.
Ředitelství vodních cest prosazuje plavební kanál u Přelouče už řadu let. Snahu provázejí desítky složitých soudních sporů. Projekt ostře kritizují ekologové. Nelíbí se jim to, že trasa plavebního kanálu protne tzv. Slavíkovy ostrovy u Přelouče s množstvím chráněných druhů živočichů a rostlin, například modrásků očkovaných.
K případnému splavnění Labe do Pardubic stále chybí řada důležitých podkladů. Krajský soud v Pardubicích loni už podruhé zrušil územní rozhodnutí pro plavební kanál u Přelouče. Důvodem byly vady v rozhodnutí Městského úřadu Přelouč i v jeho potvrzení krajským úřadem.
Nejvyšší správní soud se spory kolem plavebního kanálu zabývá pravidelně. Loni na podzim Ředitelství vodních cest neuspělo ve sporu o výjimku, která by umožnila zásah do biotopu silně ohrožených modrásků. Výjimku ale už předtím získalo jiným způsobem. Letos v únoru soud zamítl stížnost proti rozsudku pardubického krajského soudu, který loni zrušil stavební povolení na zřízení staveniště.
Splavnění Labe do Pardubic má stát až 3 mld. korun. Kvůli prodloužení vodní cesty o 24 km by musel u Přelouče vzniknout více než 3km kanál, plavební komora s vraty a nová přemostění. Zastánci splavnění tvrdí, že by se po vodě daly výhodně vozit nadměrné náklady a sypké materiály, například obilí, písek, hnojiva či posypové soli. Ekologové výhodnost lodní dopravy na tomto úseku Labe zpochybňují.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





