Pardubický soud v roce 2010 dospěl k závěru, že rozhodnutí úřadu v Přelouči nebylo dostatečně odůvodněné, chyběly v něm podklady pro vydání a úvahy, kterými se stavební úřad řídil při jejich hodnocení.

Ředitelství vodních cest prosazuje plavební kanál u Přelouče už řadu let. Snahu provázejí desítky složitých soudních sporů. Projekt ostře kritizují ekologové. Nelíbí se jim to, že trasa plavebního kanálu protne tzv. Slavíkovy ostrovy u Přelouče s množstvím chráněných druhů živočichů a rostlin, například modrásků očkovaných.

K případnému splavnění Labe do Pardubic stále chybí řada důležitých podkladů. Krajský soud v Pardubicích loni už podruhé zrušil územní rozhodnutí pro plavební kanál u Přelouče. Důvodem byly vady v rozhodnutí Městského úřadu Přelouč i v jeho potvrzení krajským úřadem.

Nejvyšší správní soud se spory kolem plavebního kanálu zabývá pravidelně. Loni na podzim Ředitelství vodních cest neuspělo ve sporu o výjimku, která by umožnila zásah do biotopu silně ohrožených modrásků. Výjimku ale už předtím získalo jiným způsobem. Letos v únoru soud zamítl stížnost proti rozsudku pardubického krajského soudu, který loni zrušil stavební povolení na zřízení staveniště.

Splavnění Labe do Pardubic má stát až 3 mld. korun. Kvůli prodloužení vodní cesty o 24 km by musel u Přelouče vzniknout více než 3km kanál, plavební komora s vraty a nová přemostění. Zastánci splavnění tvrdí, že by se po vodě daly výhodně vozit nadměrné náklady a sypké materiály, například obilí, písek, hnojiva či posypové soli. Ekologové výhodnost lodní dopravy na tomto úseku Labe zpochybňují.

Související