„Stačí na kruhovém objezdu kroužit tak dlouho, že to tam dopravu zkrátka omezí. A můžeme v tom vytrvat několik týdnů," uvedl. Výzvy k radikálním krokům podle něj zaznívají od říčanských zastupitelů. Blokáda může mít podle Kořena fatální následky a ovlivnit dopravu až v Praze Ruzyni.

O zákazu vjezdu kamionů do Prahy minulý týden rozhodli pražští zastupitelé. O záměru město ještě musí jednat s příslušnými úřady. Omezení by mělo pomoci třeba lidem ze Spořilova, kteří si na kamiony stěžují. Do Říčan by se podle Kořena v takovém případě svedla veškerá tranzitní doprava mezi Plzní a Brnem na straně jedné a Hradcem Králové a Mladou Boleslaví či Teplicemi na straně druhé. Ve městě by se de facto najednou protnuly dálnice D1, D5, D8, D11 a rychlostní komunikace R4, R7 a R10. Kamiony by sjížděly z šestiproudých silnic do ulic mezi rodinnými domy a do těsné blízkosti základní školy.

„Z našeho pohledu by se tímto krokem velmi přiblížila situace fatálnímu kolapsu dopravy v okolí Prahy, který by znamenal v důsledku i ohrožení zásobování hlavního města," poznamenal starosta. Připomněl, že už nyní kvůli nedokončenému Pražskému okruhu městem denně projede 3000 kamionů. K nim by podle jeho odhadu přibylo dalších 11 tis. nákladních aut, což by kapacita říčanských komunikací ani nezvládla. „Znamenalo by to kolaps, aniž bychom dělali jakoukoli blokádu," podotkl starosta.

Urychlené dobudování obchvatu Prahy mezi dálnicí D1 a Běchovicemi žádá i petice místních, pod kterou se shromáždilo už 5000 podpisů. Dokončení okruhu ale naráží na odpor obyvatel Běchovic, kteří požadují vypracování alternativní trasy. Podle Kořena by se tím termín dokončení posunul za rok 2020, což je pro Říčanské nepřípustné. „Jediným řešením je podle nás urychlená dostavba toho, co je dlouhodobě připravené a naprojektované. Chceme vyzvat stát i magistrát, aby začaly intenzivně vyjednávat s Běchovickými a nalezly kompromis na území této městské části," řekl.

Zákaz vjezdu kamionů do Prahy kritizuje i Středočeský kraj. Hejtman David Rath (ČSSD) poslal dopis premiérovi a ministrovi dopravy, v němž je žádá o urychlené dobudování Pražského okruhu. Podle mladoboleslavského primátora a kandidáta ODS na hejtmana Raduana Nwelatiho je zákaz vjezdu do Prahy pro nákladní automobily nereálný z důvodů zákonných, ale i kvůli problémům, jež by to přineslo okolním obcím. „Přetížení silnice číslo 101, která by jako hlavní komunikace nesla dopravní zátěž odkloněnou z hlavního města, není možné bez zásadních úprav," podotkl Nwelati.

První opatření, kterým chce říčanská radnice přibrzdit tranzitní dopravu, přijde ještě předtím, než začne případný zákaz vjezdu kamionů do Prahy platit. „V polovině dubna zahájí městská policie program nulové tolerance zaměřený na tranzitní kamiony. Strážníci zastaví každý kamion, který překročí rychlost byť o jeden jediný kilometr za hodinu," uvedl velitel říčanských strážníků Václav Řezáč.

Související