Od loňska je hotová západní větev koridoru mezi Plzní a Chebem, nyní skončila stavba Beroun - Zbiroh, koncem roku úsek ze Zbiroha do Rokycan, uvedl Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), investora koridoru.

Pozemkově už je stavba kompletně připravena včetně problémových polí kolem Kyšic u Plzně, kde majitelé pozemků požadovali za ornou půdu výrazně více peněz, než kolik jim stát mohl ze zákona dát. Všechny plochy jsou vykoupené i vyvlastněné, potvrdil Halla.

„Komise doporučí generálnímu řediteli k podpisu nejvýhodnější nabídku. Otevírání obálek bylo 10. července, ale vzhledem ke složitosti a velikosti zakázky komise ještě nabídky zpracovává," uvedl. Podle informací ČTK se přihlásilo šest uchazečů, většinou velkých stavebních firem, často v konsorciích. „Pevně věříme, že nedojde k žádnému odvolání, protože vše proběhlo v souladu se zákonem o veřejných zakázkách," uvedl mluvčí. SŽDC proto předpokládá start stavby v říjnu.

Úsek Rokycany - Plzeň hodnotí správce železniční infrastruktury jako zakázku desetiletí. V rámci operačního programu Doprava jde o největší investiční zakázku financovanou EU až z 85 %. Asi polovina nákladů na trať, po níž budou vlaky jezdit rychlostí až 160 km/h, připadne na nejdelší český železniční tunel z Kyšic za plzeňský vrch Chlum, který bude měřit přes 4 km.

Podle Hally není ještě jasné, zda vítězný zhotovitel začne tunelem nebo jinou částí stavby. „To je součástí nabídky a dodavatel si to sám vybere. Jedno z kritérií totiž je, kolik na to bude potřebovat času a výlukových dní a jakou technologii zvolí," uvedl. Podle zákona je pro SŽDC určující nejnižší nabídková cena, investor si ale dal do podmínek tříprocentní váhu na prodloužení záruční doby. Je lepší, když to investor postaví za více, ale dá o dva roky vyšší záruku, řekl.

Hraniční cena zakázky je 7,5 mld. korun. „Ale díky veřejné soutěži předpokládáme výrazné snížení ceny, podobně jako u letos zahajované stavby Průjezd železničním uzlem Plzeň, kde původní náklady byly kolem 1,5 mld. a soutěží se snížily na 943 milionů Kč," řekl Halla.

Dokončení koridoru se plánuje na rok 2018. Pokračují přípravné práce na rekonstrukci tratě přes Rudnou u Prahy, která bude sloužit jako objížďka při optimalizaci úseku mezi Smíchovem a Berounem, jenž je rozdělen na tři části. Od příštího roku začnou modernizace úseků z Prahy-Smíchova do Černošic a z Karlštejna do Berouna. U třetí části zatím nelze odhadnout začátek, protože vede chráněným krajinným územím a hustou zástavbou a při územním a stavebním řízení se čekají velké komplikace.

Související